• Välja_­ring
    Äldre 2 Feb 12:17
    3631 visningar
    4 svar
    4
    3631

    fria? eller förlovning?

    Lever sen tre år med min sambo, vi är inte ens förlovade. Vi har pratat om ringar men det har inte slagit ut i full blom ännu utan man kan säga att det knoppas fortfarande. Men nu är det så att det är ju skottår så jag funderar på om jag ska fria till honom. Nu har jag några grubblerier som ni kanske kan hjälpa mig med.

    1) Måste man förlova sig först..eller överhuvudtaget?

    2) Vi kan inte ha ett bröllop med släktingar pga familjeangelägenheter. Vad kan man hitta på utan att man sårar/sviker släktingar och vänner?

    3) Är lite tom i huvet på ideér till den 29:e..förslag?

    Jag älskar allt som är annorlunda, så kom med roliga saker

  • Svar på tråden fria? eller förlovning?
  • 2.7.20­05
    Äldre 2 Feb 12:44
    #0

    Man behöver inte förlova sig överhuvudtaget.
    Man kan gifta sig oavsett.

    Ni kan ju rymma utomlands och gifta er på sandstrand elelr nåt.

    Finns info på bröllopsguiden.se.
    Sen när ni kommer tillbaka kan ni ha fest för alla, visa bilder m.m

    Lycka Till

  • liina
    Äldre 2 Feb 16:02
    #0

    Hej!

    Självklart behöver man inte förlova sig, vi lever ju i ett fritt land!
    Jag tycker ni ska strunta i vänner och släktingar om det är det som känns rätt. Ni kan väl resa och gifta er utomlands eller borgeligt här hemma.
    Kanske en lite fest vid ett senare tillfälle för släkt och vänner?

    /liina

  • Dea
    Äldre 4 Feb 13:37
    #0

    1.
    Förlovning betyder ju EGENTLIGEN att man är över ens om att gifta sig med varann(nån gång), så ni blir ju förlovade när du friat och han sagt ja. Men ni behöver inte bära ringar eller nåt sånt.

    2.
    Gift er utomlands. Om ni VILL fira med era vänner kan ni ordna en vanlig fest senare, när ni kommit hem. Eller ordna en vigsel hemma utan att bjuda in en massa gäster (ni behöver bara två). Det går både borgerligt och kyrkligt. Ät middag på restaurant eller hemma. Eller skippa middagen och åk direkt på bröllopsresa.

    3.
    Frieri-idéer.... Lägga ringen i ett kinder-ägg? Skriva frieriet i snön? Ordna en skattjakt? Bada tillsammans och skriva frieriet i imman på spegeln? Laga hans favoritmat, se honom djupt i ögonen och bara säga det? Lägga ringen i hans vinglas? Åka på utflykt nånstans där du i förväg satt upp en stor skylt med frieriet?
    Skriv det vackert nånstans på din kropp och låt honom leta reda på det? Spela in ditt frieri på video?

  • Christ­iansBr­ud
    Äldre 7 Feb 09:30
    #0

    Vi har bestämt oss för (tillsammans) att vi ska förlova oss, pga. ekonomi (vi är studenter) kommer bröllopet inte ske förrän om tre-fyra år och då har jag sagt att jag vill ha ett frieri oavsett om det är jag eller han som frågar.
    Vi ska också förlova oss på skottdagen, eftersom det är ett gemensamt beslut har vi delat in dagen i två, han tar första delen och jag tar andra. Jag ska ha någon sorts skattjakt, eller frågetävling, ju fler rätt han har på frågor om oss ocm mig ju fler plagg tar jag av mig eller något.
    Om du läser länken "förlovning..." hittar du en bra idé.

Svar på tråden fria? eller förlovning?