• 2005
    Äldre 1 Feb 11:30
    23369 visningar
    51 svar
    51
    23369

    Annorlunda bröllop???

    Hej Alla!

    Jag undrar om det är ngn där ute som gjort eller skall göra tvärt emot "hur det skall vara". Eller som bara har haft annorlunda inslag på inbjudan/bröllopet/festen/ eller efter kalaset.

    Det vi kan tänka oss, faller utanför "det normala". och jag unndrar om alla ni gör som ni gör för att det är så ni vill ha det eller om det grundar sig på tradition och förväntningar osv.

    Skriv gärna en rad om just era tankar. TACK!!!

  • Svar på tråden Annorlunda bröllop???
  • lillaE­go
    Äldre 1 Feb 11:50
    #0

    Hur menar Du med tvärt emot? Svara nej istället för ja?


    Vår är nog ganska traditionsbunden med inslag som passar oss.
    Kan inte Du berätta vad det är som är annorlunda med er vigsel?

  • jami
    Äldre 1 Feb 12:04
    #0

    Hejsan.
    Vi har tänkt sjunga en sång i samband med vår vigsel och det om något kommer att chocka många av våra gäster. Sen har vi inte bestämt om vi ska hitta på något mer tokigt på festen. Vi är rätt spontana båda två så man vet inte vad vi kommer att hitta på.
    Alltid kul att göra något annorlunda.

  • 2005
    Äldre 1 Feb 12:23
    #0

    Jag menar, hela bröllops ordningen.

    Du skall vara välklädd (klänning osv) nya skor vara makad, vara fin i håret = Dyrt. Du skall fota dig innan/efter
    I kyrkan skall det vara musik, dans, ngn du känner skall sjunga eller läsa ngt fint.
    Det skall vara fest med dans god mat, underhållning, alkoholhaltiga drycker roligt festprogram, vacker inbjudan....
    osv osv.

    Visst vill vi säga ja (inte NEJ) i kyrkan, men gör alla som ovan, det är det jag undrar????

  • Andra9­5
    Äldre 1 Feb 12:34
    #0

    Jag kommer att ha rubbet (ja, nästan iallafall) och det är för att det känns viktigt för mig. Det är min dag och jag vill ha en fin klänning, tiara, slöja, vacker bukett. m.m. m.m.
    Hur hade du tänkt annars?

  • 2005
    Äldre 1 Feb 12:49
    #0

    Skall förklara lite hur vi tänkt.

    Fm bröllop runt 11-tiden. Klädsel som vi vill. Jag vill gärna ha en klänning med båt-ringning (verkar smått ute, alla är axelbandslösa toppar), festmannen vill ha jaguett. En liten kyrka på landet vid en sjö (jätte fint). Önskar ha ett stort antal gäster,men vi känner inte så många... Frågan är om man då skall bjuda fam för att de är fam eller inte.
    Givetvis en vacker stund i kyrkan en stund att minnas inte bara en som swischade förbi. Musik vi gillar, ngn text som ngn kan läsa absolut. Jag vill dessutom att vi skall skriva våra löften (inte a´la amerika) att vi tillsammans läser dem, kanske varannan rad eller mening (festmannen tveksam till detta =nervös). Uttågandet - ris/roskastning, bjuda gästerna på bubbel

  • Andra9­5
    Äldre 1 Feb 13:05
    #0

    Låter jättemysigt!

    Kör på det om du/ni känner för det!

  • lillaE­go
    Äldre 1 Feb 13:24
    #0

    Vi kommer ha fest natten lång eftersom vi vill det och inte för att någon kräver det. Er idé är väl bra om ni gillar att kryssa, vilket jag inte gör. Något som är annorlunda i er vigsel i jämförelse med andras kan jag inte se..... av det Du skriver.

    Jag tycker att Du är minst lika traditionsbunden som andra brudar. Att Du vill ha klänning med båtsmodell t ex. istället för axelbandslöst är inte precis banbrytande utan en smaksak.

  • 2005
    Äldre 1 Feb 13:34
    #0

    jag menar inte att vi inte vill vara traditionella.

    men de flesta/många
    har 3-rätters
    buffé m förrätt /efterrätt
    sittande
    bordsplacering
    em bröllop
    fest
    fri bar /valfri avgift
    band/musik/Dj
    festprogram
    lek oxh spex
    tal

    Jo jag tror nog att vi faller ngt utanför det normala.
    Det onormala är inte kryssningen - det är bara ett sätt att få fira i dagarna 3...

    Min fråga var om ngn annan gjort annorlunda saker. Inte att vi var SÅÅÅÅ annorlunda.

    ps
    som person ifrågasätter jag "traditionen". När man läser om hur planeringar spårat ut att allt blivit dyrare än vad man tänkt sig. När man skall ha sina namn på tvålar osv. Är det verkligen det man vill med sitt bröllop eller tar hela bröllops hysterin igång....

  • aprilm­amma
    Äldre 1 Feb 13:44
    #0

    Jag är också skeptisk till att följa tusen regler och måsten. Jag tycker att era planer låter jättebra, om det är så ni vill ha det.
    Vi ska gifta oss 6 mars, och väntar barn 14 april, så det blir inte den typen av firande som jag kanske hade tänkt mig innan jag blev gravid. Det viktiga för oss var att kunna bjuda alla våra vänner och släktingar och då har vi hellre en enkel, billig fest och har råd att bjuda alla.
    Bordsplacering med honnörsbord ska vi dock ha, mest för att min mamma hjälper till så otroligt mycket och verkligen är värd en hedersplats.
    Det enda som är "måste" för mig är en fin brudklänning och en fin brudbukett. Vi köpte också ringar som var lite utanför vår budget, för att vi ville ha just dem.
    I övrigt gör vi som vi själva vill. Vi tar t.ex. ut en kuvertavgift av gästerna, för vi har ingen lust att bli ruinerade p.g.a. vårt bröllop.

  • Santa Fe
    Äldre 1 Feb 14:37
    #0

    Jag tycker inte alls att mer annorlunda bröllop är speciellt udda eller ovanliga idag. Tycker många inlägg här på BT ger bilden av att många planerar väldigt personliga bröllop.

    Personliga bröllop, där man blandar egna idéer samt plockar några guldkorn ur den s.k. traditionella bröllopsmallen, såna bröllop känns väldigt vanliga idag.

    För att citera Amelias nya brud och bröllops tidning: 2004 är hetaste trenden personliga bröllop.

Svar på tråden Annorlunda bröllop???