• bruden sanna
    Äldre 26 Nov 18:45
    4938 visningar
    15 svar
    15
    4938

    Får ens far leda in bruden i kyrkan?

    Hej!
    Jag vill så gärna att min far leder in mig i kyrkan. Har dock hört från folk i Stockholm att församlingen numera inte tillåter det. Att det är en gammal amerikansk tradition som inte gäller längre. Vet ni något om detta?

  • Svar på tråden Får ens far leda in bruden i kyrkan?
  • Ejnie
    Äldre 26 Nov 18:49
    #0

    Diskutera med prästen, det är inte "förbjudet" (än), men diskuteras inom Svenska kyrkan eftersom man inte uppskattar detta eftersom det inte överensstämmer med svensk vigseltradition [som är att paret går in tillsammans med ev tärnor/marsalkar efter och inte före som i amerikanska filmer].

    Personligen uppskattar jag den svenska traditionen eftersom jag inte kan se varför min åldrige far skulle "överlämna" mig till min man... det är jag som valt honom, inte pappa...

  • bruden sanna
    Äldre 26 Nov 19:04
    #0

    Tack för infon!
    jag ka prata med prästen!

  • Filur
    Äldre 26 Nov 19:31
    #0

    Jag gifte mig förra året och min pappa ledde in mig! Vi trodde att det var det så det gick till innan prästen förklarade att det är en amerikansk tradition och inte en svensk (för mycket TV-tittande kanske ). Men hur som helst så valde vi köra det "amerikanska"i alla fall och det var inga problem. Ni får säkert också göra så om ni vill!

    Lycka till

  • camill­isen
    Äldre 26 Nov 20:36
    #0

    Att fadern leder den blivande bruden uppför altargången är en anglosaxsisk sed. Det symboliserar det gamla patriarkatet där brudens far lämnar över henne och ansvaret för henne på den man som bett om hennes hand. Denna sed är på många håll förbjuden då den går helt emot allt vad vår svenska kyrka står för och vill förmedla.

    Alltså, undvik.

    Lycka till!

  • Pambol­ina
    Äldre 26 Nov 21:22
    #0

    Hej
    Jag har ingen pappa, så min bror ska leda in mig i kyrkan.Jag tror inte att det bara är en amerikansk tradition man gör så därifrån jag kommer med.Och jag är vare sig från England eller USA.Gör som det känns bäst, skyll på för mkt tvtittande om nån klagar ;)

  • whiske­y
    Äldre 26 Nov 21:28
    #0

    Men jag tycker också man kan se det som en fin gest att låta sin far vars inblandad. Min far ar inte så mycket før att hålla tal men han skulle bli mycket rørd om han fick føra mig till altaret så bidrar han på det sattet iallafall. Det finns så mycket av det vi gør på brøllop som tidigare betydde något helt annat...så varfør inte gøra som man vill och låta det betyda vad man vill?

  • Ejnie
    Äldre 26 Nov 23:02
    #0

    - oavsett om det är anglosaxisk sed eller inte (de flesta är ju ändå inspirerade av bröllop på TV och film och de är mestadels anglosaxisk tradition), det är patriarkaliskt och en symbol för kvinnlig underordnad.
    - varför är det inte en "fin gest" att mamma leder in brudgummen i såfall?

  • Ejnie
    Äldre 26 Nov 23:05
    #0

    Ska vara kvinnlig _underordning_ och inget annat.

  • bruden sanna
    Äldre 27 Nov 10:22
    #0

    Det är tydligt at det är olika uppfattningar om detta, och det respekterar jag.
    Jag tycker dock också att det är en fin gest att låta pappa leda in dottern. Dessutom vet jag att min pappa jättegärna vill göra det och då är det ännu roliare att låta honom göra det.

    Ni som ska bli inledda av farsgubben, vad ska han på sig och vad ska best man och marskalk ha på sig(om ni har några sådana).
    Vi ska ha klädsel mörk kostym (kavaj) på festen. Min bliande ska ha frack men vad ska alltså de andra killarna i brudföljet ha på sig?

  • Lucasi­na
    Äldre 28 Nov 00:06
    #0

    Det tycks finnas väldigt många olika förklaringar angående varför pappan leder in bruden i kyrkan..

    Jag har också hört en sån version om att det är inte hela sanningen att pappan "överlåter" sin dotter till den nya mannen m.m. utan också att ofta hade kvinnorna förr i tiden slöjor av så tjockt/tungt tyg att de helt enkelt inte själv orkade "släpa" det ensamma fram till altaret och då var det oftast pappan, som familjens huvud, som hjälpte flickan fram till altaret.. Behövde inte alltid heller vara pappan, kunde också vara någon nära släkting!

    men som sagt, det finns en hel del historier angående detta..

  • Pys
    Äldre 28 Nov 09:20
    #0

    Jag skulle nog inte vilja att min pappa ledde fram mig, men jag skulle vilja att min m2b skulle stå längst fram och vänta på mig. Jag tycker det känns speciellt, särskilt om man inte har sett varandra under dagen. Vi kommer att gifta oss borgerligt. Vad tycker ni, blir det konstigt att göra så?

  • Rospig­g
    Äldre 28 Nov 16:07
    #0

    Jag vill också att min pappa ska föra fram mig till altaret. Jag och min blivande kommer inte att träffas innan och det skulle kännas speciellt att gå uppför altargången mot honom.

  • Ettolr­ach
    Äldre 28 Nov 16:12
    #0

    Ta hand om släpet är brudtärnornas uppgift, det är därför traditionen med tärnor uppstod.

  • Dea
    Äldre 28 Nov 16:28
    #0

    Jag vill gå in med min blivande.

    Dels tycker jag att brudöverlämning är en symbol för ägande, men det handlar också om känslan.

    Jag vill visa att jag och min sambo VILL gifta oss, och att vi gör det tillsammans, och jag vill kunna hålla hans hand och se hans ögon när vi hör klockorna slå, och tänka nu gör vi det. Jag tycker det är så vackert att vi ska gå sida vid sida genom livet och gör likadant uppför altargången.

    De flesta präster kommer bara att fråga varför ni vill göra det och om ni är medvetna om ägodelssymboliken, och sen får ni göra som ni vill.

    Ett annat sätt, är att bruden leder pappan fram till hans plats och sen tar ett steg eller två på egen hand innan hon fattar brudgummens hand, för då syns det att det är frivilligt, samtidigt som pappan får eskortera henne in.

    Så klart ÄR vi självständiga kvinnor som valt bröllopet själva, men det finns ju fortfarande kvinnor som inte väljer själva. Då tycker jag det är värt att justera seden en liten smula av solidaritet, så det SYNS att vi är självständiga.

  • My24
    Äldre 28 Nov 17:06
    #0

    Jag respekterar allas åsikter och jag är en självständig kvinna med åsikten att jag vill att min pappa ska gå med mig fram till min man. För jag vill möta min blivande först där framme och jag vill inte gå själv fram till han och den jag helst vill ska gå med mig är pappa. Så, så gör jag. :)

Svar på tråden Får ens far leda in bruden i kyrkan?