• Äldre 16 Aug 13:55
    12404 visningar
    4 svar
    4
    12404

    Sträcka mellan vigsel och festlokal

    Hej, sitter i den verkliga början av bröllopsplaneringen och har ett litet dilemma. Jag vill verkligen ha vigsel + bröllopsbilder på en väldigt speciell ö, men själva ön är rätt svårtillgänglig med kollektiva färdmedel samt i princip inga festlokaler som inte hör till en restaurang vilket gör att om vi skulle ha festen där skulle vi behöva ha det i en restaurang plus att vi skulle behöva hyra in boende för majoriteten av gästerna. 

    Alternativet är att vi har vigseln där ute och sedan festen i den närmaste största staden, runt vilka delar av gästerna bor och där vi med planering kan hitta billigare inkvartering för de som inte bor där. Men det skulle också innebära en körsträcka på ungefär 1.5 h mellan vigsel och fest. Är det helt vansinnigt att tänka sig det eller är det acceptabelt?

  • Svar på tråden Sträcka mellan vigsel och festlokal
  • Äldre 17 Aug 09:35
    #2

    Det otillgängliga är egentligen den sista sträckan från huvudvägen på ön till den plats vi vill ha vigseln på, så vi hade tänkte höra oss för med de som inte är från närområdet om de tar med bil eller inte och lösa det med antingen organiserad samåkning eller buss. 

    Vi skulle dock inte ha råd att betala boende för alla i huvudorten, det är dock min fästmans hemstad, så tanken är att  bidra till boende för de vi vet inte har råd att betala själva (vilket är en familj på min släkts sida) och i övrigt med hjälp av kontakter kunna ordna fram kraftigt rabatterat boende. Vi vill nämligen väldigt gärna att hans kvarvarande mor- och farföräldrar ska kunna vara med vilket de inte skulle klara om vi hade vårt bröllop där vi bor pga resan på 5h+ bara till själva stan, sova borta minst 2 nätter osv. Det känns därför bättre att t.ex. våra vänner som är unga utan barn och har bättre ekonomi får resa en bit istället för den släkt där det finns äldre och småbarn ska resa långt. 

  • Äldre 21 Aug 12:11
    #4

    Problemet är nog snarare att folk inte skulle orka med att ta sig till vigseln ärligt talat, alla bor runt huvudorten eller skulle ändå vilja övernatta där pga restauranger, barer osv. Vi har funderat på att helt enkelt ha vigsel där med de närmaste och en efterföljande middag på områdets absolut bästa restaurang och senare ha en enklare fest med våra vänner i stan där vi bor idag. 

    Däremot så vet jag också att vissa av mina vänner som bor utanför Sverige skulle älska tanken på vigsel på den här specifika ön då naturen är unik. Skulle gärna ha bröllopsfest där ute också men då skulle budgeten sprängas med typ 100 000 sek.

Svar på tråden Sträcka mellan vigsel och festlokal