• Äldre 15 Aug 11:58
    51196 visningar
    2 svar
    2
    51196

    Skilda föräldrar som inte kommer överens - Bjuda?/Bordsplacering?

    Hej,

    Jag ber om ursäkt för en lång tråd men måste ge lite bakgrundsfakta till mitt dilemma.

    Min mamma och pappa skilde sig när jag var väldigt ung (har inga minnen av de tillsammans) och de har alltid haft en dålig relation. Pappa hade full vårdnad över mig så jag träffade min mamma ytterst sällan. Detta har gjort att jag och min mamma har en en väldigt knakig relation idag.
    Trots att vi har en relation då vi knappt pratar med varandra så vill jag bjuda henne på mitt bröllop. (Är dock inte 100 på att hon faktiskt kommer komma).

    Min pappa är omgift sedan många år tillbaka och har barn med min styvmamma. Min styvmamma har varit mer som min mamma än min biologiska mamma.

    Ingen från min mammas sida är bjuda på bröllopet då jag inte har någon kontakt med någon där men folk är bjudna från min styvmammas sida.

    Jag hade tänkt ge min mamma en "plus one" så hon kan ta med någon så hon slipper känna sig ensam. Är det rätt?

    Hur ska jag göra vid honnörsbordet? Jag tycker att det är självklart att min styvmamma ska sitta där men inte att det är självklart att min mamma ska det pga vår relation (plus att hon inte kommer överens med pappa). Får dock dåligt samvete av det och tänkte nog sätta henne där ändå. Vart placerar jag henne då? (Min fästman har bara träffat min mamma två gånger tror jag) så det känns fel att sätta henne bredvid honom som är brudens mors plats.

    Tacksam för alla svar och funderingar.

  • Svar på tråden Skilda föräldrar som inte kommer överens - Bjuda?/Bordsplacering?
  • Äldre 16 Aug 12:50
    #2
    Lenblo skrev 2018-08-15 15:37:34 följande:

    Det är klart att du kan sätta din styvmor på brudens mors plats, men är din biologiska mamma med på bröllopet kan det bli lite väl offentligt vilken dålig mamma hon har varit, eftersom hon så tydligt är ersatt. Du kan inte försöka med en otraditionell placering, där alla som sitter vid honnörsbordet sitter mer huller om buller? eller runda bord? Med stort avstånd mellan din pappa + styvmamman till biomamman då. Så att man slipper trampa någon på tårna i onödan. Då kan du tryggt bjuda in båda och kommer sedan inte din biomamma kan du naturligtvis köra den traditionella varianten.

    Min man har en usel relation till sin far, och blev inte inbjuden till bröllopet. På brudgummens fars plats placerades styvpappan.


    Fick genast en idé om placering när du sa lite mer huller om buller :) Vi ska ha runda bord för alla andra men det finns ju inget som säger att honnörsbordet måste vara större än för mig och min man. På så sätt kan vi placera ut alla vid olika bord. Man måste ju inte vara så traditionell :) 
Svar på tråden Skilda föräldrar som inte kommer överens - Bjuda?/Bordsplacering?