• Äldre 2 Apr 00:01
    7271 visningar
    0 svar
    0
    7271

    Erfarenheter av att köpa ringar i UAE

    Hej,

    Nyligen hemkommen från UAE efter att ha handlat ringar och tänkte börja med att dela med mig av min egna erfarenhet av att köpa ring i Förenade Arabemiraten.

    Bakgrunden är att jag fick tips från en guldsmed efter att ha tittat runt på olika guldsmeder i Stockholm och på nätet. Var bl.a. inne på Efva Attling, Engelbert, Herr & Fru Lohse - men även W.A. Bolin innan de hann slå igen sin stora butik intill Sturecompagniet.
    Råkade hamna i samtal med en guldsmed som rekommenderade att direkt köpa från en grossist/tillverkare i Dubai - detta med motiveringen att du kan få en minst lika bra produkt till ett mycket bättre pris. Var lite skeptisk till en i början men tog en första kontakt med företaget som även verkade ta emot beställningar från privatkunder.

    Sagt och gjort. Sambon och jag bestämde oss därför för att kombinera nytta med nöje och åka till Dubai. Uppföljande kontakt togs med företaget och vi passade även på att ägna ett antal dagar åt att titta och göra prisjämförelser i andra affärer - allt från guld souken och guld och diamantcentret till juvelerarna i Mall of the Emirates och Mall of Dubai (Tiffany's, Cartier, Graff etc).

    I vårt fall bestämde vi oss till slut även för det företag vår svenske vän rekommenderade. Fördelen var priset som mycket riktigt var helt oslagbart - detta i kombination med kvalitén eftersom denna producent tydligen hade mångårig erfarenhet och var leverantör åt flera internationella företag (bl.a. med leveranser till Sverige). Nackdelen var att de endast kunde ta emot på deras produktionsanläggning/fabriksbyggnad i utkanten av Dubai. 

    När vi väl hade bestämt oss för sten och design så tog det drygt en vecka att få färdiga ringar. Allt gick precis enligt plan. Vi fick också timtals med konsultationstid för att min sambo verkligen skulle få den ring hon önskade sig. När ringarna väl var klara gjorde vi en inspektion, fick all nödvändig dokumentation och åkte därefter nyförlovade, solbrända och lyckliga hem till Sverige.

    Har ni några likande erfarenheter? UAE påstås vara en av världens största diamanthubar och därför skulle det även vara intressant att höra era erfarenheter. Måste verkligen säga att utbudet i Dubai är helt enormt jämfört med Sverige. Samtidigt såg vi många affärer där man skulle kunna ha blivit lurad....


    Tveka inte att ställa frågor!

Svar på tråden Erfarenheter av att köpa ringar i UAE