• Äldre 20 Nov 07:52
    46040 visningar
    3 svar
    3
    46040

    Vegansk/vegetarisk mat - catering eller fixa själva?

    Hej!

    Jag tycker att på din bröllops dag ska ni kunna slippa tänka på maten. Det för stressigt och ni ska fokusera på er själva o låt dina vänner och familj se på er lugn och vackert!

    Jag själv älskar och lagar massa vegansk mat och vet hur mycket man måste tänka på och göra för att den blir riktigt bra. Bäst att ta in nån som kan och slippa tänka på det.

    Jag bor vid Sthlms Universitet. Jag har ingen företag men har mycket erfarenhet med produktion och jätte gärna kommer och lagar vegansk mat för er! : )

  • Äldre 23 Nov 12:49
    #3

    Solig Hej Lena!

    Jag kan absolut tänka mig göra en avsmakningsmeny till er! Var det buffet mat ni hade tänkt? Ska det vara typ 50% vegans / 50% vegetarisk? Tror du ni behöver också några Glutenfree val? Och har du några som har nött allergier (då blir det jätte svårt med vegansk mat eftersom så myket av det, som du säkert vett själv, använder nötter för att göra till exempel grädde och mjölk och smör osv) 


    Jag kan laga alla sorts vegansk livsmedels häftklamrar som majonäs, smör, ost, och man hittar så mycket nuförtiden i affären också. Jag har ideér för båda buffeér och 3-rätts middagar samt plockmat. Hade ni tänkte gör din bröllop på kvällen (middag) eller var det lunch-tid? 


    Jag har fått inspiration från hela världen eftersom jag har bort en stor del av mitt liv i New York City och har rest runt i Sydamerika rätt mycket när jag var barn (hade symor som var venezuelan), och sen bodde somrar i tio år på en grekisk ö (som nu förtiden heter ?mamma mia ön? men då tid var det bara min lilla Skopelos) och lärde mig laga mat från en turkisk-född grekisk kvinna som var som en mor till mig för en viss period.


     Därför är den största del av min mat inspireras av recept från runt medelhavet. För mig börjar medelhavet med turkisk och grekisk mat, men italiensk, södra Frankrike och spanien är mycket stimulerande också. Alla dessa är faktiskt baserat på och inspirerat av den mycket äldre klassiska arabisk/syriansk bord och jag har jobbat själv med hundratals recept som jag ändrar helt enkelt över till vegan.


     Sydamerika, karibiska öarna, och México är också stor inspiration till (tror jag) alla veganer eftersom bönor och ris, plantain (gröna matlagningsbanan) och massa spännande frö och korn kommer därifrån, tycker jag det är en bra vardaglig och enkelt val som alla känner bekvämt med.


     Asiatisk mat fick jag mycket inspiration och erfarenhet med i NYC och regelbundet gör jag vegan sushi, soppar, rör-stekt ris osv.


     Hör av dig till mig genom min email så går det lite lättare att kommunicera och vissa upp bilder och prata ideér ? eller genom fb om du vill. Du hittar mig under mitt namn:  karinaaberg AT gmail DOT com (på fb detsamma). Som sagt jag har inte ännu eget företag med jag har tänkt att göra en liten steg i den direktion och kanske vi kan samarbeta och hjälpa varandra.


     Mvh, Karina 


     

Svar på tråden Vegansk/vegetarisk mat - catering eller fixa själva?