• Äldre 28 Oct 11:28
    4140 visningar
    1 svar
    1
    4140

    Långväga gäster och övernattning?

    Hej.

    Jag och min sambo kommer gifta oss 1 september nästa år. Vi vill inte ha ett stort, dyrt bröllop då mannen inte vill ha det så och ekonomin inte tillåter. 
    Vi kommer ha gäster som kommer från andra länder och från andra delar av Sverige som inte kommer kunna åka hem samma dag. 
    Planen var att någon iaf skulle kunna bo hos oss under tiden men vi insåg ganska snabbt att vi inte har plats för alla. Det finns gott om ställen att bo på i staden som inte är allt för dyra, bland annat har vi ett vandrarhem ca 100 meter ifrån vårat hus. 
    Vigseln och festen kommer vara en liten bit från stan, tar iofs bara 10-15 min med bil in till centrum eller hem till oss. Vi hade från början inte tänkt ha någon fest utan mer en middag då vi misstänkte att nästan ½ sällskapet skulle vilja åka hem samma dag och resvägen för dem är ca 2½ timme. Vi har dock tänkt om och kommer nog ha en liten fest efter. Vi får vara i lokalerna till kl 23 men vill vi vara där längre får vi hyra 6 stycken rum som ligger i samma hus som festen kommer vara(enligt ägarna är det väldigt bra ljudisolering). Det är inte jättedyrt och idag ser det ut som att budgeten på 20 000kr kommer räcka(jag studerar så vi har inte allt för mycket pengar). Vi hade tänkt att ta betalt för rummen(frukost ingår), kanske 300-500 kr/rum(för att täcka upp för hela hyreskostnaden för rummen skulle vi behöva ta 667 kr/rum). På så sätt kan även barnfamiljerna stanna kvar över natten utan problem. 

    Nu är jag lite orolig över att det kommer verka snålt. Förväntar sig människor som kommer långt bort ifrån att vi kommer stå för husrum? Är det snålt eller ohyfsat att ta betalt för de rum som de kan få bo i? Självklart kommer de att få välja själva om de vill stanna kvar där eller fixa annat boende men då har vi iaf erbjudit ett billigt alternativ. 

    Vi måste bestämma oss inom 2 veckor hur vi vill göra då det var fler som var intresserade av samma datum. Det verkar vara väldigt prisvärt och området är fint. Vi har i dagsläget ej kollat på så många andra alternativ och vi är väldigt tveksamma för att boka en lokal och fixa allt med dukning, dekorationer, mat osv själva. Jag vet att det skiljer en del i pris men kan det inte vara värt det om man slipper all stress som följer med all planering om man ska göra det mesta själv? 

    Hur ser ni på detta? Känns som att jag inte får någon att diskutera sådant här med som kan ge mig plus och minus kring de alternativ som finns. 

Svar på tråden Långväga gäster och övernattning?