• Äldre 6 Jun 20:31
    4749 visningar
    4 svar
    4
    4749

    Hur ser tiderna ut på bröllop?

    Vi ska gifta oss i trädgården kl 14.00. Hur lång tid tar en vigsel? Hur lång tid tar de att bli fotograferad efter vigsel? Vilken tid brukar man äta på? Hur lång tid tar de att äta buffé? Vad gör man mellan maten o innan tårtan kommer fram? När man ätit tårta, är det dags att dra undan borden o starta disco då? Gör man ngt mer än att dansa när musiken sätts igång? Klockan 00.00 är det nattamat då? Vi har tänkt dj in a box för vi har inte råd med annat. Är det bättre än att köra spotify?

    Jag har aldrig varit på bröllop så jag vet inte hur man ska göra o vad som händer innan vigsel osv.

    Jag kommer ha 2 tärnor och min sambo 1 bestman. Buffe till middag och tårta.

  • Svar på tråden Hur ser tiderna ut på bröllop?
  • Äldre 7 Jun 13:25
    #1

    Pleeease

  • Äldre 10 Jun 09:13
    #3
    EplusT skrev 2017-06-07 18:53:22 följande:

    Hej! Är det en borgerlig vigsel ni ska ha? Isf styr ni väldigt mycket själv över hur lång den blir (om någon ska läsa en dikt, sjunga en sång etc). En kyrklig vigsel tar ca 30-35 min.

    Fotografering är också mycket upp till er och er fotograf, men jag skulle räkna med minst 1-1,5 timmar. Jag föreslår att ni fixar något för era gäster att göra under tiden, någon lek eller tipspromenad tex. Nu börjar ni ju ganska tidigt, men annars är väl ca kl 17 en ganska bra tid att börja äta på. Tänk på att det finns inga måsten! Det är er kväll, lägg upp det som ni vill ha det!

    Vi gjorde så att vi hade 3-rätters och därefter ett band som spelade 3*45 min. De spelade ett set, sen hade vi en längre paus för tårta, och sen spelade de resten. Om ni inte ska ha en annan efterrätt än tårta kan ni ju ha det ganska nära efter buffén. Låt toastmastern berätta att det blir "paus" en viss tid efter buffén där folk hinner gå på toaletten etc, och kör sen tårta. Därefter blir det dans! Jag hade nog föredragit DJ före spotify då en duktig DJ kan anpassa musiken efter gästerna. (Om du bor i Skåne kan jag tipsa om vårt band, jätteduktiga och kostade inte så mycket).

    Om du googlar finns det ganska många ställen med förslag på ungefärliga tider för bröllop. Men som sagt, det finns inga måsten! Jag tror att så länge gästerna vet vad som förväntas, tex att toastmaster annonserar ungefär vad som ska hända under kvällen, så kan alla slappna av, prata med varandra och ha kul. Så ta ett djupt andetag, slappna av, och glöm inte att njuta av dagen!


    Tack!

    Jag undrar vad bandet heter? Va betala du?

    Dj in a box är en maskin som sprlar inlagd musik utan paus:)
Svar på tråden Hur ser tiderna ut på bröllop?