• Äldre 13 Aug 17:58
    6974 visningar
    5 svar
    5
    6974

    Hjälp - idétorka!

    Vet att jag är i lite fel forum egentligen, men jag har fått så bra tips här förut. Och det korta med det långa är att min makes och mitt bröllop blev det torraste och tråkigaste jag varit på. Vi valde helt fel toastmasters, vi trodde att de hade fantasi och var tydliga (trodde vi) med att vi gillar spex och underhållning. Men de gjorde nästan ingenting eftersom de "ville göra plats för alla tal" (som ingen höll).

    Nu fyller min make 30, och jag skulle vilja gottgöra honom genom att göra det lite busigt och spexigt på hans fest istället. Det är ingen överraskningsfest, men jag kan ändå överraska med bus under och efter middagen tänkte jag. Har ni förslag?

    Det enda jag kommit på hitintills är att jag skulle kunna ha en frågesport om honom och hans/vårt liv. Något som gästerna kan svara på sittande vid bordet (ingen av oss är speciellt förtjusta i tipspromenader). Sen har alla idéer helt torkat bort!!

    Det ska vara roliga saker, som inte är pinsamma eller "sätter honom på pottan" på något sätt.

    Snälla, ös på med förslag!

    Något ni har upplevt på en fest kanske, kan ju funka med saker som skett på bröllop också, där brukar man ju göra saker som siktar in sig på brud/brudgum speciellt. Snälla hjälp! Allt är av intresse! Tack på förhand!????

  • Svar på tråden Hjälp - idétorka!
  • Äldre 14 Aug 12:01
    #2

    Men gud Hilfre­d, det där låter bus kul!!
    Tack snälla för tipset! Är detta svårt att göra om man inte har bordsplacering? Jag tänkte på att du sa att det kan vara bra att ha ett "mördar-schema"? Annars tänkte jag att man kanske bara kan lägga lappar med "offer" under varje tallrik, och den som ligger där ska man mörda.
    Och hur får leken sin upplösning? Jag förstår att det i slutändan är två stycken som går runt med en massa lappar (eller kastar man lappen på den man nyss mördat?), men hur får vi i resten av sällskapet reda på att nu är det bara en/två mördare kvar?

    Jag ska försöka fixa in denna i festen, och hoppas att det inte är en eller två surkart som bara vägrar att delta och kastar sin lapp redan när de får den. För det är väl egentligen enda sättet att sabba leken? Annars kan man ju välja att "inte delta" genom att bara behålla sin lapp, och vänta på sin mördare helt enkelt!Flört

    Ja du, jag visste inte riktigt vad jag väntat mig. Men jag hade kanske lite väl grandiosa förhoppningar! Jag var nämligen på ett bröllop i mina tidiga tonår, där toastmaster och toastmadame verkligen hade tagit i från tårna.
    De hade skrivit en sång om bruden och hennes liv, och en för brudgummen.
    Kanske svårt för den som inte har begåvats med sång och rytmik i blodet, men enkelt egentligen. De berättade helt enkelt detaljer om brud och brudgum som kanske inte alla i sällskapet kände till. Som tex att bruden som liten hade en stor gul katt som "livvakt" som i princip aldrig lämnade hennes sida, och att hon så gärna ville ha en häst att hon red in en av familjens kor. Fram till att hon blev vuxen och började jobba på posten där hon träffade sin m2b.
    Och om hennes make att han "alltid gillat napp", dels för att han använde napp länge, och sedan vart helt tokig i fiske. Och att han tillbringade varje söndagså länge hon levde med sin farmor.

    En annan grej de gjort var den där att de intervjuat brud och brudgum. Där de antagligen ställt helt normala frågor, och på dem fått helt normala svar. Men sedan ursäktade sig toastmastern, spelat generad, med att hans barn varit framme och lekt, och klippt och klistrat med banden. Och då hade frågorna råkat falla bort, så han hade fått göra om dom, men att det nog inte var någon skillnad. Men slutresultatet var att det var en massa frågor om hur de träffades och vad de tänkt om varandra då (bruden beskrev tex hur en hereford tjur ser ut på frågan hur han sett ut på deras första dejt) och vad de hade för förväntingar på bröllopsnatten.

    Mina och min makes föräldrar är båda ganska pigga på bus, så jag hade nog trott att de skulle involverat dem på något sätt. Tex genom att "inviga bröllopet" genom att klippa slipsen på någons far eller dylikt (efter att ha pratat med vederbörande självklart). Läste också om en brud, vars kompisar med hjälp av hennes mamma letat fram gamla kläder, och sen återskapat hur hon sett ut på olika foton i ungdomen, och gick modevisning, där toastmaster ropade upp typ "Carola, i en park på valborgsmässoafton -86" osv. En brudgum fick ta emot en gyllne toffla och välkomandes av sin far, svärfar och svåger in i toffelhjältarnas riksklubb osv.
    Jag tycker att möjligheterna är oändliga, men de hade inte lyft på en enda sten kändes det som.Obestämd

    Kom gärna med fler tips! (och jag kan komma med fler "bröllopstips" för sådana, som jag tyvärr inte tycker fungerar så bra på en 30 års fest, har jag gott om!)

  • Äldre 15 Aug 12:22
    #4

    Okej, då är jag med på hur du menar!

    Jag tar gärna emot fler förslag, vore också kul med mer "personliga" bus till min make, har ni något på lut?

Svar på tråden Hjälp - idétorka!