• Äldre 1 Aug 10:34
    6508 visningar
    7 svar
    7
    6508

    Enkelt bröllop

    Hej!

    Vi skall också gifta oss sommaren 2017 och tänker inte lägga en förmögenhet på bröllopet, då jag studerar och vi tycker heller inte att det är nödvändigt att ruinera oss för en dag.

    Vi kommer att bjuda ca 90 gäster (räknar då kanske med 80 personer som kommer) och har en budget på 50 000kr som ska täcka allt förutom ringar. Det är fortfarande mycket pengar tycker jag, men känns ändå ganska rimligt.

    Vi har turen att ha en lada vid sjön där vi bor som vi kommer att ha festen i, och vi gifter oss borgerligt på verandan hemma. Det som kommer att kosta mest blir maten där jag räknar med drygt 10 000kr och dryck (öppen bar) för ca 10 000kr, alltså är nästan hälften av kostnaden för mat och dryck. Jag kommer att göra det mesta själv, med grillbuffé och efterrättsbuffé (ingen tårta). Temat är country/lantligt och festen skall vara vacker, välplanerad och avslappnad.
    Vi kommer att använda vildblommor som dekoration, min svägerska är florist och svärmor trädgårdsmästare så det blir deras uppdrag.
    Klänningen får kosta max 3000kr och jag kommer att sminka mig själv samt göra håret med hjälp av mina tärnor.

    Jag tror stenhårt på att det går att dra ner ordentligt på kostnader om du planerar i god tid, inhandlar allt eftersom (jag köper grejer redan nu som jag hittar på rea etc.) och så får man kompromissa lite. Jag väljer tex hellre att bjuda fler av mina nära och kära än att ha en klänning för 10 000, och många olika småkakor/efterrätter som jag bakat under några månader innan och haft i frysen än en stor maffig tårta.

    Det kommer att bli en fantastisk dag ändå! :D

  • Äldre 1 Aug 10:42
    #2

    Jag inser att jag inte svarade på dina frågor...

    Klänning kan du prova i butik för att se vilken typ och skärning som passar dig, och sedan beställa på internet eller köpa begagnat från köp och sälj sidor på tex. facebook. 

    Jag tycker kanske att någon liten dekoration i kyrkan kan vara fint (kanske levande ljus) men inget måste alls, kyrkor brukar vara så fina i sig, och så kommer de flesta nog att titta på Er ändå ;)

    Jag ska ju själv ha buffé så jag tycker inte alls att det känns billigt, snarare jättebra då man får äta hur mkt/lite man vill och får välja det man tycker är godast. 

    Jag tycker att det är roligt med ett tema som följer bröllopet från inbjudan till tack-korten. Kanske bara en färgkod om inget annat tema känns givet. Vi har som sagt country/lantligt dels eftersom festen kommer att vara i en lada, men även eftersom det är vi som personer. Jag tycker det känns mer välplanerat om man har ett tema :)

Svar på tråden Enkelt bröllop