• Äldre 7 Jul 18:05
    4944 visningar
    7 svar
    7
    4944

    Albrekts piqué 0,5 carat

    Jag föreslår att du köper diamant separat från diamantia. En med ex ex ex kvalité.

    Pique är ju så pass innesluten att det förmodligen påverkar. Dessutom; vad är det för "cut"?även om alla tjatar om färg och innesluten ingår är "cut" viktigast för utseendet.

    Jag kan tex ta min som exempel. En J färgad 0.6 ex ex ex Vs2.

    Den är kritvit utom när jag tittar i vissa vinklar typ snett underifrån i ett visst ljus. Den reflekterar färger otroligt bra och reflekterar.ljuset jättebra också.

    Tänk på att diamanter är som ett prisma, hur den är "cuttad" avgör hur den reflekterar ljuset, vilket avgör.hur den upplevs. En dåligt cut jag sten skulle sett gul ut. Även bra färg som tex F ser skitiga ut om de är dålig cut på dem. ( typ det man får hos guldfynd osv)

    jag köpte stenen separat och skenan för 5000kr. Totalt betalade jag 20000 men den är värderad till 35000kr butiksny. Alltså har jag sparat 15000kr på att vara smart.

    Gå in på pricescope.com och läs på. Ett mkt bra amerikanskt Forum för konsumenter och handlare. Kolla Youtube "good old gold" har massa bra info.

    Läs på och sedan tar du beslut.

    Min ring: ganska varmt ljus så den är egentligen ännu vitare.

  • Äldre 7 Jul 18:06
    #2

    Oj, vad liten bild. Ska se om jag hittar en annan

  • Äldre 7 Jul 18:08
    #3

    Alltså, du kan hitta en bättre billigare sten om du köper den separat från ske an eller via diamantia som har skenor man kan köpa till så monterar de ihop dem.

  • Äldre 9 Jul 21:20
    #6

    Tack AVC!

    Jag är mkt nöjd.

    Måste ju säga att jämfört med min väns 3xX D IF ser min EXAKT lika vit ut. Vi bad en annan vän gissa vems som var vilken då.hon bara visste att en på papper var bättre. Hon kunde inte alls se någon skillnad. ???? du har väl också en J, jag hoppas du fortfarande är nöjd!

Svar på tråden Albrekts piqué 0,5 carat