• Äldre 20 Jun 19:28
    9049 visningar
    15 svar
    15
    9049

    Budget för enkelt bröllop

    Jag och min sambo har varit förlovade i ca 1 ½ år och har precis börjat planera bröllop. Vårt mål är att vi ska gifta oss till sommaren 2017, eventuellt i början på hösten.
    Vi har inte världens största budget, men vi har ändå en del undansparat och vi kommer att kunna spara ännu mer till hösten då min sambo får ett mer välbetalt jobb.

    Tanken är att vårt bröllop inte ska kosta en hel förmögenhet. Vi båda är överens om att vi vill ha ett hyfsat simpelt bröllop med endast 20-25 gäster. Vi är inte så roade av att ha ett stort och pampigt bröllop. Vi spar hellre de pengarna till en lyxig smekmånad FlörtVi är inte helt säkra på om vi vill gifta oss i kyrka eller om vi vill gifta oss borgeligt på rådhuset här i stan. Men vi har tänkt hyra en festlokal som vi ska vara i efter vigseln.
    Vi har även pratat om att vi endast ska beställa smörgåstårta eller något kallskuret eftersom det blir betydligt billigare och enklare än att ha catering. Men det kommer dock vara fri tillgång till dryck!

    När det gäller kläder så har min fästman redan en fin kostym som är knappt använd som han kan ha på sig. Men eventuellt så hyr vi en frack, har hittat för runt 1500 kr.
    Jag har hittat ett par fina brudklänningar i en butik här i Helsingborg som bara kostar 3500 kr. Annars är det tänkt att vi max ska ge 5000 kr för en klänning.

    Jag har ingen aning hur mycket allt kommer landa på i slutändan. Men kan
    runt 30 000 - 40 000 kr låta rimligt för ett fint men enkelt bröllop?
    Någon av er som själva har haft ett rätt så enkelt bröllop? Hur gick ni till väga och hur mycket kostade allt?

  • Svar på tråden Budget för enkelt bröllop
  • Äldre 20 Jun 19:49
    #2
    Flisanpisan skrev 2016-06-20 19:36:07 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo ska gifta oss om 2 månader :) vår budget har hamnat på ca 35000 vi har bjudit över 50 gäster.. men mina föräldrar betalar maten.. men tänker att ni hamnar nog under dt ändå om ni bara är 25 gäster :)

    Jag har köpt klännibg + slöja 6500 sambon smoking och fluga o annat 6000 ringar 7200 dekorationer har vi beställt utomlands och kommit undan jättebilligt köpt alla dekorationer för ca 700 där inkluderat gåvor till tärnor o värdar o sådant:)

    Sen ska du ha slöja köp från utlandet finns massa fina!:)

    Papperdukar att duka med är superbilliga på biltema 69 kronor för 25 meter:)

    Servetter köpte vi när de kostade 10 kronor paketet pappersservetter då:) nå specifikt du undrar över som kostnad? :)

    Kram


    Det låter ju lovande! :)

    Som tur är har vi snälla föräldrar som förmodligen kommer hjälpa till lite med kostnaderna.
    Har ni hyrt en lokal eller ni har det hemma hos er?

Svar på tråden Budget för enkelt bröllop