• Äldre 19 May 10:37
    9389 visningar
    12 svar
    12
    9389

    Måste man ge en present?

    Sånt där är svårt. Jag har stått inför en liknande situation ett par gånger då vänner har gift sig.

    Situation ett: Några vänner valde att gifta sig i ett annat land. De ordnade förvisso så att jag fick väldigt billigt boende men det var ju ändå en stor kostnad att ta sig dit + att jag fick hjälpa till att fixa några grejer (jag betalade dessutom för detta). De önskade sig en relativt skrymmande sak som de absolut ville att jag skulle ta med mig till det andra landet "för det är ju mycket roligare att få presenterna på plats" ? jag lyckades med nöd och näppe och en hel del charmande undkomma att få betala extra för detta på flyget. Jag kände i efterhand att det kanske kunde ha räckt som bröllopspresent att jag faktiskt kom, med tanke på vilka kostnader det innebar ... eller att jag dessutom betalade för och fixade några grejer för festen.

    Situation två: Några vänner bor ca 60 mil bort och jag fick såklart betala för resa + hotell när de gifte sig. De önskade sig pengar insatta på ett konto, och de ville definitivt inte ha något annat än pengar ... Till saken hör att de ofta och gärna pratar om hur mycket pengar de har (och det är mycket: de är ekonomiskt oberoende ? behöver inte jobba, äger flera fina hus, reser mycket o.s.v.). Jag måste säga att det känns lite märkligt att jag, som har en högst begränsad inkomst, ska ge dem pengar ? i synnerhet när jag dessutom redan haft för mig stora utlägg för resa och boende.

    Jag tror att folk ofta helt enkelt inte tänker, de ser det som så självklart att de "ska ha" bröllopspresenter. Tyvärr tror jag dock att många skulle ta illa upp om man försynt påpekade att man kanske skulle vilja se "att man kommer" som en form av present. Så ... något symboliskt (som ändå kan vara fint!) är det nog alltid läge att ge såvida de inte uttryckligen har sagt att de inte vill ha presenter. (Så gjorde några vänner till mig ? de sa att de har allt de behöver och att om det ändå suger starkt i givar-tarmen på någon så finns det många bra välgörenhetsorganisationer man kan ge pengar till. Det tycker jag var fint

  • Äldre 19 May 10:46
    #3

    Det skulle inte vara ett frågetecken i sista stycket, formuläret här tycks ha tolkat mitt tankstreck mellan "mig" och "de" som det

  • Äldre 19 May 10:51
    #4

    Ser nu att hela texten blivit full av konstiga frågetecken. Nåväl, det är nog läsbart ändå ...

Svar på tråden Måste man ge en present?