• Äldre 18 May 11:21
    4108 visningar
    3 svar
    3
    4108

    Hjälp med att välja färg på diamant

    Hej!

    Detta är mitt första inlägg här och jag skulle vilja få lite smakråd...

    Jag funderar starkt på att köpa en lös diamant via Kaplans eller kanske James Allen. Diamanten blir nog 0.7 carat för 1.0 blir lite för dyr och jag har dessutom ganska smala fingrar. Slipningen blir nog excellent, klarhet SI 2 och formen briljant. 

    Det jag har "problem" med är vilken färg jag ska välja? Jag känner att det inte är viktigt för mig att ha en väldigt vit diamant för jag kommer troligen inte se någon stor skillnad ändå och jag kommer aldrig sälja den vidare så jag har kollat mycket på färg M eller K (alltså Top Cape) för sedan skenar det iväg i priserna och eftersom jag ändå inte har råd med färgen D (river) så känns det som att det inte spelar någon roll att ta en bokstav bättre än M för att jag ändå inte ser någon skillnad. 

    Hade jag haft alla pengar i världen hade jag tagit 10/10 på allting men nu går inte det.  

    Några råd?

  • Svar på tråden Hjälp med att välja färg på diamant
  • Äldre 19 May 09:57
    #3

    Jag tror K blir bra för mig. Allt annat på den diamanten jag har kollat på är perfekt. Så färgen verkar inte bli något problem då. Det syns bara under att det går åt det gula hållet. Men det gör inte mig något :) alla diamanter är vackra!

Svar på tråden Hjälp med att välja färg på diamant