• alexan­drathe­rese
    Äldre 8 Nov 18:55
    9982 visningar
    18 svar
    +1
    18
    9982

    Billigt bröllop?

    Vi tänker också ha ett billigt bröllop, väääldigt mycket billigare än ert. Om ni inte har en dyr lokalhyra, fotograf eller catering så tror jag säkert att er budget kommer räcka. Det beror helt på vad man lägger pengar på och hur mycket. Pengarna kan lätt försvinna iväg. Var till exempel på bröllop i somras där dom betalde 15.000 kr för en DJ (som inte var särskilt bra och dom var inte heller nöjda).

    För oss ser det till exempel ut såhär:

    Lokalhyra - hyran för gården är i år 4900 kr (om den inte ändras till 2017)
    Alkohol - står min pappa för och köper i Tyskland. Det blir dessutom bara öl, cider och vin samt alkoholfritt förutom något mousserande till brudskålen (0 kr)
    Blommor/blomdekoration - står min mamma för (0 kr)
    Fotograf - min pojkvän har en gammal vän vi tänker fråga för en billig peng samt att hon är tänkt att vara bjuden också (ca 1000 kr?)
    Musik - spotify (tänker oss olika playlists till mingel/middag/osv) samt har vänner som är musiker och dj's (0 kr)
    Mat - buffé som vi ska laga själv (det här väl här det försvinner några tusen, men vi tänker handla smart och allt kommer att vara veganskt - så då försvinner inte en stor del pengar på kött eller dylikt)
    Tårta - ska fråga en bekant (inte särskilt stor summa). Annars bakar vi själv men kanske har det mer som en kakbuffé, eller någon annan billigare och enklare variant av en tårta eftersom vi redan ska laga all mat
    Klänning - max 1000 kr, antagligen billigare för de flesta jag har tittat på har kostat runt 500 kr
    Kläder till honom - han har redan allt, kanske en ny slips bara
    Skor - 700 kr för oss var
    Hår/smink - fixar jag själv (0 kr)
    Inbjudningskort/tackkort/save the date - gör vi själva och printar själva på hans jobb (typ 0 kr, lite pengar för pappret liksom) tänker att vi ger ut så många inbjudningar vi kan personligen och postar resten (ingen aning om summan där)
    Dekoration - vi kommer skapa all dekoration själv genom att recycla grejer samt ta från naturen. här är vår inspiration till dekoreringen www.pinterest.com/mjaou/wedding/ (ca max 500 kr för sånt vi måste köpa)
    Vigselförättare - vet inte ungefärligt pris men det ska egentligen vara kostnadsfritt och att man istället får betala resekostnaden (så var det för våra vänner som gifte sig i somras)

Svar på tråden Billigt bröllop?