• Äldre 11 Oct 20:50
    7708 visningar
    9 svar
    9
    7708

    serveringspersonal bröllop

    Hej! Någon som har tips på någon skola eller liknande som kan tänka sig servera på bröllop för billig peng?
    Blir enklare servering då det är buffé. Men skulle behöva ha kanske 2 (eller kanske räcker med 1 ? ) personer som kan plocka av disk, fylla på diskmaskin, servera dricka om behövs, koka och servera kaffe.


    Skulle även behöva 1 i bar som kan servera enklare drycker.


    Det kommer att vara ca 60 gäster.


     


    Bor i Norrtäljetrakten!

    Någon som vet något??


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-12 14:31
    Jo vi ska ha buffé för 60 personer. Så vi skulle behöva ha någon som kan vara i lokal tidigare, innan gäster kommer, och ställa fram maten. Och så klart ta emot maten när den levereras. Sedan att disk plockas av och kaffe dukas fram. Tanken är att kopparna kommer att stå på ett bord så får gästerna ta själva. Den mesta drickan kommer att stå på borden, men att serveringspersonal kan fråga gästerna om de vill ha något annat än det som står framme.

    När kaffe är klart och disken är diskad är det klart!

    Sen tänkte vi 1 person som kan stå i en liten bar och servera öl/cider/vin, så inga avancerade drycker :)

    En annan fråga är då bara, hur mycket är rimligt att betala? Bemanningspooler ville ha ca 240 kr / timmen. Lite väl mycket för vår budget..
  • Svar på tråden serveringspersonal bröllop
  • Äldre 12 Oct 14:29
    #2
    Chicita skrev 2015-10-12 11:47:38 följande:

    Puffar upp din tråd eftersom den puffades ner av massa reklam/spaminlägg. 


    Jag har dels själv jobbat inom hotell och restaurang, men kan även dela erfarenheter från vårt bröllop...

    Om ni har sittande middag med bordsservering så kommer inte ens 2 personer räcka om dom ska förbereda kaffe, servera dryck och sånt.
    Vi hade 4 st, varav 2 var "proffs" som har jobbat många år i restaurangbranchen och är vana vid stora sittningar.
    Dom andra två brukar servera på lite konferensluncher ibland och hade också erfarenhet, och det var ändå nästan så att jag skulle ha önskat att vi skulle tagit in en till. 
    Vi var 64 personer som åt.

    Är det buffé så kan det räcka med 2 om dom har någon form av vana. 


     


    Jag bidrar bara med erfarenhet av serveringen för att puffa upp din tråd - jag erbjuder mig inte att ställa upp ;) 


    Hej! Tack för tipsen och puffen ;)

    Jo vi ska ha buffé för 60 personer. Så vi skulle behöva ha någon som kan vara i lokal tidigare, innan gäster kommer, och ställa fram maten. Och så klart ta emot maten när den levereras. Sedan att disk plockas av och kaffe dukas fram. Tanken är att kopparna kommer att stå på ett bord så får gästerna ta själva. Den mesta drickan kommer att stå på borden, men att serveringspersonal kan fråga gästerna om de vill ha något annat än det som står framme.


    När kaffe är klart och disken är diskad är det klart!

    Sen tänkte vi 1 person som kan stå i en liten bar och servera öl/cider/vin, så inga avancerade drycker :)

    Jag har även kollat runt bland bekanta, gamla skolkompisar från hotell och restaurang så hoppas någon kan ställa upp! En annan fråga är då bara, hur mycket är rimligt att betala? Bemanningspooler ville ha ca 240 kr / timmen. Lite väl mycket för vår budget.. Men tack igen för tipsen! :)


     

  • Äldre 12 Oct 23:00
    #4
    1cinalifetime skrev 2015-10-12 22:52:05 följande:

    240 kr/timmen är ju billigt! Du vet väl att personen som arbetar ska ha lön, de som driver det behöver en peng samt att en del pengar går till skatt?!

    En rörmokare, målare eller dylikt hade säkert tagit det dubbla!

    Jag kan berätta att jag hade 2 personer som slet som bara den i köket. Vi hade 40 gäster och buffé. De lade av efter kaffet. Kan meddela att jag hade att göra i köket dagen efter... Det som tog plats i disken hela kvällen var nämligen glas! Det går åt en hel del glas under en fest och de tar plats i diskmaskinen. Därför prioriterades det för glasdisk mest. Ändå var det typ 50 glas kvar, odiskade dagen efter. Förutom tallrikar, skålar och allt annat. Diskmaskinen gick varm i 3 timmar! Och då snackar vi ändå om en restaurangvariant.

    Ett tips är att övergå till plastglas efter maten. Inte miljövänligt! Men för er skull så tipsar jag om det. ;)


    Ja kanske billigt för vissa :)

    Jag fick tips om 2 tjejer som brukar vara serveringshjälp på bröllopsfester osv som tog 100 kr/ timmen + bensinpengar (ca 200kr) men dom var tyvärr redan uppbokade den helgen som vi ska ha :(

    Jag har själv serverat på fester som har gått till likadant och det gick hur bra som helst. Det var när vi på gymnasiet drev ett catering uf företag och tog typ 85kr / timme. :)
  • Äldre 12 Oct 23:38
    #6
    1cinalifetime skrev 2015-10-12 23:28:25 följande:

    Nej det är inte billigt för vissa, det är billigt för ALLA om de betalar vitt! Och då för folk som kan servera!

    Förlåt, men jag är lite avog till att utnyttja ungdomar och systemet. Ta kontakt med kommunen, du verkar veta en del om branschen ändå, och hur det fungerar! Nu luktar bara ditt inlägg som ett försök att hitta billig arbetskraft utan att du ska behöva lägga manken till...

    Glöm inte att den som ska sköta baren måste ha åldern inne!!!


    Så man kan inte Fråga folk som kan ställa upp? Eller se över billigare alternativ om det finns? Det är tid kvar och hittar vi inget tar vi det som finns.

    Jag har redan folk som ska hjälpa till lite redan, även jag och min fästman så klart.

    Men om du inte hade några tips eller så är detta inlägg från dig inte ett dugg hjälpsamt eller viktigt!

    Lägg tiden på annat :)
  • Äldre 10 Nov 08:11
    #8

    Vi har nu totalt ändrat nu :)

    Vi kommer att ha 2 rätters + bröllopstårta till efterrätt. Betalar 140 kr/ person för maten och sedan 4 som kommer servera och dom får 500 kr var.

    Min fästmans syster känner 2 tjejer som serverade på deras pappas 60 årsfest, där de tog 500 kr i var för att servera hela middagen.
    Dom skulle eventuellt ställa upp på att servera på vårt bröllop och vill då bara bli bjudna på mat och dryck. Men dem är professionella och jätteduktiga så vi vill ju självklart betala dom för arbetet.
     Speciellt eftersom vi även skulle behöva 4 personer , alltså 2 till som serverar för att det ska rulla på. Vi kommer ändå vara 60 gäster.

Svar på tråden serveringspersonal bröllop