• Äldre 14 Aug 13:40
    4168 visningar
    8 svar
    +1
    8
    4168

    Lite diamantfrågor!

    Nyförlovad och ny på forumet! 


    Min kära blivande make friade med ett hopsnurrat gem(!), men det var nog klokt av honom att inte köpa någon ring för han har svårt att pricka min smak (jag bär inte så många smycken).

    Nu står jag iaf inför det angenäma problemet att köpa förlovningsring. Jag är framförallt sugen på solitärring och har tittat på en del olika.


    Ett kostnadsförslag jag fick var 41000 för 0,5 ct med ring i vitt guld. Enbart ringen utan diamant skulle kosta 13000.
    När jag tittar på diamanter av motsvarande kvalité på 77diamonds (som jag hittade via forumet här, tack!) kostar den 11300. Så om jag köper en diamant och och ringen hos den guldsmeden skulle det bli 24300. Lägger de verkligen på så mycket själva stenen hos guldsmeder? Jag förstår att det är dyrare att ha butik, men nästan 16000 känns mycket.


     


    Nästa fråga, alla diamanter jag fick titta på i butiker hade färgen som lägst TW (G). Jag tror inte jag skulle tycka att en gulare diamant är fulare och skulle vilja jämföra. Samma sak med klarhet, det vore roligt att se hur det skiljer sig. Finns det någon juvelerare i Stockholm som har mer bredd i diamantkvalitéer så man kan jämföra sämre med bättre? 


    Eller kanske någon har köpt en mindre perfekt diamant - har ni varit nöjda?

  • Svar på tråden Lite diamantfrågor!
  • Äldre 15 Aug 12:25
    #3

    Tack för svaret!

    Jag har läst en del om C:na. Han har faktiskt inte angett slipningen och jag minns inte om han sa det, men den online som jag jämfört med är excellent, så den kan inte vara sämre. Färg och klarhet är exakt samma.

    Men tack för råden. Jag ska kaxa till mig och vara lite mer krävande när det gäller att se olika stenar.

  • Äldre 15 Aug 15:06
    #5

    Tack!


    Vilken bra sida där man kan få en bedömning på det man köper.


     


    Jag gillar när människor är ohälsosamt fanatiska! Jag kanske blir det själv, jag gillar att snöa in mig...samtidigt måste jag ha ringen nån gång. ;)


     


    Just det med under H, varmare färger - jag brukar gilla varma färger, så jag kollar gärna på dessa. Jag skiter i vad allmänheten tycker och i ev värde att återförsälja, jag tänker inte göra min av med den.


    Tack för tipsen! Ska kolla vidare med fästmannen, jag kanske har fler frågor så småningom!

Svar på tråden Lite diamantfrågor!