• Äldre 12 Jul 18:12
    5874 visningar
    11 svar
    11
    5874

    Ringbudget

    Vad är en rimlig budget att lägga för ringar? Vi har varken förlovnings- eller vigselringar ännu och räknar med att få köpa tre ringar. Vi har inte ont om pengar, men är ekonomiska och vill ha valuta för vad vi lägger. Eftersom att det är en once in a lifetime grej och de förhoppningsvis kommer att användas dagligen under himla många år så är det kanske rimligt att lägga en större peng. Men vad får man egentligen för typ 20 000? Var lägger man dem bäst? Om man vill ha stenar, kommer man någonstans på den summan med bibehållen kvalitet (inte på stenen så klart, men i fattningen och ringens hållbarhet totalt)? Är 50 000 lämpligare? eller bara släta guldringar för 5000? Vad är den vettigaste investeringen? Jag blir gaaaalen. Guldfynd? Schalins? Guldsmed? Sen fattar jag så klart att mer pengar ger bättre kvalitet. Men hur bra måste man ha för att det ska fungera? Det könns skevt att lägga lika mycket (20 000) eller dubbelt (50 000) på ringarna som vi budgeterar för bröllop med kläder, fest, lokal, mat osv. Men samtiigt är det ju det enda som ska användas mer än en dag... Dilemma!


    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
  • Svar på tråden Ringbudget
  • Äldre 12 Jul 19:18
    #3

    Tack för två jättebra svar! Ja, 50 000 skulle så klart märkas. Men i ringsammanhang går det snabbt att hamna där. Men nej, budgeten är lägre (3-15 000 känns bättre i hjärtat).

    Jag fattar inte hur man gör för att hitta en bra egen smed. Och kastas mellan vad jag vill ha och inte (sambon har mindre krav sas). Vill jag ha en rustik ring med sliten stil? Guldfynd eller elindesign? Eller en med stenar everywhär, albrekts guld eller den där med billiga skitfina ringar som alla säger gör egen reklam här? Eller en pantbanksring? Eller varför inte titan?

    Självklart får den gärna vara värd mer än jag betalar, men jag vill mest att den är håll ar och klarar av ett aktivt byråkratliv med såväl natur och djur som barn, bullbak och datorknapprande..


    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
  • Äldre 12 Jul 19:44
    #4

    Nu har jag stalkat din guldsmed på etsy, crs. Tokälskar vad hen gör! Exakt den balans mellan det grova och det vackra som jag sökt. Men hen gör alltså ringar i titan med? Känns ju bpde prisvärt och estetiskt rätt. Plus hållbart ;) Vet du om hen gör slitstarka ringar där stenarna verkligen sitter år efter år? :)


    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
  • Äldre 12 Jul 20:23
    #8
    Jullis skrev 2015-07-12 19:50:46 följande:

    Jag skulle rekommendera att du kollar igenom ring-trådarna här i forumet för att se vilken stil du gillar, och sedan gå till butik och kolla priser och testar ringar. Något som ser snyggt ut på en annan kanske inte känns bra på ens egna hand. En ring-budget kan också ändras med tiden! :)

    Vi hade ingen direkt budget. Vi har goda inkomster och gott om besparingar så för oss var det aldrig tal om en "ring-budget".

    Dock var vi från början inställda på några enkla ringar, för typ 2-3000 kr styck. Även om vi har det gott ställt och mycket väl hade råd med mer så tyckte vi folk är GALNA som spenderade mer på ringar! Men ju mer jag tittade och provade insåg jag att jag vill ha "bling". De ringar jag fastade för låg alla på runt 20 000 kr. Ingen var dock perfekt och jag tog därför alla mina önskemål och gick till olika smeder för att se vem som kunde göra min drömring. Sedan gick jag på känsla och valde den smed jag fick bäst intryck av.

    Pga att jag valde att special-tillverka min så blev min man också sugen på nåt speciellt och lät därför också special-tillverka en ring för sig. När det var dags för vigselring för mig så behövdes den också göras hos smed för att passa till min förlovningsring. Mina ringar kostade ca 33 000 kr totalt och min mans kostade 6500 kr.


    Done and done. Läst alla ringtrådar sen 2006, typ. Om alla sorters stenar och guld och metaller. Om allergi och hållbarhet och snabba klipp. Tittat på hundratals ringar på webben. Provat i affär och konstaterat att rak profil är såååå fint, men inte på mitt finger.

    Nu är det bara så att jag måste få fingret ur röven angående ringen, för annars blir jag inte ens förlovad. Vi väntar liksom på att jag ska välja. Men jag använder ALDRIG smycken av något slag alls och har stor prestationsångest kring valet. Men ja, bling är finast. Men rustikt är jag. Såååå svårt!

    Crs, ska kolla på den andra sidan med. Tack! :)
    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
  • Äldre 13 Jul 11:08
    #10
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-07-12 22:52:23 följande:

    tråkig som jag är så skulle jag nog också tänka mer praktiskt, som du själv säger ska ringen tåla att diskas med, kunna bäras vid campingutflykter , inte rispa sönder kläder eller andra människor osv... 

    ska du ha en ring med sten i så vet jag att alla infattningar inte klarar vanligt vardagsliv. 

    och en del infattningar kan tyvärr släppa ifrn sig stenarna.  Jag har en diamantring som liknar alliansring med 7 diamanter, en av dom har jag tappat nån gång. En ring jag haft i 15 år och hängt med på allt man kan tänka sig. 

    det här var anledningarna till att jag valde släta ringar för jag vet att dom håller måttet och håller för det tuffa liv jag lever. 

    och ...  en slät guldring känns "bättre" att förlora (stulen, tappat, bortslarvad) än en blingring .


    Klok och bra input! Jag förstår rent logiskt att det är vad jag bör satsa på. Men det är ju såååå fint med vlingbling. Tyvärr är jag ju mer rustik och oblingad av naturen...
    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
Svar på tråden Ringbudget