• Äldre 11 Jul 12:52
    7375 visningar
    21 svar
    21
    7375

    Brudtärnan pojkvän tar för stor plats

    Jag har ett problem som gör mig riktigt ledsen och jag vet inte vad jag ska göra. Min brudtärna är min bästa vän sen 10 år tillbaka. När hon tackade ja så visste hon precis vad jag förväntade mig.

    Första smällen kommer när hon ställer krav på att hennes kille måste sitta bredvid henne på festen. Gärna på honnörsbordet. Jag förklarade att det inte finns plats för fler där och då tycker min brudtärna att jag ska sätta mina föräldrar på ett annat bord istället så hennes pojkvän får plats. Hon hotar med att pojkvännen inte kommer om dom inte får sitta bredvid varandra.

    Andra smällen var nu när det var dags att fixa våra outfits för den stora dagen. Jag och min fästman vill att brudtärnan och best man ska matcha. Men min brudtärna vägrar matcha om hennes kille inte får ha samma färg. Så vi skiter i idén om matchning för varken jag eller fästmannen vill att det ska se ut som att hennes pojkvän har någon speciell roll.

    Tredje smällen kom igår, då jag fick veta att en annan vän som bara är vanlig gäst har planerat hela min möhippa för att min brudtärna inte bryr sig. Brudtärnan hade i princip avsagt sig allt ansvar. Hon sa att de fick göra vad dom ville för mig men om det kostade för mycket så kan hon inte komma. Och om hon kommer så måste hennes pojkvän få följa med..

    Igår fick jag nog och frågade min brors flickvän om hon kan vara tärna också. Hon tackade ja och det känns skönt för hon har varit mer inblandad i processen än brudtärnan varit. Brudtärnan var inte ens med och provade klänning..

    Jag vill helst av allt sparka min tärna för hon gör mig bara ledsen men kan man göra det? Hennes pojkvän tar för stor plats! De har ett dåligt förhållande och min vän vågar inte säga emot honom men jag kan inte acceptera detta. Ville inte ens ha hennes kille på mitt bröllop från början men bjöd honom för hennes skull. Visade sig vara ett misstag. Vad ska jag göra???

  • Svar på tråden Brudtärnan pojkvän tar för stor plats
  • Äldre 11 Jul 14:08
    #2
    Sthlm2015 skrev 2015-07-11 13:46:23 följande:

    Säg vad du känner och även att du kommit fram till att du inte längre vill ha henne som tärna. Punkt!


    Hur sjukt den än låter så vill jag ju fortfarande att hon ska vara en del av allt detta.. Jag är rädd att våran vänskap kommer förstöras och att hon inte kommer på bröllopet över huvud taget om jag sparkar henne från tärneuppdraget.. Hade det bara varit hennes dåliga beteende hade det inte fått gå förbi men när jag vet att det är hennes pojkvän som styr skutan och hon är för rädd för att säga emot så blir det genast mycket svårare :( 

    Tanken har slagit mig att jag ska säga till henne att hon själv får välja vem som är viktigast på min stora dag; jag eller hennes kille. Väljer hon hennes kille avsäger hon sig samtidigt uppdraget själv. Det kanske är fult men då känns det som att hon åtminstone inte kan bli sur på mig jämför med om jag skulle säga att "sorry du är petad".
  • Äldre 11 Jul 22:27
    #4
    Chicita skrev 2015-07-11 17:50:44 följande:

    Sätt ett ultimatum. 


    Dom sitter inte ihop vid höften. Så antingen accepterar hon att vara din tärna - utan några krav angående hennes pojkvän. Eller så får hon komma som vanlig gäst. 


    Du kan söka i sökfältet uppe i listen efter en tråd som heter "en sten föll från mitt bröst" och / eller en tråd som heter "en helvetes tärna" (eller om det var tärnan från helvetet) så får du se vilka problem jag hade med min tärna och hur skönt det var att ta beslutet att inte ha henne med. Och vilka funderingar jag hade innan. 


    Det är inte värt att må dåligt över det här. Tala om det för henne... Hon förstör din glädje och därför ställer du nu ett ultimatum. Det betyder inte att du inte vill ha henne med på festen (och om hon kommer som vanlig gäst så kan du ju lova att dom får sitta bredvid varandra och att dom kan matcha varandra hur mycket dom vill :P ) 


    Tack så mycket! Jag ska försöka få tag på henne snarast och berätta hur jag känner. Just nu verkar hon vara sur över att jag har lagt till ännu en tärna. Jag tycker inte det är något att vara sur över dock! Om hon hade gjort det som förväntas från mig hade jag inte behövt någon annan. 
  • Äldre 18 Jul 19:07
    #10

    Tack så mycket för goda råd. Jag har pratat med henne nu och sagt hur jag känner. Valde dock att ha kvar henne som tärna. Som queen skrev så är jag rädd att min vän ska känna sig ännu mer isolerad om jag sparkar henne från uppdraget. Hon har gjort slut med sin pojkvän, dock verkar det som att hon kommer gå tillbaka till honom. Har tydligt sagt att han inte får ställa några krav över huvud taget och om han inte OSAr innan måndag (som är sista dagen) så är han inte välkommen. Vi håller ingen plats åt honom.

    Svår situation, men nu har jag sagt mitt. Är fortfarande väldigt ledsen över allt men det finns inget mer att göra. Jag hoppas innerligt att det är slut mellan dom på riktigt så jag slipper allt detta. Det är ju faktiskt meningen att detta ska vara en rolig tid och inte något som ger en ångest. Tack igen allihopa! Det ni sagt har varit till stor hjälp!

  • Äldre 18 Jul 20:58
    #12
    Jimmieboy skrev 2015-07-18 20:51:04 följande:

    Jag trodde att det var en oskriven lag att man inte ska sära på ett förlovat par vid bordsplacering?


    Min brudtärna och hennes pojkvän är inte förlovade. Dessutom brukar väl de flesta sära på paren så alla får träffa nya människor. Det är så jag har förstått det i alla fall men vi är inte stenhårda med den regeln direkt. Vi sätter folk där det passar helt enkelt :)
  • Äldre 22 Jul 20:25
    #18
    ballerina skrev 2015-07-19 12:22:47 följande:

    Jag hoppas innerligt att du egentligen menar "jag hoppas att det är slut mellan dom så MIN VÄN slipper den skiten". 

    Jag förstår hur du har känt, men samtidigt kanske hon har gått genom ett helvete och har inte sagt nåt till dig som är uppslukad av bröllopet. 


    Självklart vill jag att min vän ska slippa skiten men jag hoppas också att jag ska slippa behöva ha deras förhållande i åtanke hela tiden. Pratade med henne senast igår och dom är ihop igen. Och nu kan hon inte dyka upp på möhippan och eventuellt inte på bröllopet heller för hon vill satsa på honom 100%. Så kan väl säga att vänskapen mellan oss är över tråkigt nog men jag önskar henne all lycka och att hon nån dag tar sig ur det där förhållandet.
  • Äldre 22 Jul 20:29
    #19
    ballerina skrev 2015-07-19 12:22:47 följande:

    Jag hoppas innerligt att du egentligen menar "jag hoppas att det är slut mellan dom så MIN VÄN slipper den skiten". 

    Jag förstår hur du har känt, men samtidigt kanske hon har gått genom ett helvete och har inte sagt nåt till dig som är uppslukad av bröllopet. 


    Sen så är det ju ändå inte okej att behandla mig som hon har gjort, även om hon har haft det jobbigt. Så går inte med på att förminska mina känslor. Jag är upprörd och har rätt att vara det. Spelar ingen roll hur dåligt min vän mår, man kan inte bete sig hur som helst för det.
Svar på tråden Brudtärnan pojkvän tar för stor plats