• Äldre 25 Jun 12:14
    11567 visningar
    17 svar
    17
    11567

    Jag blir arg på bibeln, min kille vill gifta sig kyrkligt

    Hej,

    Jag och min blivande gifter oss i september i år och vi har haft samma situation fast tvärtom.
    Han ville inte ha kyrkligt bröllop, men då han visste hur mycket det betyder för mig så gick han med på det - tills han kom på att han också ska lova framför den gud han inte tror finns.

    (Jag själv tror på kärleken sen om denna känsla kallas gud, allah, moder jord eller Gurkan Larsson - det kommer jag aldrig att få veta utan mest av allt tror jag på kärleken mellan 2 personer och dess gränslösa möjligheter.)

    När vi började prata om vigseln och gick in och läste på svenska kyrkans hemsida http://www.svenskakyrkan.se/troochandlighet/vigselgudstjansten-mellan-man-och-kvinna så kom alla m2b's följdfrågor om vad prästen exakt skulle säga, fick vi göra si och kan vi säga så - varav jag sonika mailade till Tyresö kyrka som vi kommer gifta oss i och frågade om möjligheten att få till ett möte med prästen tidigare än det vanliga vigselmötet (som brukar ske ca 1 månad innan vigseln).
    Svaret jag fick var att det självklart gick att ordna och namnet på den präst som ska viga oss samt kontaktuppgifter till henne.

    Vi träffade henne tidigare den här veckan - och allt kändes så bra från min sambos sida (och självklart min).
    Hon började mötet med att fråga min sambo lugnt och fint varför han har valt att gå ur svenska kyrkan, om hans tankar kring gud/jesus/kristendom och allt min sambo svarade bemötte hon på ett så öppet och genuint sätt med så mycket luft och tillåtelse att tvivla/ifrågasätta att både jag och min sambo blev imponerade.

    Hon pratade igenom alla saker som hon personligen tycker inte stämmer med bibeln och allt det mörka i kristendomens historia och "erkände" att det har varit hemskt och vidrigt men att det enda som är viktigt är hur man 2015 kan hitta sätt att använda sig av bibelns ord från -200 f kr i dagens samhälle.

    På svenska kyrkans hemsida finns ett urval av de texter som brukar användas under vigseln, men hon la fram fler än dessa.
    Texter där inte gud/herre/helighet/ande nämns utan mer som korintierbrevet/Ruts bok etc där innebörden handlar om kärlek och inte om dyrkan till gud.
    (detta köpte jag helt och fullt med tanke på min egen åskådning).

    Något jag och min sambo också gjorde var att vi bestämde oss innan att om han skulle känna sig olustig på något sätt efter att vi träffat prästen så byter vi lokal.
    Det är våran vigsel och den är mellan oss och hur gärna jag än vill uppfylla min barndomsdröm att komma längst altargången i min fina klänning så måste mitt livs kärlek känna att vigseln och det vi lovar varandra är på ett sådant sätt att han känner sig bekväm med det också.
    Efter mötet med prästen känner han att han ser fram emot att stå där, i kyrkan och ge våra löften tillsammans för vad vi båda tror på - varandra och vår kärlek.

    Nu vet jag inte om detta var till någon hjälp för dig, men mitt bästa tips är att prata igenom ordentligt med din blivande hur du känner inför en kyrklig vigsel och om ni har möjligheten att träffa prästen från er församling - gör det.
    Präster idag är inte kalla, hårda arga paragrafryttare utan öppna, roliga och väldigt medvetna om att bibeln och 2015 inte är på samma nivå.

Svar på tråden Jag blir arg på bibeln, min kille vill gifta sig kyrkligt