• Äldre 23 Jun 17:52
    3774 visningar
    3 svar
    3
    3774

    Brudar, var pålästa och medvetna om er egen bröllopsplanering! Förstår ni att det är BRUDEN som bestämmer?

    Efter att ha hamnat på diverse andra bröllopssajter och grupper på Facebook tänkte jag skriva en liten påminnelse om viktiga saker i bröllopsplaneringen.

    Saker o ting kostar pengar vid ett bröllop och att vara medveten om vilka rättigheter du som brud har så slipper du betala dyra och onödiga pengar. 

    JA det kostar extra att begära en brudbukett, en bröllopstårta, en bruduppsättning, en brudsminkning , en bröllopsklänning osv osv...  Helt enkelt för att det krävs lite extra hantverk och hållbarhet inför ett bröllop som ju givetvis är en stor påfrestning på den prylen du ska ha. 

    MEN det innebär inte att du måste betala fantasipriser eller överpriser.  

    Har du en satt budget, håll dig då till den och övertalas inte att beställa en massa extra grejs och mojs bara för att hantverkaren säger att du "bara måste" så eller att "så är det bara".   Och för att du då är osäker på vad som behövs eller inte...  

    Har du en vision och en budget.  Gå då till tex floristen och säg att jag har budget på x kronor och vill gärna att den här buketten ska se ut såhär och såhär. Är det rimligt? 

    Vill du beställa en vanlig bukett typ färdigbunden man kan köpa för födelsedagar, examen osv då är det du som avgör det. Var dock beredd på att en del blommor du ska ha vid tidpunkten för din vigsel kanske inte finns  - fråga då om du kan ersätta den med något annat inom samma prisklass.  Eller du har då möjligheten att välja om floristen vill göra en mer brudig bukett och du får ett högre pris.  Men det sker då i samförstånd med er båda. 

    Fundera på vad som är viktigt med buketten?  Ska den hålla över vigseln och sen är det inte så noga så behöver du inte alls betala x tusen kronor för något som du håller i en halvtimma och sen glöms bort.   Vill du att buketten ska vara centralt i ditt bröllop och du gärna vill behålla den fräsch länge och kanske kunna koncervera den efteråt  ja då beställer du en sådan bukett och betalar det priset. 

    var medveten om dina rättigheter! 

    Samma gäller frisyr och smink.  Har du en budget , håll den.  Säg vad du tänkt och för vilka pengar. Sen får frisören göra det som går inom ramen för budgeten. Ha en öppen dialog.  Vill du bara locka håret och få lite mascara och vet att det bara håller under vigseln och det är så du vill ha det så ska du bara betala för det och inte övertygas om att sätta upp håret i avancerad frisyr och sminkning från A till Ö för pengar du egentligen inte budgeterat. 

    Du som brud bestämmer och har sista ordet. 

    Du betalar endast för det du faktiskt vill ha och är medveten om vad du får för dom pengarna. 

    Var pålästa och medvetna om vilka val du kan ställas inför och vad du egentligen är villig att betala och VAD du ska betala för. 

  • Svar på tråden Brudar, var pålästa och medvetna om er egen bröllopsplanering! Förstår ni att det är BRUDEN som bestämmer?
  • Äldre 25 Jun 17:20
    #3
    Chicita skrev 2015-06-24 16:56:33 följande:

    Samtidigt är det rätt bra att förstå att man inte kan förvänta sig en 4 vånings bröllopstårta med mousser och färska bär, handgjorda sockerblommor i mängder osv osv för samma pris som man skulle betala för 4 prinsesstårtor Flört

    Man får det man betalar för. Men som Nyfiken Gul skriver så behöver man ju inte betala för mer än vad man faktiskt vill ha Glad
    Att berätta budgeten och sen jobba utifrån vad man kan få för dom pengarna kan vara ett sätt att få den där 4-våningstårtan till ett pris som inte är mycket dyrare än prinsesstårtorna om man är villig att kompromissa med enklare dekor, billigare fyllning osv...

    Samma med buketten, man kan få den där droppformade buketten man önskar till ett mycket lägre pris om man släpper på kravet av exakta nyanser och specifika blommor.
    Jag visade upp min klänning (tog till och med tygprover för färg eftersom jag sydde den själv) samt beskrev temat och hur jag skulle ha håret och gav ett maxpris för brudbukett och två tärnbuketter. Senare la vi till ytterligare ett arrangemang så vi räknade med att priset skulle bli mycket högre än vi sagt från början eller i alla fall ligga precis på max-öret.


    Men det blev 500:- billigare än vi sagt eftersom hon inte behövde specialbeställa blommor :) 


    just precis så :) 
Svar på tråden Brudar, var pålästa och medvetna om er egen bröllopsplanering! Förstår ni att det är BRUDEN som bestämmer?