• Äldre 1 Jun 11:08
    7513 visningar
    10 svar
    10
    7513

    Någon som tagit "sabbatsår" mitt i karriären?

    Hej!
    Det här är egentligen utanför ämnet bröllop, men eftersom jag brukar få så goda råd här så vänder jag mig än en gång till er kloka medlemmarHjärta

    Jag och sambon är snart 30, barnfria och mitt uppe i karriären. Nu har vi kommit på att vi vill göra det många andra gjorde när de tog studenten, åka utomlands en längre period och upptäcka världen. Och nu undrar jag, vart börjar man? Hur gör man?

    Drömmen är att vara tjänstledig i ungefär ett år och resa runt i Australien och på Nya Zeeland. Förmodligen jobba lite där också för att ha råd.

    Någon som gjort något liknande?

  • Svar på tråden Någon som tagit "sabbatsår" mitt i karriären?
  • Äldre 1 Jun 18:10
    #6

    Efter att ha kollat runt lite har jag förstått att jag inte kan kräva tjänstledigt, så jag ser det som jag har tre alternativ.

    1) Ta tjänstledigt för studier och plugga utomlands. Antingen en enkel distanskurs, så att jag har mycket tid över till resandet, eller seriös kurs som stärker mitt CV.

    2) Säga upp mig och hoppas på att jag får jobb när jag kommer tillbaka.

    3) Hoppas på att min arbetsgivare är snäll och ger mig tjänstledigt ändåDrömmer

    Det jag är lite orolig för är att jag ska ses som "inaktuell" när jag kommer tillbaka till arbetsmarknaden och inte har "hängt med i det senaste" (jobbar inom pr/webb och det är ju en äckligt trendkänslig marknad).

    Magenta, har det varit svårt för dig att få jobb igen när du kom hem?

  • Äldre 2 Jun 19:03
    #10

    Åh vad kloka ni är. Ni har ju rätt, jag vet det egentligen. Men jag är ju en riktig trygghetsnarkoman, ni vet den som jobbade extra varje sommarlov för att det skulle se bra ut på CV:t, aldrig rest till något mer exotiskt än Berlin och Kreta och får fullständig panik vid tanken på att inte ha papper på vad jag ska göra de närmaste månaderna. Och just därför behöver jag åka!

    Jag trivs jättebra med mitt liv och mitt jobb, men jag misstänker att jag om tio, tjugo eller femtio år kommer se tillbaka och undra varför jag aldrig gjorde mer av mitt liv än att gå till jobbet 329 dagar om året.

    Hur gjorde ni, åkte ni iväg på "bara resa" eller pluggade ni eller jobbade ni samtidigt?

Svar på tråden Någon som tagit "sabbatsår" mitt i karriären?