• Äldre 13 Mar 13:41
    1749 visningar
    5 svar
    5
    1749

    Fri bordplacering - bu eller bä?

    Jag ska gifta mig om någon månad och behöver tips och råd gällande bordsplacering! 

    Vi kommer vara i ett lusthus med flera små runda bord för 4-5 personer vid varje. Totalt blir vi 29 pers varav 3 barn 5-8 år och 2 spädbarn.

    Våra släkter känner inte varandra sen tidigare då de bor långt ifrån varandra. Föräldrarna har bara träffats 2 ggr tidigare, varav ena gången var vid vårt barns dop. Sannolikheten att min moster skulle träffa min blivandes morbror i framtiden är så gott som obefintlig (i så fall dop eller begravning). Jag ser egentligen inga problem i att man sitter med de man känner sen tidigare. Det viktigaste är att alla känner sig bekväma och har trevligt. 

    Det är svårt att hitta någon bra bordplacering. Enklast är ju såklart om alla får sätta sig där de själva känner för det. Vi vill inte tvinga ihop släkterna bara för att (med undantag för våra föräldrar som vi självklart tycker ska sitta tillsammans).
    Vad har ni för erfarenhet av fri placering? För- nackdelar? 

    Fördelen som jag ser det är att barnfamiljerna själva får bestämma hur de vill utforma eventuella barnbord, dvs sätta alla barn vid ett bord med en vuxen alt sprida ut barnen så de vuxna får andra vuxna att prata med. Samt att alla under middagen kan känna sig fria att byta plats om de känner för det (kanske dela på ansvaret att hålla koll på barnen).

    Nackdelen är att borden är så pass små och risken finns att någon "blir utanför" och hamnar vid ett bord där de inte känner någon (min blivandes morbror och kusin är två väldigt udda och blyga typer, så där skulle det kunna bli lite jobbigt..)

    En idé som jag har är under middagen mellan varje rätt lotta ut sittplatser runt brudparet och på så sätt skapa en rotation bland gästerna, så hinner vi som brudpar mingla med så många gäster som möjligt :) 

    Jag är tacksam för alla tankar och idéer!

Svar på tråden Fri bordplacering - bu eller bä?