• crs
    Äldre 7 Mar 09:46
    7852 visningar
    19 svar
    +1
    19
    7852

    Vad är en rimlig budget? I lägsta laget?

    20-30.000 kan helt klart vara tillräckligt! För att ge er en bild så kan jag berätta hur vi tänkt spendera vår budget som nu är sådär 33.000, för borglig vigsel på förmiddagen, lunch med ca 30 pers och en resa på det. 

    Min outfit (klänning, midjeband, bolero, väska, skor, trosor): 2000
    Hans outfit (ett par skjortor och underkläder, resten används sånt han har): 1200
    Dotterns outfit (klänning och skor): 400
    Mat (fördrink, dricka och mat för 30 pers): 8300
    Middag på kvällen (för bara oss två): 1000
    Ringar (enkel i titan till honom, titanring med safir och diamanter till mig: 11.000
    Resa: (en hotellnatt i Sverige, resa + boende en vecka i Milano): 6700
    Efternamnsbyte + nya leg: 2300

    Sen la vi väl ett par hundra på att trycka upp och skicka inbjudningskorten med.

    Det är hur vi prioriterat, och hade vi önskat annorlunda så finns det ju massor med utrymme både för nerskärning (typ billigare ringar och slopa resan) eller omprioriteringar. Tex har jag valt att göra både hår och smink själv, för jag tycker det känns som onödiga pengar för något jag gör själv och blir nöjd med varje dag. Jag köper också en billig klänning, för jag varken gillar eller skulle vara bekväm i en typisk brudklänning. Då behövs liksom inte så mycket pengar till det heller.  :)

  • crs
    Äldre 7 Mar 18:23
    #4

    Klart man kan! Beställ hälften så mycket bara, och gör resten själva. Varför inte, liksom :) Blir kanske lite awkward om den ni caterar från också sköter servering, men så måste man ju inte göra. :) 
    Har fattat att ni är i Linköping, tips på att catera från NH. Vi hade tänkt ha vår bröllopsfest/-middag där, och var i kontakt med dem. De var superschysta och hjälpsamma, och rätt billiga. Vi valde sen ett annat upplägg, så valde att inte anlita dem, men ändå! 

    Låter som att vi kommer ha lite samma upplägg som er, fast ett år tidigare :P borglig vigsel i trädgårdsförening, i sällskap av närmsta familj och vänner, sen lunch med dem (på Storan, även de är superenkla att ha att göra med! De tom öppnar en halvtimme tidigare den dagen bara för oss, för att det skulle passa vårt schema.) Och sen har vi fest inte på kvällen, utan någon gång när vi kommit hem igen från vår bröllopsresa, som vi åker iväg på efter lunchen. 

  • crs
    Äldre 7 Mar 18:25
    #5
    +1

    Och iaf jag hade tyckt att det känts lite extra bra att anlita NH, eftersom jag fortfarande är student. De är ju toppen, och jag vill liksom stödja dem. :P Löjligt kanske, men ändå. :)

  • crs
    Äldre 9 Mar 17:51
    #7
    +1

    Vi har inte bokat något där, nej. Kanske borde vi gjort, jag har faktiskt ingen aning hur det funkar. Borde kanske kolla upp det, såhär efter att vi sagt till vigselförrättaren att vi ska vara där, och skickat inbjudningar med parken angedd... :P Men vi tänkte väl typ mest se ut en trevlig plätt framåt våren, sen när dagen kommer så får någon vara där lite tidigare och köra bort eventuella solare eller vad det kan vara. Har inte kollat om där är något event där den dagen. Skulle det bli knas så får vi väl ta en promenad någonannanstans, det är inte hela världen.

  • crs
    Äldre 10 Mar 07:13
    #9

    Haha ja, jag tänker det. Lite som att om det regnar, då kör vi paraplyer. En borglig vigsel är ändå så kort, spelar liksom inte så stor roll om vädret är lite kass eller om omgivningen inte är spotless. Händelsen är ju gigantisk oavsett, det är handlingen som är det viktiga, inte resten runt omkring. 

    Härligt! Vad kul att kunna få precis vad du vill ha då! :)

  • crs
    Äldre 10 Mar 08:09
    #11

    Nä, precis, inte vi heller. 
    Har köpt ett ofärgat paraplyn, genomskinlig ofärgad plast liksom. Kostade typ 100 kr på ebay, kändes lagom :) Trista med regn är väl eventuellt då om man är på gräsmattan och den är geggig och sabbar ens skor... 

  • crs
    Äldre 10 Mar 08:21
    #13

    Det är möjligt! Jag har faktiskt ingen aning, är där så sällan... När vi bestämde platsen så var det mest "där är grönt och nära stan, det blir nog bra". Hade först tänkt vara nere vid ån, bort bakom det där industriområdet på andra sidan stationen liksom. Där finns ju som en ö i ån, som är rätt fin. Men sen kändes det lite drygt att måsta gå därifrån upp till Storan, så vi bytte. 

  • crs
    Äldre 11 Mar 21:57
    #15

    Jamen kolla, det är ju inte helt dumt! Lite trångt möjligtvis :P 

  • crs
    Äldre 13 Mar 07:01
    #18

    Åh, där nere är fint! Vad kul! :)

Svar på tråden Vad är en rimlig budget? I lägsta laget?