• Anonym (Katte­n)
    Äldre 25 Feb 07:16
    3830 visningar
    7 svar
    7
    3830

    Min vän dricker för mycket

    Alkohol och att någon dricker för mycket är alltid ett jättesvårt ämne att ta upp med någon. att dricka så mycket 3-4 gånger i veckan är ett tydligt tecken på ett missbruksbeteende och är uppriktigt oroväckande (jag är socionom och erfarenhet av ämnet) och som du säger så dövar hon sina sorger med sprit. Jag är rädd att det kommer att bli svårt att styra hur mycket hon kommer att dricka på bröllopet, det låter ju som hon har samma inställning som hon har när hon går ut på krogen en vanlig kväll och ser kanske inte problemen med att hon blir så full. Det låter som risken är rätt stor att hon dricker lika mycket som vanligt.

    Är det några mer i vänskapskretsen som uppmärksammat hennes drickande, eller någon i hennes familj? Kanske kan ni prata med henne gemensamt. 
    Jag vill inte låta allt för negativ men det kanske är dags att ta ett snack med henne om det och säga att du kanske vill att hon håller sig till öl eller vin istället för starksprit. Eller ber henne att inte dricka alls. Det är ju er dag och man vill ju inte att en person ska förstöra hela festen. För din väns skull tycker jag att det är ett ämne som ni bör ta upp. Finns ofta bra med stöd och hjälp man kan få från sjukvården eller kommunen i hur man ska går till väga. 

    Hoppas att det löser sig till det bästa

Svar på tråden Min vän dricker för mycket