- +
- Mina länkar
- Skapa en ny tråd
- Regler
- Forum
- Senaste
- Nya trådar
- Omröstningar
- Quiz
- Obesvarade
- Hetaste
- Kategorier
- Köp & sälj
- Accessoarer
- Brudklänningar
- Dukning & dekoration
- Festkläder barn
- Festkläder dam
- Festkläder herr
- Make up & skönhet
- Mat & dryck
- Ringar & smycken
- Skor
- Underkläder
- Väskor
- Övrigt
- Anonyma rummet
- Ekonomi
- Juridik
- Relationer
- Övrigt
- Blommor
- Brudbukett
- Övriga blommor
- Ekonomi & budget
- Budget
- Privatekonomi
- Fest & övernattning
- Dikter
- Dukning & dekoration
- Festlokaler
- Herrgårdar & slott
- Hotell & övernattning
- Möhippa & Svensexa
- Tal
- Tips & lekar
- Transporter
- Foto & trycksaker
- Fotografer
- Inbjudningskort
- Trycksaker
- Video
- Kläder & mode
- Accessoarer
- Brudklänningar
- Festkläder barn
- Festkläder dam
- Festkläder herr
- Klädkoder
- Skor
- Underkläder
- Väskor
- Kropp & hälsa
- Kroppen
- Vikt och träning
- Behandlingar
- Lokala grupper
- Blekinge
- Borås
- Dalarna
- Gotland
- Gävleborg
- Göteborg
- Halland
- Jämtland
- Jönköpings län
- Kalmars län
- Kristianstad
- Kronoberg
- Malmö
- Norrbotten
- Skåne
- Stockholms län
- Stockholms stad
- Södermanland
- Uddevalla
- Uppsalas län
- Utlandsboende
- Värmland
- Västerbotten
- Västernorrland
- Västmanland
- Västra Götaland
- Ystad
- Ö-vik
- Örebros län
- Östergötland
- Övrigt
- Mat & dryck
- Catering
- Dryck
- Mat
- Tårtor
- Medlemstrådar
- BT-träffar
- Musik
- Festmusik
- Vigselmusik
- Namn & juridik
- Efternamn
- Juridik
- Pyssel & presenter
- Favours
- Gör-det-själv
- Presenter
- Relationer
- Sex & samlevnad
- Frieri & förlovning
- Kärlek
- Vänner & familj
- Resor
- Bröllopsresa
- Bröllopsresa Sverige
- Ringar & smycken
- Guldsmeder
- Morgongåva
- Ringar
- Smycken
- Skönhet & hår
- Behandlingar
- Frisyrer
- Make up
- Naglar
- Tävlingar
- Lektrådar
- Tävlingar
- Vigsel
- Borgerligt
- Brudfölje
- Bröllopsberättelser
- Frieri & Förlovning
- Jubileumsdagar
- Kyrkligt
- Kyrkor
- Regnbågsbröllop
- Temabröllop
- Vigsel utomlands
- Vigselseder
- Vår månad
- Januari
- Februari
- Mars
- April
- Maj
- Juni
- Juli
- Augusti
- September
- Oktober
- November
- December
- Övrigt
- övrigt
- Veckans fråga
- Bloggar & hemsidor
- Bröllopstorget.se
- Efterlysning - media
- Fråga mig vad du vill
- TV & kändisar
- Övrigt
-
Äldre 10 Feb 23:243872 visningar9 svar93872
Åsikter önskas om upplägg av bröllopsfest
Hejsan!
Först och främst... Jag visste inte riktigt vart i forumet (under vilken kategori) jag skulle lägga upp denna tråd, men jag hoppas den funkar här.
Jag är relativt nyförlovad (min fästman friade på nyårsnatten) så jag är helt ny i denna "bröllopsdjungel". Nu har vi börjat prata om hur vi vill ha bröllopet och planerna riktar åt en kvällsvigsel vid sjökanten i augusti 2016.
Min fråga till er gäller vår tanke om fest...
Både fästmannen och jag har stora familjer. Räknar vi ihop våra föräldrar med partners, syskon med partners, syskonbarn, mor- och farföräldrar och oss själva blir vi 37 personer.
Vår tanke är att bjuda närmaste familjen (de jag precis räknat upp) på en fin, men mer intim "sen lunch/tidig middag". Där efter hålls vigseln vid kl 18-19 och dit är även vår släkt och våra vänner bjudna. Efter vigseln bjuder vi alla på något gott att skåla i och sedan blir det fest i lokalen som ligger precis intill sjökanten där vigseln sker!
Både fästmannen och jag har sysslat mycket med musik, så även de flesta av våra vänner. Vi vill alltså ha en stor glädjefylld fest med mycket musik och underhållning, vilket jag inte tror blir svårt då många av våra gäster säkert skulle bjuda på sång, spex och dansmusik på scenen i festlokalen.
Vi vill bjuda alla på någon form av vickning, men även snacks i form av godis, chips etc. I dryckesväg bjuder vi på skålen efter vigseln, möjligen någon/några drinkbiljetter till baren, men där efter är det bar till självkostnadspris. Möjligen även kaffe med kakbuffé. Tårtan äts i samband med middagen för närmaste familjen. Vill tillägga att bord och stolar kommer finnas till samtliga gäster.
Vi har nu gjort en "so far-gästlista" och är uppe i 110 personer till vigseln/festen, men listan kommer säkerligen fyllas på med upp till 20 personer till. (Lokalen tar 400 personer, så det finns gott om plats för bord, stolar och dansgolv)
Till mina frågor:- Har någon av er deltagit på ett liknande bröllop? Jag önskar all feedback jag kan få!
- Vad är "okej" att bjuda på som vickning? Anses en simpel korv med bröd eller hamburgare snålt då de flesta av gästerna inte deltagit under middagen?
- Anses våra tankar kring alkohol/dryck som snålt?
- Skulle det vara "larvigt" att ha lappar i olika färger där gästerna får skriva sina namn och fästa på bröstet under kvällen? Jag tänker att vänner har röd namnskylt, kusiner blå, syskon gula osv... Detta då många kommer träffas för första gången och att man då enkelt kan se vilken relation gästen har till brudparet.
- Hur uttrycker vi bäst i inbjudan till de gäster som deltar på vigseln och festen att de gärna får komma "mätta i magen", då det bara bjuds på lättare vickning under kvällen?
Som sagt, jag är helt ny i detta med bröllop, så kom gärna med reflektioner, kritik och tips! Tacksam för alla svar!
Med vänlig hälsning
ALW
-
Svar på tråden Åsikter önskas om upplägg av bröllopsfest
-
Åh, tusen tack för alla svar och tips!
Gällande bröllopstårta så ska jag förklara tanken vi hade från början?
Varken fästmannen eller jag tycker att tårtan är superviktig, utan ser den mer som ?något man bara ska ha på bröllop?? Då vi inte ser den som något speciellt vill vi inte heller lägga för mycket pengar på den. En tårta till 40 pers blir billigare än tårta till 130 pers, där av tanken att ha den på middagen med familjen.
Vad tror ni om att istället ha ett cupcake-torn med en mindre tårta på toppen under kvällens fest? Är det ?okej?? Då får alla gästerna under festen en cupcake och vi som brudpar skär en bit av den lilla tårtan. Både min syster och jag gillar att baka, så vi skulle kunna baka muffins, frysa in och sedan be någon dekorera dem på bröllopsdagen. Sedan beställer vi en liten tårta till toppen. Då borde vi komma billigare undan?
Tack för påminnelsen av att ha en plan B, Elna14! Detta är något som vi absolut skulle kunna ha glömt, men jag tror vi har en plan B!
Alyllyra! Instämmer med att kl 20.00 vore bättre för gästernas skull. Tack för det!
Tack för ett gott skratt Nightrod! Du har rätt i det du skriver om ?trafic light party?, vilket jag absolut INTE vill ha på bröllopsfesten. Brosch är en mycket bra idé!
Åter igen, tack för att ni tog er tid att svara!
Hälsningar ALW