• Äldre 12 Jan 13:32
    54494 visningar
    239 svar
    239
    54494

    Stockholmsbrudar 2015

    vi gifter oss den 8/8 på baksidan av stadshuset mot vattnet och har festen på sjö och land (strandvägskajen, den turkosa pråmen). har bokat fotograf och musikant till vigseln, fokus just nu är att få tag i en vigselförrättare samt en bra salong som kan snygga till mig lite. inbjudningskorten nästan helt klara, men vi väntar till mars med att skicka dem. ganska mycket kvar än, sjö och land har t.ex. inga dukar eller porslin så allt sånt måste bokas :/

  • Äldre 13 Jan 08:42
    #10
    augusti2015 skrev 2015-01-12 18:15:56 följande:
    Då gifter vi oss samma dag, vilken tid ska ni ha er vigsel? Det låter hur fint som helst :) hur många blir ni? Var letar man efter vigselförrättare? Har du kollat typ www.partyproffs.se/ ?
    kl 16 gifter vi oss, då hinner vi fotas ganska mycket före vigseln och middagen kommer igång vid en rimlig tid :)
    vi bjuder ca 70 personer men tror att vi blir nånstans mellan 60-65. vi har bett om offerter från typ alla, både cateringbolagen och rena uthyrare. blandad respons får jag nog lov att säga... vissa väldigt service minded och måna om att sälja och andra.. not so much... och vi insåg för ett par dar sen att vi totalt felbudgeterat personalkostnaderna, men men, det blir bra ändå :)
    jag började med listan över godkända vigselförrättare (sök på länsstyrelsens hemsida) och gallrade bort de som bara utför vigsel i stadshuset (alltså inte på "annan plats"). sen googlade jag efter ljud-/videoklipp och andras omdömen, mend et är ta mig tusan skitsvårt att få veta vad folk tycker i efterhand! vi har hört av oss till en kvinna, men om hon inte svarar denna vecka går vi till nästa på listan, men vi har typ bara 6 namn som verkar bra (enligt andra då), så hoppas att de svarar snabbt!
  • Äldre 15 Jan 09:53
    #16
    augusti2015 skrev 2015-01-14 19:06:00 följande:
    Va skönt med gott om fototid :) våra gäster kommer tyvärr få vänta på oss då vi har fotograferingen efter vigseln, vi tänkte dock hitta på något kul för dem att göra så länge och bjuda på lite snittar så kanske tiden går lite fortare.
    vi tänker smita iväg mellan huvudrätt och efterrätt också, för att få några bilder i skymning/solnedgång. som planen ser ut nu, det är ju lång tid kvar och saker hinner ändras, kommer vi göra korsord som vi placerar ut på borden, kanske ett korsord per 4-6 personer. alla ledtrådar handlar såklart om oss och sen är vissa rutor färgmarkerade så att varje korsords färgade bokstäver bildar ett ord. under vår lilla fotografering kan sen gästerna fundera på vad det är vi vill kommunicera med de ord som varje enskilt korsord bildar (typ: tack för att ni kom, njut av kvällen vinet dansen)
    vet brudpar som haft en liten tipspromenad på väg till festlokalen. som student var det ofta mingellekar som går ut på att hitta sin bordskavaljer men som kräver att man pratar med gästerna för att kunna lista ut vem det är. eller om er toastmaster ber alla skriva ner sitt bästa råd inför gifta livet till brudparet (kan bli fint att klistra in i gästboken). 
  • Äldre 15 Jan 09:53
    #17
    Nightrod skrev 2015-01-15 08:44:06 följande:
    Denna blev det och slöjan är elfenbensvit
    wow, maffigt!!! 
  • Äldre 16 Jan 13:14
    #22
    augusti2015 skrev 2015-01-15 21:06:30 följande:
    Wow, kommer ju bli jättehäftigt med bara bruden i färg, vilken kul idé!
    stresso skrev 2015-01-15 09:53:10 följande:

    vi tänker smita iväg mellan huvudrätt och efterrätt också, för att få några bilder i skymning/solnedgång. som planen ser ut nu, det är ju lång tid kvar och saker hinner ändras, kommer vi göra korsord som vi placerar ut på borden, kanske ett korsord per 4-6 personer. alla ledtrådar handlar såklart om oss och sen är vissa rutor färgmarkerade så att varje korsords färgade bokstäver bildar ett ord. under vår lilla fotografering kan sen gästerna fundera på vad det är vi vill kommunicera med de ord som varje enskilt korsord bildar (typ: tack för att ni kom, njut av kvällen vinet dansen)

    vet brudpar som haft en liten tipspromenad på väg till festlokalen. som student var det ofta mingellekar som går ut på att hitta sin bordskavaljer men som kräver att man pratar med gästerna för att kunna lista ut vem det är. eller om er toastmaster ber alla skriva ner sitt bästa råd inför gifta livet till brudparet (kan bli fint att klistra in i gästboken). 


    Det blir säkert jättefina bilder då! Hoppas vi också kan få till det med solnedgångsbilder :) vilka roliga "lekar" du hade på lager, har du något exempel på mingelleken? Vi har tänkt att ha ett fotobås med antingen en polaroidkamera eller ett riktigt fotobås med lite kul rekvisita så gästerna kan ta bilder och sätta in i gästboken direkt under tiden vi är borta och sen tänkte vi någon tipspromenad men då verkar din mingellek roligare :D
    ankan1984 skrev 2015-01-16 12:14:47 följande:
    Hur funkade den mingelleken när man ska hitta sin bordspartner?

    Lät ju superskoj ????
    jag har säkert glömt hälften men en gång fick alla herrar rita ett självporträtt, damerna drog sedan ur en låda och skulle därefter hitta sin kavaljer, en annan gång blev man tilldelad en känd person och skulle sedan mingla runt och hitta den kände personens partner, en tredje gång var alla gäster beskriva med sin hobby och så drog man en hobby och skulle hitta den som hade det intresset och en annan gång skulle man hitta den som fyllde år närmast sig själv.
    finns säkert tusen varianter till, googla på bordplaceringslek eller hitta sin bordsdam eller något liknande så får ni nog varianter att välja på :)

  • Äldre 16 Jan 17:02
    #25
    augusti2015 skrev 2015-01-16 16:13:43 följande:
    Ja! :)

    Okej, jag har fått för mig att när man valt klänning/kostym så faller resten på plats ganska enkelt? Finns det någon punksteam affär eller beställer man på nätet?
    stresso skrev 2015-01-16 13:14:09 följande:

    jag har säkert glömt hälften men en gång fick alla herrar rita ett självporträtt, damerna drog sedan ur en låda och skulle därefter hitta sin kavaljer, en annan gång blev man tilldelad en känd person och skulle sedan mingla runt och hitta den kände personens partner, en tredje gång var alla gäster beskriva med sin hobby och så drog man en hobby och skulle hitta den som hade det intresset och en annan gång skulle man hitta den som fyllde år närmast sig själv.

    finns säkert tusen varianter till, googla på bordplaceringslek eller hitta sin bordsdam eller något liknande så får ni nog varianter att välja på :)


    Dom var ju jättekul och så slipper man ju göra bordsplacering ;). Jag fick för mig att man skulle luska reda på vem ens bordsgranne var typ "din bordsgranne kör en Porsche"" och så fick man fråga runt vem som kör Porschen haha.
    så kan man ju också göra om man vill - det uppmuntrar ju till att gästerna pratar med varandra. dessutom har du ju då redan funderat på vilka som kan passa bra ihop och fått dem att connect:a innan de sätter sig till bords :)
  • Äldre 23 Jan 18:15
    #44
    detondabrostet skrev 2015-01-23 17:11:45 följande:
    Ja, det blir ju lite bökigt med transporten. Vi kommer faktiskt vara så fräcka att folk får transportera sig bäst de vill! Vi är båda studenter och våra gäster vet att vi har en ganska tight budget, så jag tror inte att någon kommer bli förfärad av det. Vi kommer se till att de som är gamla och har svårt att åka kommunalt har något sätt att transportera sig, men i övrigt får de klara sig själva Flört

    Vi kommer nog också hamna där någonstans. Vi bjuder nästan 90 personer, men det är flera som vi vet inte kommer komma. Jag hoppas att vi blir prick 78 personer, det funkar bra med honnörsbord och tre långbord! 

    Vi har också vigsel kl 15, och med tanke på avståndet till kyrkan har vi ingen möjlighet att komma dit innan över huvud taget. Vi frågade om det fanns möjlighet att få tillgång tidigare, men det verkade svårt. Han som visade oss lokalen sa att om det inte är någon som hyr dagen innan får vi självklart komma så tidigt som vi vill. 

    Kul med resetema! Vi kommer nog inte dekorera så mycket mer än borden, men jag har funderat lite på att ha stora heliumfyllda ballonger lite varstans. Vi kommer ha några vänners småsyskon (18-20-årsåldern) som kommer hjälpa till att servera och förbereda, så det får inte bli något allt för avancerat känner jag :)

    Har ni tittat på cateringalternativ? Vi har precis börjat luta åt cateringhållet på grund av att det blir så förbannat dyrt med hyrporslin. Då lägger jag hellre mer pengar på catering och får porslinet billigare genom dem. Vi har kollat på Catering Direkt och Cicada Catering som båda kan erbjuda 3-rätters för 300 kr/kuvert inklusive porslin (och moms). Vi undviker buffé. Vi kommer nog köra serveringsfat på borden, för att det inte ska bli så trångt att komma mellan borden om man skulle servera. Det blir så sjukt mycket spring om man har buffé, och det blir svårt med tal när det alltid är någon som är uppe och hämtar mat.
    vi ville ha båten bredvid..vad den nu hette, men han var så strulig så vi bestämde oss för annan lokal (aga-pontonten) till slut. vi ska gifta oss på baksidan av stadshuset och sen får gästerna ta sig till festlokalen bäst de vill. vi funderade ett tag på att boka trannsport men på de bröllop vi varit har inget annat par gjort det och visst, på det ena var vigsel i lund och festen i malmö = enkel transport + det var gott om tid mellan (vi åt t.om mellanmål och jag bättrade på sminket på hotellet) men på det andra var vi typ ute i nowhere (en ö i finska skärgården) där kollektivtrafiken var närmast obefintlig och det var ungefär 1,5 mil mellan kyrka och festlokal. vi hyrde bil och jag var (ofrivilligt Tungan ute) nykter för att kunna köra oss tillbaka till hotellet. (ca 3 mil bort).
    så länge som man är tydlig med att vigsel och fest ör på olika adresser tycker jag gott man kan låta gästerna värdera om det är "värt" att komma eller inte. vi gifter ju oss lyckligtvis i stockholm och även om vi gnäller på kollektivtrafiken ibland, så går den ofta i tid och den går OFTA
  • Äldre 26 Jan 10:02
    #46

    + i morse postade jag inbjudningarna - ingen återvändo nu! Tungan ute
    + fästisen fick till slut tag på en borgerlig vigselförrättare som inte skulle ha semester/var fullbokad den dagen
    - testsytt och kasserat stolsöverdrag, vi får bita i det lite sura äpplet och hyra dem
    = bra bröllopsvecka förra veckan , dags att hitta frisör/make up-artist nu! och kanske börja kolla efter ring...?

    har ni redan valt ring? hur lång tid tar det från beställning till färdig vara, nån som vet?

  • Äldre 26 Jan 15:27
    #48
    Sthlm2015 skrev 2015-01-26 10:46:10 följande:

    Har ni förslag på bröllopslokaler som tar emot ca 75 personer i innerstan? Dela gärna med er av dem!


    båtarna på södermälarstrand (vieille montagne och borgila) tar båda så många, mäster mikael gör det också. sen finns ju kristinehovs malmgård, finns ett gäng på långholmen - testa att söka runt lite på forumet, för det finns massor av trådar där du kan hitta tipsGlad
  • Äldre 26 Jan 16:09
    #50

    vi gifter oss den 8 augusti, jag tänker att det är gott om tid men med allt annat måste man ju vara ute i så god tid så jag ville mest dubbelkolla att det inte är 6 månader som gäller :P

Svar på tråden Stockholmsbrudar 2015