• Äldre 7 Jan 13:54
    8093 visningar
    37 svar
    37
    8093

    Knaper budget, Går det?!

    Ja det är väl ingen problem med tight budget
    vi kommer göra i stort sett all mat själva och själva festen kommer va väldigt billig iom det då vi har en billig lokal med. Sedan beror givetvis allt på hur mycket man är beredd på att göra själva. Personligen skulle vi kunna ha ett hur ståtligt bröllop som helst med den budgeten om vi ine hade dyra ringar, och accessoarer till våra kläder, för klänningen är Kinaklänning och billig, sedan är accesoarerna dubbelt upp på det i pris minst, mina kläder är troligen dyrare då det är svårt att fåtag på sådant till killar i rätt stuk.


    Live free, ride free
  • Äldre 7 Jan 14:36
    #4
    totaa skrev 2015-01-07 14:25:21 följande:

    Känns bra att ni tycker att det faktiskt är möjligt.

    Jag ska beställa en viktoriansk klänning från Kina. Den kommer kosta ungefär 1500.

    Men sen när man sitter och funderar så tillkommer det såna där småkostnader som blir mycket i slutet ändå.

    Som skor.. Tänkte kolla billigt på Deichmann.

    Mannen ska ha kostym och den kostar ca 1500 på Dressmann.

    En lång slöja tillkommer. Och smycken.

    Hår och smink, måste det vara så märkvärdigt egentligen?

    Tärnorna tänkte jag får stå för sina kläder själva. Är det okej att göra så?


    tjejen kommer nog sminka sig och sätta upp håret själv, hon är duktig på det. Jag tycker DU skall va nöjd för det är det enda som räknas inte vad de andra säger om ditt smink eller hår.
    Är väl ok tycker jag att de får stå för sina kläder sålänge du inte kräver något speciellt eller dyrt som de SKALL ha.
    Skulle inte förvåna mig om min dam kommer ha typ buffalos under klänningen då de inte kommer synas och de är sköna att gå i samtidigt som de ger lite höjd :)


    Live free, ride free
  • Äldre 7 Jan 16:18
    #8
    totaa skrev 2015-01-07 15:47:08 följande:

    Jag tänkte måttbeställa. Tror man måste ange i tum. Ska man ta en tum extra på alla mått? Ifall att det blir för smått. Jag måste nästan måttbeställa klänning eftersom jag är 186cm lång! Smycken får jag försöka låna. Det sambon vill lägga pengar på är ringar och foton. Så fotografen vi kommer anlita tar 3500:- Ringarna tänker jag att de får Max kosta 8000:- totalt.

    Sen är ju maten den stora kostnaden...Tårta ska vi ha. Sen är frågan om man bara ska ha fika eller mat och tårta? Kallskuret blir väl dyrt..?



    Återigen är det ju fråga om vilka val du gör.
    Kallskuret är inte så dyrt, när man köper det själv och lägger upp, och har du potatissallad eller tex gratäng med sallad till det så är du under hundralappen per person utan problem.
    ICA MAXI hos oss har sjukt goda tårtor och snygga med (speciellt choklad mouse tårtan med kladdkakebotten och passionsfrukt gele, NOM NOM NOM) Och de gör ju på beställning och det är billigt och slår de finare bagerierna enligt min smak. Och garnera dem personligt kan ni själva göra.

    Drickat köper vi från tyskland och vi skall ha en middag inget fylleslag så vi kommer köpa drickat därefter med. Ingen normal utan dryckesproblem behöver dricka mer än MAX fem öl/cider och utslaget på de som inte dricker eller dricker lite är man nog nere på två till tre.


    Live free, ride free
  • Äldre 8 Jan 09:34
    #18
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-01-07 18:49:36 följande:

    alltså - att GIFTA sig är helt gratis. Du behöver en man , en godkänd hindersprövning och ett datum.  Thats it.

    Det som kanske kostar är det omkring er. 

    Jag vet ett par som gifte sig helt gratis. Inte en krona la dom på bröllopet.   Hon gifte sig i sin mormors gamla spetsklänning, hon fick en ring i arv att använda vid vigseln. Några enkla blommor i håret som hon bröt i trädgården. Ingen brudbukett.  Befintliga skor. Mannen hade en kostym som han använde sig av och lånade en passande slips.  

    Mottagning i brudens föräldrahem där båda föräldraparen bjöd på enklare buffe och tårta. 
    Dom hade ca 25-27 gäster ca. Kyrkbröllop.   

    Det finns alltså mycket omkring er som är helt gratis, saker ni kanske rentav redan har i era garderober och saker ni kan låna av familj och vänner.   Glöm inte heller bort att fråga om hjälp, vi fick ner priset så enormt mycket tack vare att så många ville hjälpa till. 

    våga helt enkelt tänka till lite och tänk alternativ.   

    Vi planerade vårt bröllop på 10 månader och hade gott om tid på oss att tänka alternativa vägar. 



    Som nyfikengul säger, att gifta sig kostar inget, sedan är det 100% ens personliga tillval som kostar.


    Så tummen upp för hennes inlägg


    Live free, ride free
  • Äldre 8 Jan 11:15
    #20
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-01-08 10:31:23 följande:

    Bästa tipset är också att sprida ut utgifterna ända fram till strax före bröllopet. Då är det enklare att hålla budgeten och ni har enkel koll på vad som faktiskt behöver betalas. Än att ni gör av med alla pengar på en gång och så används inte ens hälften av det ni spenderade och kanske måste köpa nya saker som heller inte passar.

    Passa på nu att gå ut på rean i butikerna. Köp underkläder och strumpor och skor och accessoarer du kanske vill ha. Kolla även in guldsmederna som också har rea och se utbudet på ringar.

    Börja köp helt enkelt.


    Håller med, vi har köpt och letat sedan ett år före vårt kommande bröllop, vi kommer redan nu att börja fråga olika gårdar som har försäljning mm om bästa priset på 50 riktigt fina köttbitar så vi har klart vilka som skall leverera till bästa pris och kvalité.


    Vi kikar i skrotbingen på jobbet efter material till olika dekorationer.


    Tittar på blocket samt bröllopstorget försäljning om det finns något vi behöver. Eller bara kikar i pysseltrådarna för tips på hur man kan göra själva, för det blir så mycket mer personligt än att köpa alla tjänster


    Live free, ride free
  • Äldre 12 Jan 11:14
    #22
    Sufi skrev 2015-01-11 16:34:58 följande:
    Hur har ni tänkt med köttet? Skall ni själva lyckas laga till 50 köttbitar med bra stekgrad till era gäster? 

    Vi gör på samma sätt som restauranger med köttet
    Förpreppar allihop i ugnen i långpannor (kommer finnas medium och welldone) sedan så har vi ett as till grill eller flera stycken som vi sedan vänder dem på, så att de får ytan och grillsmaken, men detta går snabbt när man kör förprepp. Sedan får gästerna gå till grillen och få det pålagt av den som sköter den delen.


    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 13:39
    #26
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 13:31:11 följande:

    Vår nuvarande budget just nu ligger på - hemska - 60 000 kr. När jag tittar på den siffran förstår jag inte riktigt hur tusan det kan dra iväg så mycket...! Vi kommer art ha ca 40 gäster så det är ju inte ett superstort bröllop heller. Just nu sitter jag och googlar som en dåre för att försöka hitta alternativ som gör det billigare i slutändan. Kommer även att leta med ljus och lykta efter saker när det är rea och så. Jag slits mellan att vilja hålla ner kostnaderna med tanken att det ändå bara är en enda dag, till att i nästa sekund tänka Jaha, men jag kommer ju bara att gifta mig en gång!


    Vi gör en kompromiss mellan allt detta.
    Vi håller ner kostnaderna där vi kan göra det. Pysslar själva fixar blommor, mat transport, boende osv osv osv. Men samtidigt kommer vi inte snåla en krona på de saker vi vill ha, skulle utan problem betala 1000:- för en simpel sak som en käpp om det var just den som vi tycker passar oss och temat, vi har hittat ett litet broderingskitt till bruden som går på 1400:- plus moms och frakt, men anser det är så rätt till temat att vi bara skall ha det.

    Vi snålar och vänder på varenda krona, men på vissa saker kommer vi inte hålla tillbaka något, men det är saker som består, som vi kommer ha efteråt och inte bara en gång.


    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 13:56
    #29
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 13:48:54 följande:
    Ja precis! Jag vill ex inte snåla på ringen eftersom det är någonting som jag alltid kommer att ha som ett minne. Likaså kommer vi att hyra in en fotograf - fast killen inte är lika förtjust i tanken - just för att vi ska få profesionella bilder att kunna rama in. Blommorna (förutom brudbuketten) lär nog komma från ICA och bilen som kör oss från kyrkan till festen är min pappas.

    Lite intresserad blir man ju när du nämner broderikittet, vad är det för tema ni har? :) Jag tänker genast romantiskt 1800-tal eller Downton Abbey :)
    Vi har steampunk tema.
    Broderingskitt var nog lite fel, sykitt eller liknande är mer rätt :)


    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 13:56
    #30
    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 18:03
    #33
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 14:43:39 följande:
    Riktigt snyggt kit! Förstår att ni gärna betalade lite extra för det :)
    Fast egentligen behövs det inte alls. MEN vi vill verkligen ha det.. så det räknas som nödvändigt
    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 18:03
    #34
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 14:43:39 följande:
    Riktigt snyggt kit! Förstår att ni gärna betalade lite extra för det :)
    Fast egentligen behövs det inte alls. MEN vi vill verkligen ha det.. så det räknas som nödvändigt
    Live free, ride free
Svar på tråden Knaper budget, Går det?!