• Äldre 5 Jan 14:38
    14826 visningar
    56 svar
    56
    14826

    Vi som gifter oss sommaren 2015

    Hejsan.

    Jag tänkte att vi kan hjälpas åt i denna tråd att komma ihåg, planera, fixa och dona och inspirera varandra innan vårt kommande bröllop.

    De som är intresserade kan väl kort skriva när, var och lite tema kring bröllopet/festen, om ni ska laga mat själva eller ta via catering. 

    Jag börjar såklart.

    Vi ska gifta oss den 18 juli i Strängnäs. Eller rättare sagt Länna kyrka (Strängnäs kommun) och ha festen i Fogdö Bygdegård. Vi har planerat att bjuda in 64 personer, eller ja det är om alla som är singlar för tillfället skaffar en respektive.

    Vi planerar att laga all mat själva, tjälknöl, rostbiff, potatisgratäng, potatissallad, bröd, såser, men kommer att köpa tårtan. 

    Färgtemat är rosa och grönt och jag har precis börjat med en av mina dekorationer.. Eller, jag har kommit en bit. Jag håller på att virka rosa hjärtan som ska strös på borden, i olika nyanser och grovlekar, och om jag hinner så ska jag göra girlanger och hängen som ska hänga tillsammans med grön organza på stolarna. .

    Vore extremt roligt om vi var några som följdes åt.


  • Svar på tråden Vi som gifter oss sommaren 2015
  • Äldre 6 Jan 20:19
    #3
    +1

    Åh vad kul att vi är några stycken. Och två med samma datum :)


    Sofia2015 skrev 2015-01-06 17:09:21 följande:

    Vi gifter oss 11 juli utanför Sundsvall. =) Vi har modernt rustikt tema med havsblått och koppartoner. Caterar åtminstone varmrätten, får se hur dyrt det blir ifall vi gör förrätten själva eller inte. Budget på 40-45 000:- och ungefär 100 (pust!) gäster. 

    Kommer pyssla så mycket jag hinner, nu först inbjudningskorten som jag experimenterar med för fullt. =)

    Har köpt en klänning från Kina som är jättefin och välsydd, om än lite stor, men har förälskat mig i en annan som jag bara måste köpa! Tur att de är billiga... ;)


    Vilket fint tema.. Min fantasi har mest innehållt rosa, med turkost, med marinblått och så grönt. Måste ha väldigt dålig fantasi då.. 

    Oj vi har ungefär samma budget. Men vi har kanske, förhoppningsvis tagit i då. Vi har fått tag i en väldigt billig lokal och med tanke på att vi ska göra maten själva så kanske bara det hamnar på tio-elva tusen, med tårtan.

    Åh hur kommer inbjudningskorten se ut? Blir säkert ett virkat hjärta på våra men där är jag osäker. Jag måste ju hinna allt.. 

    Jag ska också beställa klänning från Kina, vart beställde du? Det är ju fruktansvärt billiga. Men jag måste prova olika modeller först här hemma så jag vet vad jag ska ha för modell och sen leta, leta, leta. Hur lång tid tar det ungefär att få hem klänningarna? Jag har en del dallrig mammamage att taighta till så jag vill beställa så sent som möjligt. 

    Här är hjärtana som jag hunnit göra hittills. 
    Karlaa skrev 2015-01-06 17:54:14 följande:

    Hej! Vi gifter oss också den 18 juli Glad

    Det blir ett litet bröllop med bara de närmaste i familjen. 33 inbjudna gäster med vi räknar inte med att alla kommer pga långa avstånd. Det blir ingen direkt fest men vi ska bjuda på middag i församlingshemmet efteråt. Hade egentligen tänkt göra all mat själva eftersom vi inte blir så många, men mina föräldrar ville bjuda på färdiga köttfatt så det kommer vi tacka ja till och bara göra tillbehör och sånt. Lutar åt att vi köper tårtan och den blir nog inte heller så "tårtig" eftersom ingen av oss gillar det.

    I övrigt går färgerna i turkost och guld. Har handlat en del pynt eftersom jag inte är så pysslig som jag skulle önska Flört Men lite ska jag göra själv, som placeringskort tex. Brudklänningen är köpt (sedan läänge) och jag passade på att fynda skor på mellandagsrean nu. Inbjudningskorten kom igår men tänkte inte posta dem än. Och på torsdag ska vi köpa ringen! Så just nu bockas det av en hel del på listan.

    Tänk att det är i ÅR liksom! Kändes plötsligt så ont om tid när det blev 2015 Tungan ute


    Samma datum, superkul! Har dagen någon speciell innebörd för er eller är den bara tagen? Låter som ett supermysigt intimt bröllop. Vi har valt bort en del för att vi inte skulle ha råd annars, jag har väldigt stor släkt i jämförelse med min blivande man så lite därför också. Men vi vill inte att man ska sitta på en sida för att man är vän med bruden eller brudgummen, vi blir ju en familj på riktigt då så alla ska blandas hej vilt. ;) 

    Vår tårta blir inte heller så tårtig. Inte den traditionella bröllopstårtan i alla fall. 


    Turkos och guld var också en väldigt fin kombination. Åh vad har du köpt? Och har du några planer på hur du ska göra placeringskorten?

    Åh varför tänkte jag inte på mellandagsrean med skor. Vart köper man egentligen skor för bröllop? Beror väl på tema, klänning och personlighet såklart men där är jag nollställd! Jag hade tänkt mig turkosa träskor (när jag var inne på turkost) men nu kanske det får bli rosa träskor då? hm.. hur ser skorna ut? Om du vill visa såklart.

    Haha jag håller med. Är ju mindre än 9 månader nu.. Puh. Mycket jobb men roligt ska det bli!

  • Äldre 6 Jan 21:01
    #6

    Men åh vilka fina kort! Så pysslig är inte jag. Vågar inte ens visa mina kort. Blev lite sista minuten även fast jag höll på länge, men aldrig började skriva korten. De blev handskrivna, och min handstil är inte den finaste. Men för att ha haft tid på mig till att det blev i sista minuten så får jag väl vara nöjd. Kommer inte bli något mer handskrivet alls nu. 

    Klänningen är jättefin. Längtar tills jag hittat min klänning. 

    Det är det detta forumet är till för. För att dela med oss som också planerar. Jag vill inte heller att alla ska veta hur vi tänker göra, men färgtemat syns ju sen i inbjudan. :) Håller på att leta som en tok efter tjockare papper i rätt nyanser men hitta ingenting på nätet.. Så svårt..

  • Äldre 24 Jan 17:13
    #12

    Åh hej vad det hänt grejer här. Roligt! Efter sjukdom och massa annat så laddade jag om för Bröllopsmässan på Grand igårkväll med min brudtärna. Fick prova sex olika klänningar så nu vet jag vilken modell det blir. Sedan, köpa i Sverige eller beställa från Kina/USA/vart de nu kommer från?


    Karlaa skrev 2015-01-10 11:03:31 följande:

    Datumet är bara taget. Vi ville ha sommarbröllop och kände att slutet av juli var lagom. Hoppas på bra väder då Glad Har datumet nån speciell innebörd för er?

    Detta har jag köpt än så länge. Svårt att se nyansen på löparen men den är dovt turkos, typ. Och så guldgirlanger med blad som jag tänkte knyta runt servetter och vaser. Vaserna tänkte jag förövrigt göra av gamla glasburkar som jag tänkte klä med spetstyg, är tanken i alla fall. Vet inte om det kommer bli så snyggt som jag föreställer mig, hahaTungan ute  Inbjudningskorten går i turkost och med fjärilar. Tänkte därför göra placeringskorten som fjärilar som man hakar på kanten av glasen, och skriva namnen med guldpenna. Har gjort ett test och det blev fint.


     


    Ja skor är svårt! Jag är ingen sko-människa, inte alls intresserad egentligen. Tänkte köpa på blocket eller så men hittade massa fina på Footway på deras rea, så det blev lika billigt. Jag blev lite tokig och köpte med hög klack, jag som aldrig går i högklackat... Ska se om jag kan fota dem sen men de är enkla vita skor. Ingen kommer se dem ändå eftersom klänningen är så lång så det kanske var lite dumt att välja obekväma skor bara för att de var snygga Flört


    Nej datumet har ingen innebörd för oss heller. Är jäkligt glad att det inte blev den 23:e i någon månad. Vi sa att om sonen hade fötts den 23:e februari så hade vi då valt att gifta oss den 23:e i någon månad.. När det datumet hamnade på en lördag.. För då hade vi bara haft 23 som datum, vi blev tillsammans 23/8-08 , vi förlovade oss 23/4-11 och så jag resten. ;)

    Åh nej jag är inte heller någon skomänniska. Efter 26 år så har jag äntligen lärt mig att köpa sådant som är bekvämt. På Bröllopsmässan igår så var ett företag som säljer skor från Rainbowclub och de kändes hur sköna som helst plus att efter bröllopet kan man välja på 10 olika färger att färga dem i om man vill, för att kunna ha dem till annat. ;) Sambon var med på de noterna så nu ska jag bara testa. Annars blir det ett par vanliga pumps som man kan använda till annat sen..
     
    Madelaine skrev 2015-01-10 14:21:38 följande:

    Hur får man med bilder?


    Under skicka svar, så finns en liten knapp där det står "Välj filer". Där får man med bilder. Vet inte hur det ser ut på en mobil dock om du använder det. :)

  • Äldre 24 Jan 20:11
    #15
    +1
    Madelaine skrev 2015-01-24 19:39:05 följande:

    Testat detta amonday, funkar inte från plattan!


    Då är det säkert någon bugg med att lägg upp via plattor och mobilen.. Så har det varit på fler sidor för mig..

    Och vilket roligt och personligt tema ni valt! Tänk om vi hade något sådant.. :)
  • Äldre 29 Jan 08:04
    #22

    Nu har jag äntligen kommit igång att göra inbjudningskorten. 
    Eller jag har ju börjat virka hjärtan för ett tag sedan men nu drar 
    snart monteringen igång. Detta är bilden av vårt inbjudningskort
    som jag hade i mitt huvud och som tur är så blev det bra. Det enda
    som fattas är en stämpel med ordet bröllop under hjärtat, jag har
    bara inte hittat en embossingfön än..



    I min bekantskapskrets var det väldigt ovanligt att man fått "Save the date"kort
    förut så väldigt många har typ tackat ja redan.. :) Haha. Min morbror sa att de hade vikt helgen, fast det inte fått ett inbjudningskort.. Men jag ville ju att de som vill komma ska kunna planera det innan de planerar något annat.

    Och nu har jag nästan bestämt mig för en klänning. Och jag ska nog åka till Matildas fest i antingen Örebro eller Sundbyberg för att måttbeställa den.. Får se, kanske ska gå till Lilly i Stockholm först för att se om de har något. 

    Hur går det för er andra?

  • Äldre 29 Jan 13:13
    #25
    Nightrod skrev 2015-01-29 08:30:25 följande:

    Vi provade emboss med vår personliga stämpel igår, blev så fint. Men pappret var för tunns så vdet lös igenom, skall köpa bätre papper i morgon.
    Panduro har emboss och embossfön.
    MEN min syster hjälpte sin kompis göra deras kort och hon sa att det bästa sättet var att skita i fönen och lägga dem i ugnen istället. Då blir det fler klara snabbare och lättare att få en jämn värme.
    Vad för värme och hur länge?? Kommer ju ALDRIG (säkert) göra detta igen.. Alltså använda emboss.. Om jag inte fastnar för det.. ;)

    Haha. Smyger på jobbet. Själv får jag passa på medan sonen är upptagen med annat eller sover. :)
  • Äldre 29 Jan 17:29
    #28
    Nightrod skrev 2015-01-29 14:50:39 följande:
    Nu svarade systern, hon sa de provade sig fram med olika ark tills de hittade bra temp och tid

    Så kommer vi också göra provade igår mellan 80-100 grader.

    Skall prova idag igen med tjockare papper för emboss en gick igenom det tunnare pappret.
    Tack! ska prova så fort sonen somnat!! :) Då får jag nog göra embossen först, innan jag sätter på tårtpappret och hjärtat.. 
  • Äldre 26 Feb 15:45
    #54

    Oj välkomna alla nya till tråden. Det har hänt mycket här.

    Tyvärr har det inte hänt så jättemycket här hemma men det viktigaste är nu inhandlat. Jag hittade idag min klänning! Vågade aldrig beställa från nätet så jag gick till en butik och där provade jag fyra eller fem olika klänningar men det slutade med den första. :) Så glad är jag nu!

    Ungefär hur mycket tid lägger ni på bröllopet i veckan? Hittills har det legat lite åt sidan här hemma, har varit arbetslös och gått hemma med min son så varken orken eller motivationen har funnits där men nu har jag jobb igen och har fått tillbaka motivationen! Så nu ska här fixas mera!

  • Äldre 26 Feb 15:47
    #55
    Nightrod skrev 2015-02-06 08:20:46 följande:
    Såg att jag hade visat vårt tortyr exemplar av inbjudan så jag måste ju ladda upp hur det blev till slut, allt gjort hemma.
    Kuverten är utklippta ur tapet
    Men herregud så fina! om jag hade haft hälften så mycket fantasi. nu är jag ganska nöjd med våra inbjudningar ändå men de är otroligt enkla i förhållande till era. :)
Svar på tråden Vi som gifter oss sommaren 2015