• Plätti­s
    Äldre 2 Dec 10:43
    10178 visningar
    13 svar
    13
    10178

    Stora problem med efternamn

    Vi var väldigt osams om efternamn tidigare, men en dag kom vi bara helt spontant överens om att vi skulle ta sambons efternamn (och skakade hand på det). Överenskommelsen är att jag får välja namn till våra framtida barn i och med att jag ger upp mitt ovanliga efternamn. Sambon har visserligen vetorätt, men jag får sista ordet. 

    Min sambo är väldigt nära förknippad med sitt efternamn eftersom han har ett vanligt förnamn. Då har han kallats för sitt efternamn istället. Dessutom har han av någon anledning fått för sig att det är "omanligt" att ta sin frus namn, och då fanns bara hans namn eller behålla våra namn som alternativ.

    Just nu delar jag namn med en egenföretagare på orten där vi bor, så några gånger i veckan ringer telefonen och någon försöker boka tid hos mig. Det var faktiskt vad som avgjorde saken för mig. Om jag byter efternamn kommer ingen att blanda ihop mig med henne mer och jag kan vara säker på att när telefonen ringer är det någon som faktiskt vill prata med mig  


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Stora problem med efternamn