• Äldre 25 Nov 05:32
    10870 visningar
    23 svar
    23
    10870

    Fruntimmret har blivit TOKIG!

    Påtvingad en förlovning och visst allt för henne för att jag älskar henne.
    (påtvingad som i jag älskar dig ändå och vill leva med dig resten av livet utan bröllop, men ändå får ett frieri och kunde inte med att säga nej)

    Nu börjar planerna för bröllopet och min fästmö har blivit helt galen.

    Pengar! Som bara är papper men styr och besitter en viktig roll i våra liv.
    Pengar! Kostar det att både förlova sig och gifta sig. Förlovningen var hyfsat billig om man jämför med vissa skräckexempel här på forumet.

    Förlovning endast: 15 000kr
    Bröllop endast: 150 000kr

    Det är väl inte så farligt tänker säkert de flesta människorna som läser detta men har ni ens funderat på hur idiotiskt det är att lägga mellan 100- 200 000kr på en enda dag? Och nej smekmånaden var visst ej inräknad för det måste vara ett lyxigt hotell på en lyxig ö som man aldrig har hört talas om som kostar lika mycket som 3 semestrar utomlands med hela familjen. Jo jag tycker att det låter väldigt absurt att jobba i flera år bara för att ha råd med en enda fest på en dag för att kunna skryta om hur flashigt ens bröllop var?
    "Vi kan alltid ta lån" sa hon. Låna pengar för att gifta sig? HALLÅ!!! jag ringer lyxfällan nu och anmäler dig dit! sa jag till henne.

    Min sambo och jag har levt ihop i flera år och har alltid kommit bra överens, men just nu har inte hon kunnat behärska sig och blir arg när jag tycker att det är lite att ta i att bjuda vissa som vi knappt känner. "jag vill ha ett stort och flashigt bröllop ju" säger hon. Vi har börjat bråka väldigt mycket just om bröllopet och jag tycker att det är väldigt jobbigt.

    Jag har alltid insisterat på att jag älskar henne vare sig hon har en ring på fingret eller inte. Men ska vi vara tvingade av någon sociallag som bestämmer att alla som älskar varandra måste lägga ut en nedrans massa pengar på ett bröllop.

    Vi är inte fattiga men inte rika. Vi har två barn och kommer alltid bra överens.
    Men är det bara jag som tycker att det är nästan lite hypat att lägga 100 000kr på ett bröllop? Någon kommer säkert att svara jo men det kostar så mycket att gifta sig. Och då svarar jag redan nu att nej det behöver det inte göra.

    Lokalerna som man tittar på kostar 10 000kr+ Ja vi har sett alternativ på 50 000kr+ för att man skall få dricka där. Vad är det man betalar för? (Vänta lite älskling jag skall bara iväg och jobba extra i ett halvår så att vi kan få vara innanför de dörrarna en natt.) Det går tydligen inte att ha festen i en vanlig festlokal vilket kostar max 1 000kr att hyra.


    Kan någon hjälpa mig med dessa frågor?
    Jag förstår inte: Varför är det så viktigt att ha ett stort flashigt bröllop? Varför måste det kosta så himla mycket? Och varför måste man gifta sig för att bevisa att man älskar varandra? Är det någon som kan svara på det?

    Hur har ni gjort för att få ner kostnaderna? Skriv gärna Åtgärd och totalt pris på ert bröllop för att få ner priset.

    Tack på förhand för er som svarar även om det kanske blir en del fundersamma och arga kommentarer.

Svar på tråden Fruntimmret har blivit TOKIG!