• Äldre 15 Aug 23:30
    8002 visningar
    18 svar
    18
    8002

    Killar gillar min kille

    Jag hade som singel en väldigt intim relation och jargong med mina tjejkompisar (både hetero, homo och bi) och mina homosexuella killkompisar, kramades, pussades, satt i knät och kallade varandra älskling i tid och otid, typ. Tänkte aldrig på det innan jag träffade min sambo, som inte var bekväm med det. Inte för att han var fördomsfull, utan för att han ville att vissa saker bara skulle vara mellan oss. Det störde mig lite först, mest som ryggmärgsreflex emot att bli "begränsad", men idag ser jag det som ganska självklart. Spelar roll vem som är attraherad av vem, egentligen, jag skulle ju inte gilla att se honom pussas med en tjej även om han inte var attraherad av henne.

    Prata med honom. Förklara att du tycker det blir för intimt och privat. Det kanske krävs ett par samtal för att han ska tänka om, det går lätt på slentrian och blir självklart när det är i den typen av miljöer man rör sig - och det uppfattas inte sällan som en del av den egna identiteten att vara "fördomsfri och härlig", typ. Plus att uppmarksamheten är en ego bost, en tillåten eftersom man ju "ändå aldrig skulle göra någonting".

    Men mår du dåligt av det är det inte okej. Och kanske skulle ni, under lugna former och helst flera sittningar, prata igenom er inställning till sexualitet och relationer i allmänhet. Det brukar vara lättare att reda ut var de olika uppfattningarna kommer ifrån då.

    Och nej, att inte vilja se sin partner stött på eller kyst av andra är inte fördomsfullt bara för att det råkar vara någon av samma kön som gör det. Man har lika stor rätt att bli respekterad heterosexuell, monogam och relationskonservativ...

  • Äldre 16 Aug 13:46
    #12

    Tja, även om har är bi innebär det ju inte att han inte tänder på dig, och att han har legat med en kille behöver ju inte innebära att han är vare sig bi- eller homosexuell, sexualitet kan vara rätt flytande och folk har olika gränser och jargonger. Men visst låter det som ni behöver prata igenom ert förhållande ordentligt, sätta gränser och ta upp dina farhågor att han inte finner dig attraktiv. Lycka till, jag hoppas det löser sig på bästa sätt för er båda.

  • Äldre 16 Aug 17:54
    #16

    Det var inte riktigt så jag menade, håller med om att oacceptabelt beteende är oacceptabelt beteende oavsett kön och läggning. Men den typen av uppmärksamhet från ett kön man inte tänder på kan av personen som får den upplevas som harmlös, och vad som är oacceptabelt beteende är faktiskt olika från person till person. För vissa är kramar, vänlig/skojpussar och söta epitet helt ok, för andra (däribland mig själv, numera) är det förbehållet partnen. Och det ena är faktiskt inte nödvändigtvis mer självklart än det andra, det beror på bakgrund och umgänge. Så ibland får man diskutera och förhandla om sådant man tycker borde vara självklart. Åter igen, jag tycker inte TS pojkväns beteende är acceptabelt, men jag tycker det kan vara värt att försöka reda ut, om du tror på relationen och har känslor för honom. Det är inte säkert att han menar så illa med det.

  • Äldre 16 Aug 18:00
    #17

    Samma sak med vad man uppfattar som smickrande eller kränkande uppmärksamhet. Det varierar rätt rejält, kanske speciellt i ett kompisgäng med gemensam historia. Gör det inte ok att stöta på någon annans partner, men kan ändå vara en delförklaring. Folk tänker inte alltid på sitt beteende.

Svar på tråden Killar gillar min kille