• Äldre 4 Aug 16:03
    5238 visningar
    28 svar
    28
    5238

    Varför bjuder ni.....?

    Finns så många inlägg och trådar här med par som bjudigt folk som de inte vill ha med på bröllopet eller tillåter folk bjuda in sig själva, vägrar följa dresscode osv osv. Sedan har de ångest panik och är ledsna och besvikna för att deras dag blir förstörd pga andra..

    Jag undrar varför, varför bjuder man människor man inte vill ha där, varför tillåter man andra gå tvärt emot det bröllop ni vill ha. Varför tillåter man andra förstöra sin dag, när det är de som skall förgylla den.

    Jag förstår inte, varför tillåter ni detta?


    Live free, ride free
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-04 16:03
    Är alla så otroligt konflikträdda IRL?
  • Svar på tråden Varför bjuder ni.....?
  • Äldre 5 Aug 11:19
    #6

    Har vart med i flera trådar Där folk menar på att man får rätta sig efter gästerna och att man inte kan ha regler på bröllop för att man kan då skapa osämja och man vill inte förlora sina vänner genom att inte göra som de vill.

    Tycker det låter bissart att prata så, jag anser att rättar man sig inte efter brudparents önskemål och tänker bli ovän med dem om de inte får ta med sig sina barn eller följa dresscoden. Då kan man väl inte räkna dem som vänner?

    Eller att folk bjuder personer de absolut inte vill ha med för annars kanske deras andra vänner/släktingar blir arga om den personen inte bjuds


    Live free, ride free
  • Äldre 5 Aug 11:56
    #10
    Plättis skrev 2014-08-05 11:40:54 följande:

    Om det är något jag lärt mig så är det att oavsett hur man gör så kommer folk ta illa upp. För när det gäller bröllop och arv så är det mer regel än undantag att det sätter spår i relationer framöver. Då kommer sidor av människor fram som inte finns/syns annars. 

    Vissa människor (jag har ett antal i min närhet) skiter fullständigt i vad andra säger. De gör vad som passar dem eller ser till att alla vet om att det inte är okej om det inte görs på deras sätt. Då spelar det ingen roll om det handlar om någons livsval eller om det är ett bröllop. Ska man bara kapa dem från gästlistan då? osv osv



    Det jag menar är att, är det barnfritt bröllop eller dresscode tex så säger kanske någon att de inte tänker ha kostym, eller de tänker ta med barnen eller att de bjuder med sig anonyma vänner eller nyligen respektive som inte är inbjudna och Brudparen accepterar detta för att inte skapa osämja.
    Men är inte osämjan redan skapad om någon säger att jag tänker inte följa det ni säger till om på ert bröllop för jag kommer göra det jag vill och det få ni acceptera.

    Jag skulle kryssa av det namnet direkt på min gästlista isåfall. Sedan kommer givetvis folk med kommentarer och gliringar eller förslag som man kan ta till sig eller avfärda, men sådant räknar man väl med, men just att gå emot inbjudan och parets "regler" inför deras bröllop är et big NO NO för mig om någon av mina gäster skulle gjort
    Live free, ride free
  • Äldre 5 Aug 13:27
    #15
    Plättis skrev 2014-08-05 13:13:58 följande:
    Det blir ju inte mindre osämja för att jag säger "Nä, men ska ni bete er så får ni stanna hemma". Relationen med gästen kommer vara kantstött ändå, även om de dyker upp på bröllopet utan att följa dresscode och med en +1 man inte räknat med. 

    Men osämjan är ju redan där.
    Säger man inga barn och de ändå hävdar att de inte kommer om de inte får ta med barnen, Då skulle jag säga åt dem att de inte är välkomna. Bjuder jag en väninna och hon precis hittat en ny kille så kommer jag inte tillåta att hon tar med honom. Skulle bekanta bjuda in sig själva så skulle jag säga att de inte är bjudna och inte får komma.
    Skulle jag ha en så enkel grej som att alla måste ha något litet rosa på dig och någon skulle säga, jag tänker inte ha rosa för det är fult, inte ens en näsduk i fickan. Då skulle denne inte heller få komma. För detta är VÅR dag vi har EN dag som vi ber om att folk skall göra en liten sak för att vi skall få vårt bröllop som vi vill. Kan de då inte rätta sig efter det på denna vårt stora dag så anser jag faktiskt inte att de förtjänar att komma.

    Det är en glädjens dag för oss och vi vill inte ha en nål i ögat på att någon går utanför det vi vill ha, bara för att denne känner för det. Sådana "vänner" är inte vänner i mina ögon som förtjänar dela vår dag med oss när de inte kan göra det till vår dag utan måste ändra den för att passa dem istället för oss.
    ------------------

    Sedan förstår jag vad du menar om gliringarna, men vi har inte fått sådanna ännu och jag tror inte någon kommer göra för många heller för de vet att de kommer få arga ögat tillbaka, däremot förslag och råd på ett bra sätt kommer vi nog få endel
    Live free, ride free
  • Äldre 5 Aug 15:28
    #19

    Men det är EN dag i ert liv som ni ber era vänner och släktingar att göra det ni vill. Ni har en vision och vissa vill ha ett tema som alla skall följa.
    Man vill inte ha barn med v olika annledningar.
    Eller så vill man bara bjuda sina nära och kära.
    Alla har olika visioner eller teman eller sätt att gifta sig, men faktum kvarstår det är brudparets dag och ingen annans. Skall man då som gäst och vän inte kunna rätta sig efter det denna dag. Är man inte bättre vän än så...

    De som vi bjuder är alla välkomna men de får inte ta med sig vänner eller ett ligg de träffade veckan före. Och de skulle aldrig göra detta heller. Alla jag bjuder kommer rätta sig efter det vi säger, för de respekterar oss som par.

    Men frågan är ju egentligen i tråden, varför tillåter man folk förstöra dagen, vi pratar inte om lite axelryckningar utan att många har panikångest, och endel vill ställa in bröllopet för att folk bjuder in sig själva eller kräver få ta med barn fastän ingen får osv osv.
    Varför sätter man inte ner foten, varför skall man gå med oro i magen av helt fel anledningar på ens stora dag bara för att man inte vågar säga nej.


    Live free, ride free
  • Äldre 5 Aug 16:05
    #21
    Plättis skrev 2014-08-05 15:56:06 följande:
    Jag håller med Alyllyra (jag får alltid tillfällig dyslexi när jag ska skriva ditt namn...) om att det är en inbjudan och ett önskemål om att fira dagen. Min vision är att vi ska få dela vår kärlek med dem som står oss närmast.......

    En fråga är en fråga som man alltid kan svara på, men det var ju inte det som var frågan, Utan står det barnfritt tex och folk säger att de kommer ta med sina barn oavsett, då är det väl inte direkt en fråga.

    Säger man att alla skall ha en rosa detlaj och någon säger jag kommer komma men jag tänker inte ha en rosa detalj. Även detta är ingen fråga.

    Jag anser att det är väldigt oartigt och orespektfullt att göra så mot brudparet som har sin dag. Samtidigt så förstår jag inte vad det är för "vänner" som skulle göra så. Ni planerar ett brölop som ni vill ha på et sätt, självklart blir inte allt som man vill, man kan inte styra väder och jordens rörelser och otur med trasiga bilar osv. Men de sakerna man kan styra över, vilka man bjuder och vad som skall ätas osv osv. Om du har vegetarian vänner som säger att det inte kommer om det serveras kött, dvs att det serveras kött överhuvudtaget, skulle du då inte göra det eller säga åt dem att de inte kunde komma då?
    Live free, ride free
  • Äldre 6 Aug 11:19
    #25
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-08-05 18:43:32 följande:

    ........ 
    Inför mitt första bröllop uteblev en del av släkten pga skitlöjlig släktfejd som pågår fortfarande 20 år senare, jag ställde ner foten och sa åt dom att ska det tjafsas vill jg inte ha släkten där. Punkt.   Dom kom inte heller och visst, det var ett kort ögonblick där ett tag då jag sörjde släkten men när bröllopet väl var igång med fest o vigsel kunde deras bortavaro kvitta.  Jag tänkte inte ens på dom under hela dagen. 

    så jg tycker inte man ska snöa in så mycket på detaljer för faktiskt - dom betyder ingenting i slutändan.  


    om fler faktiskt kunde förstå det så hade vi fler avslappnade brudar som vågar säga ifrån och stå upp för vad dom faktiskt vill.

    Det är lite det jag menar ochså och samma som du nämner i en annan tråd
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-08-03 15:38:14 följande:

     Kompromissa aldrig med dig själv om vad för åsikter du står för.  Du tycker det du tycker och har valt bort personerna från gästlistan. Dom har gjort klart för dig anser jag att dom inte är riktiga vänner utan mer bryr sig om skvaller och vad illasinnade personer anser. 

    Du behöver inte sånt på din egen bröllopsdag. 

    Stå för att du tagit bort dom ur listan och se det istället som en chans att lära känna andra du bjudit in lite bättre och kanske få nya vänner. 


    Givetvis skall skitsaker man egentlgien inte bryr sig om inte spela någon roll. Men att man ändå skall sätta ner foten på saker man känner har en stor betydelse för en själv. För äkta vänner lyssnar på vad man vill och ber om.
    Live free, ride free
  • Äldre 6 Aug 21:05
    #27

    Kalaspinglan.

    Ja jag struntar högaktningsfullt i vad våra gäster kommer ha. Dessa exempel är inget direkt personligt för mig. Utan alla människor är olika och alla har olika visioner. Men om något är viktigt för brudparets vision och de ber gästerna följa den. Så anser jag att man skall det.

    oavsett vad det gäller, för om de har något som de verkligen ber om och som betyder mycket för dem oavsett om det är att alla skall va barfota, ha något lila på sig, barnfritt, klänning eller what ever.

    Är det viktigt för brudparet så är det och då skall man följa d.


    Live free, ride free
Svar på tråden Varför bjuder ni.....?