• Äldre 22 Jun 14:42
    3044 visningar
    4 svar
    4
    3044

    Vart åker man i Kroatien?

    Kroatien är ett fantastsikt land på många vis, fina stränder, underbart hav, god mat och mängder av saker att se. Södra Kroatien är enligt mig det finaste om man vill ha "hela paketet". Från Split och söderut. Det finns mängder med små fiskebyar där de har byggt upp en rejäl turism med många boende och restauranger och sånt. Från de flesta av dessa byar åker små turistbåtar ut till öarna. Kroatien är ju "de tusen öarnas land" och att besöka öarna är ett måste. Försök ta dig till Hvar, Brac eller Korcula. Man måste alltså inte bo i de större städerna även om det händer mer där.

    Makarska, som visserligen är lite större, är en fin stad med fina stränder och aktiviteter. Bra restauranger men framförallt åker båtar ut till de större öarna. Bor du där eller i närheten till Makarska kan du ta dig till staden Omis där det finns mängder med saker att göra, t.ex. bergsklättring, vandring och rafting (forsränning). Forsränningen är fantastiskt rolig men bör absolut göras för att uppleva den fantastisak naturen på floden Cetina. Så mitt tips till boende är Makarska, Omis, Baska Voda eller någon annan liten by i Makarska rivieran. Lycka till och hör av dig för vidare tips :)

  • Äldre 22 Jun 18:39
    #3
    Anniina skrev 2014-06-22 17:47:39 följande:

    Tack så mycket för tipsen! Det låter jättehärligt:) Är det lätt att ta sig mellan orterna med lokaltrafik, eller måste man hyra bil? Tänkte på om man till exempel vill prova forsränning. Och vet du om man kan boka på plats, eller måste man boka alla aktiviteter innan man åker?


    Om man tänker sträckan mellan Split och Dubrovnik så åker alla bussar genom samtliga kuststäder. Du kan alltså ta bussen varsomhelst däremellan och bussen stannar om du ber dem göra det.. I t.ex. Makarska finns en busstation med lucka där de kan hjälpa dig men annars är det busshållsplatser uppe vid landsvägen som är ovanför samtliga kuststäder. Mellan t.ex. makarska-omis tar det kanske 30 min högst med buss. Tror att det mesta ska gå att boka på plats för det är så stor verksamhet kring det :)
Svar på tråden Vart åker man i Kroatien?