• Äldre 16 Jun 16:18
    13384 visningar
    25 svar
    25
    13384

    Vilka ska man bjuda?

    Vi tänkte så många vi har råd med. Bl.a ska mannen bjusa 3 av sju kusiner, en farbror tro ja, jag ska bjuda min enda moster och hennes man. Ingen på pappas sida. Ingen av mina kusiner heller. Jag har 4 syskon, medan min karl är ensambarn, så han bjöd kusiner istället. Vi ska bjuda hans två mostrar och en resp. Och så har vi ca 3 kompisar var bjudna

    M.m det gör mig lite nervös över att folk ska bli sur. T.ex så har två av de bjudna kusinerna syskon som vi inte ska bjuda (på festen) och det kan bli sura miner. Och en av dessa kusiner har en vuxen son vi inte ska bjuda på festen. Deras två mindre kommer inte vara med då det är barnfri fest.

  • Äldre 16 Jun 19:23
    #4

    Vi tänkte så att vi inte kan bjuda de vi 'bör' för det skulle bli flr dyrt. Men vi kan typ inte ta bara syskon. För då står vi där med ca 15 från min sida och 2(föräldrarna) från hans. Inte för att de skyllw vara katastrof, men de blir inge roligt kan ja tycka, de vi har i gästlistan är de vi umgås mest med. Typ.. åh det är så svårt! Dessutom är en av hans kusin och hennes karl nykterist då han är nykter alkoholist/narkoman, och ja vet de tycker det är jobbigt att vara kring alkohol. Så vi ska nog fara till dem innan vi skickar ut och ge dem personligen, så de får klart för sig att det kommer vara fylla och att de får känna efter o de vill 'utsätta' sig för det. Sitter och funderar på om man ändå skulle bjuda hennes syster. Ne ja vet inte.

  • Äldre 17 Jun 11:11
    #9

    Vi kommer bli ca 36 st. Sen kommer de j fler på vigseln. u

  • Äldre 17 Jun 17:59
    #12
    Elna14 skrev 2014-06-17 17:19:17 följande:

    Jag hade väldigt svårt att sålla i bjudningarna. Jag vill dela dagen med alla våra vänner och då väljer jag hellre lite enklare stuk på festen. Om man absolut vill ha festen på ett slott vid vattnet med femrätters middag kanske man bara har råd att bjuda 15 gäster. I vårt fall tror jag att vi hade ångrat det efteråt, jag är jätteglad att så många av släkt och vänner vill dela vår dag (vi blir ca 90 personer).
    När det gäller komplicerade relationer håller jag med Plättis; om du vill ha en relation med din pappa, bjud honom, annars inte. Det kanske blir ett tillfälle när ni får möjlighet att förbättra er relation om du nu inte tycker att den är bra. Räkna med en försämrad relation om du låter bli att bjuda honom, han kommer troligen bli besviken.


    i vårt fall är det mycket kostnad som sätter stop, men vem vet, om vi nu sätter in sten i min förlovningsring istället för att köpa en ny vigselring, så sparar vi ju massa 1000.. kanske man kan bjuda några fler då^^ 
  • Äldre 17 Jun 18:53
    #14
    Anonym (Uppgiven) skrev 2014-06-17 18:43:37 följande:

    Var och en gör ju precis som den vill

    Jag skulle INTE avstå från min vigselring :-P

    Vi har inte satt någon budget än, jag tycker det är jättesvårt att göra. Jag ska höra runt för att se vad det kan kosta. Buffé blir det iaf.


    hehe jo precis. i mitt fall har jg kommit fram till att
    1. den anledning jag nämt - vi har inte riktigt råd. 
    2. det är mer praktiskt i mitt fall, då jag t.ex sällan tar av mig min ring så den får stå ut med mycket, en vitguldsring (som jag tänkt skulle vara vigselring) skulle inte klara ett år med min behandling haha.
    3. min förlovningsring tar upp i princip att "snygg" plats jag har på fingret. en till ring skulle se för mycket ut.. nästan... 
    4. min ring är så förbaskat snygg att jag skulle vara nöjd med bara den med lite bling i :P 

    lite ot... :P 

    gällande buffé har vi bara ett alternativ att ta ifrån i princip och det är ica. vi kan välja på plankor som kostar 129 eller 159kr/pers, sen kan man ju blanda lite hur man vill :) 
  • Äldre 17 Jun 18:54
    #15

    men det blir en del ändå, på 35 pers skulle det gpå på över 6000kr för det dyrare alternativet.. så- ju färre gäster, ju billigare (låter hemskt ja), men kan man spara in på något, som i vårt fall - vigselringen, kan man ju lägga de pengarna på att bjuda fler :) 

  • Äldre 17 Jun 19:04
    #17
    Anonym (Uppgiven) skrev 2014-06-17 18:59:30 följande:

    Glömde tillägga tack för inputen!

    Jag vill ju ha en rolig fest som ingen glömmer. Jag är rädd att den bli gör stor och att för dyr.

    Men jag vill ju inte att någon ska känna sig utlämnad.

    Svärfar har nämnt nått om öppen bar (tysk sprit) och det känns väl sådär...


    öppen bar är ju en diskussion som kommit och gått. man är ju rädd att folk ska bli lite.. överförfriskade.. :P 

    själv ska vi snåla (haha, vi låter som några snåljåpar, så lite gäster som möjligt, skippa vigselring och nu spriten haha) och bjuda på en DEL av spriten, sen får de ta med eget om de vill dricka mer. dels för kostnad, men även för att måste de köpa själv, kanske de känner sig lite snål och köper mindre, ergo- dricker mindre. who knows. 
  • Äldre 18 Jun 18:11
    #22
    Anonym (Uppgiven) skrev 2014-06-18 12:32:17 följande:

    Sambon tycker min gästlista på 60 pers är för lång. Vilka jag själv kan tycka. Jag sa från början 30-40 personer. Jag kanske ska försöka korta ner den lite. Tror det kan bli mysigare med lite färre där. Så man hinner prata med alla.


    vi hade ju tänkt bara kanske.. 20-25 pers, men det blev närmare 40 :P men det är ändå ok. ^^ 
Svar på tråden Vilka ska man bjuda?