• Himla
    Äldre 15 Jun 05:20
    3464 visningar
    9 svar
    9
    3464

    avvänjning?

    Hmmm svår sits. Varför vill du gifta dig och varför vill inte han det? Jag har visserligen inte varit tillsammans lika länge med min sambo men vi har haft olika åsikter om vad ett äktenskap betyder här hemma. Min sambo har aldrig varit förlovad eller gift tidigare och av ideologiska skäl varit helt emot äktenskapet. För mig är äktenskapet någonting man ingår när man bestämt att det är dig jag vill leva med. Att visa varandra och världen att vi har valt varandra och vi hör ihop. Då jag även är troende så har det ytterligare betydelse att få vår relation välsignad. Därför blev det en djup kris när jag första gången fick höra att äktenskap var ingenting han skulle ägna sig åt någonsin. Vi hade varit tillsammans ett tag då men bodde inte ihop. Jag svarade att nähä då tar det slut här och nu, reste mig och gick...vi var nog båda chockade över den andres tankar. Men sedan pratade vi igenom hur och varflr vi tänkte som vi gjorde. vi bestämde oss för att fortsätta då han sa att i framtiden kunde han ändå tänka sig det och ja sa att självklart vill jag bo ihop ett tag för att känna efter om det känns bra. Inte gifta mig på en gång. Så friade han för några månader sedan, o jag sa ja. Hur och var vi ska gifta oss är lite öppet trots att han bokat kyrka dagen efter frieriet har han nu talat om att han kanske inte vill ha ett kyrkbröllopvilket är okej med mig men jag vill dock ha en präst. Borgerligt blir det inte... han ville gifta sig redan nu i sommar, jaghar sagt nästa sommar så det blir den 27/7 2015. men bröllopet ska handla om oss, oavsett var det blir. Inte om gäster eller fester. Hoppas ni kan prata igenom hur ni känner och lösa det på något sätt.

  • Himla
    Äldre 20 Jun 05:59
    #8
    Anonym (suck) skrev 2014-06-19 23:48:59 följande:

    Jag är rädd att det är så att det inte är mig han vill gifta sig med. Trots att han inte vill gifta sig han påstår att han har ändrat sig lite. Men innan han när han sa helt nej så tog han med mig på bröllopsmässor! Jag vill bara ha ett ärligt svar om varför han inte vill. Då kan jag lättare acceptera det


    vem skulle han gifta sig med om inte dig??!! Ni har varit tillsammans i 14 år!!!!??? Kanske bara så att han tycker det där beslutet/ordet är så skrämmande.Många verkar tycka det....Själv har jag svårt att förstå det. Lever man med någon har man ju redan valt den. Folk skaffar barn, hus, sommarstuga etc ihop men vågar inte gifta sig??? Någon härinne som kan förklara för mig hur man kan skuldsätta sig för livet , skaffa barn tillsammans som faktiskt också är för livet men inte vågar säga ja till varandra.... Jag kan tänka mig att om du tar och diskuterar med din sambo det här med giftermål ordentligt så kanske ni kan reda ut det. man kan gifta sig på så många olika sätt, trots att min sambo friat o bokat kyrka velar han nu om att istället  åka bara vi två till Italien o gifta oss. Ingen av hans vänner är gifta o han har heller aldrig varit på ett bröllop.....Så det första lär bli hans egna o han tycker det känns lite läskigt o skrämmande ;)
Svar på tråden avvänjning?