• Anonym (Orkar inte..­.)
    Äldre 5 May 23:41
    5285 visningar
    8 svar
    8
    5285

    Utmattningssyndrom och student!

    Jag tror jag har utmattningssyndrom...

    Jag har gått i skolan nu i snart 20 år i sträck (är 26 år), jag gick direkt från gymnasiet till två års högskoleförberedande utbildning och är på mitt sista år på lärarprogrammet.
    För 2 år sen började det. Min ena syster hade flyttat hemifrån till en stad och en skola hon inte trivdes i och med en pojkvänn som hon började glida ifrån. Varje dag ringde hon mig och grät eller klagade. Jag började känna mig skoltrött (trodde jag), orkade inte hålla fokus och halkade efter i skolan. Fick rest uppgifter som hängde med i 1 år och skapade stress, men hade ingen ork att ta dom innan det nästan var försent och jag fick en spark i baken av det. Då hade syrran gått ifrån killen och börjat bli gladare!

    Men restuppgifterna krånglade och krånglade trots att jag hade gjort mitt (lärare som inte betygsatte eller rättade och lappar som försvann) vilket också la på stress på mig!

    Mitt i allt det här så blev min andra syster sjuk! Detta var för exakt 1 år sen.. En lång period av att inte veta vad det var som var fel till att få veta att trots alla fysiska fel hon påstod sig ha så låg allt psykiskt! Hon blev inlagd i slutet av november.. Och trotts att hon är hemma nu så är det inte mycket bättre... men långsamt långsamt gör hon framsteg...

    Allt detta, ihop med att jag försöker att skriva min c-upsatts nu går inte ihop!
    Jag har inte haft det så jobbigt fysiskt!

    Kan man få uttmattningssyndrom av endas psykisk stress och oro?

    Och hur gör man om man är student om man måste bli sjukskriven innan terminens slut? Hur blir det med CSN?

  • Svar på tråden Utmattningssyndrom och student!
  • Anonym (Orkar inte..­.) Trådstartaren
    Äldre 6 May 10:36
    #2

    Jag har min fästman och förhoppningen är att jag ska få mer tid och blir klar till jul istället, börja igen till hösten alltså.. Det är dock vad jag ska göra med CSN för denna terminen. Vill ju inte bli skyldig de pengar och därför har jag sett om man får läkarintyg och blir sjukskriven så håller CSN en inte ersättningsskyldig..

    Jag har ju bara min c-uppsats kvar att göra, och jag har ett vinnande koncept och ett ämne jag brinner för, och jag hat vilja att skriva den! Men just nu när huvet inte är med till 100 % så blir det bara massa stress och krav jag lägger på mig själv istället!

    Jag har medvetet dragit ner på aktiviteter (jobbade extra förut också men sa upp mig när jag insåg att jag inte orkade) jag har verkligen gjort allt för att hitta ork men den finns inte där! Jag behöver mer tid!

  • Anonym (Orkar inte..­.) Trådstartaren
    Äldre 6 May 19:56
    #4

    Jag kontaktade två lärare idag och väntar på att bli uppringd av kurator... Det är långa köer bara, och jag är ju inte självmordbenägen så då blir man ju inte prioriterad heller...

    Jag vill skriva en superbra uppsats!
    Jag bara hoppas att skolan, lärarna och CSN är förståliga... Jag är en sån som alltid försöker inte låtsas om sånt som är jobbigt, vilket ofta är bra då man inte blir så lätt irriterad men blir ju dumt nu..

    sen är jag rädd för vad familjen kommer säga.. just för att det redan vart så mycket i familjen och jag kämpade för att inte bli ännu ett orosmoment!

  • Anonym (Orkar inte..­.) Trådstartaren
    Äldre 9 May 21:42
    #8

    Mina lärare verkar förstående! Föreslår även att ge mig mer tid och vänta med examinationen till nästa termin!

    Dock har vår studenthälsa kö till slutet på maj.. Dock ska en annan kurator skicka mig fler kontaktuppgifter till fler kuratorer och se om nån har tid tidigare...

Svar på tråden Utmattningssyndrom och student!