• Anonym (ledse­n)
    Äldre 4 May 08:46
    4746 visningar
    17 svar
    17
    4746

    Brudklänningspanik!!!

    Jag behöver råd och hjälp!

    Ska gifta mig i sommar och letade klänning hela förra hösten, var i princip i alla brudbutiker i hela Stockholm...

    Efter massor med provningar beställde jag en jättefin klänning i en av brudbutikerna med fem månaders leveranstid.

    Nu har den kommit och så fort jag satte på mig den kändes det FEL! Den är för liten över bröst, mage och höfter, jag kan inte andas och det ser inte klokt ut! Jag har inte gått upp i vikt, så klänningen måste ju vara mindre än provexemplaret (som nu givetvis är sålt).

    Vidare var det en massa andra fel - lösa knappar, sneda detaljer, bandet som var till föll sönder under provningen m.m. m.m...

    Jag har varit tillbaka med den till butiken och de sa att "det skulle ordna sig". De ska höra av sig till mig nästa vecka och se "om den måste skickas tillbaka till fabriken". Jag frågade då hur lång tid detta skulle ta och de sa att felen ska vara åtgärdade innan jag har tid inbokad för ändringar (dvs sådana som är önskade av mig), detta är i juli och bröllopet i augusti!

    Jag kan inte släppa detta nu, det är så otroligt viktigt att jag känner mig fin på bröllopsdagen, hur ska jag kunna sova lugnt fram till att det är ordnat?

    Alternativen som jag ser det är:

    1. Ha is i magen och vänta in att min köpta klänning fixas till.
    2. Köpa en annan klänning (men med 5 mån leveranstid sist känns det som att det är för sent!!)
    3. Hitta en begagnad klänning
    4. Låta en sömmerska sy upp en klänning åt mig (också tajt om tid men förhoppningsvis hinns det med...)

    Hur har ni som befunnit er i motsvarande situation gjort, eller hur skulle ni göra om det hände er?

    Jag känner att tiden håller på att rinna ut, trots att jag var ute i otroligt god tid! Ska jag försöka hitta en annan klänning (ny, begagnad eller uppsydd) så måste det ju ske NU, har inte tid att vänta till juli.

  • Svar på tråden Brudklänningspanik!!!
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 4 May 08:56
    #3

    Tack för svaret.

    Jag är bara rädd att "rusa iväg" med en massa paniklösningar som slutar med att jag ändå inte blir helt nöjd..

    Dessutom blir det ju dyrt (om man inte som du, har turen att hitta en prisvärd begagnad klänning). Jag har betalat 10 000 kr för klänningen redan.

    Jag har tittat en del på Blocket, gillar verkligen Pronovias klänningar men de är dyra även begagnade.

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 4 May 12:14
    #7
    iso skrev 2014-05-04 09:02:11 följande:

    Men när är bröllopet? De här "kina-klänningarna" har såvitt jag sett verkat vara av bra kvalité och väldigt begränsad prislapp. iaf om man ska ha det som backup. Jag köpte en sådan och det tog kanske fyra veckor och kostade 1500 kr + viss justering hos skräddare iofs. jag köpte min på lite vinst och förlust men den blev bra och ser väldigt välsydd ut.


    Bröllopet är i slutet av augusti, så en liten tid finns, även om den är knapp..

    Jag är bara såå himla rädd att jag i början av augusti (trots ändringar och åtgärdande av fel) fortfarande inte är nöjd. Att inte vara bekväm i klänningen på bröllopsdagen kan ju förstöra hela känslan... Det vill jag inte riskera!

    Jag tror dock inte att en Kinaklänning är en lösning för mig, känns som att risken är att det blir fel/värre (även om man säkert KAN ha tur och få en fin klänning..)

    Det alternativ jag lutar mest åt är att gå till en sömmerska (om jag kan få tag på någon med kort varsel) och låta sy upp en klänning, precis så som jag vill ha den, med mina mått och som kan provas under vägens gång.

    Det jag är rädd för är att butiken inte kommer vilja ta tillbaka klänningen jag köpt - och då lär väl slutnotan för klänningarna hamna kring 30 000 kr eller så...

    Finns det någon som har sytt upp en klänning i Sverige? Jag inbillar mig att det kostar ca 20 000 kr? (Allt beroende på modell och material såklart, men som en riktlinje i vart fall?)


  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 4 May 14:30
    #12

    Tack för alla svar!
    Det hjälper mycket att bara få höra andras syn på saken.


    Fru Lindau skrev 2014-05-04 12:30:44 följande:

    Varför tar du inte med dig den befintliga klänningen till en sömmerska? Du har ju valt ut den en gång, så jag antar att du vill ha den, men i rätt mått. Att sy upp en helt ny måste väl bli dyrare än att fixa den du redan har. Om du inte behöver två förstås. Butiken kommer troligtvis knorra ang återbetalning, men kanske hjälpa till med kostnaden för sömmerskan? Lycka till!


    Jo det är klart att jag skulle kunna ta med klänningen till en sömmerska, men nu är den ju tillbaka i butiken för att de ska undersöka felen på klänningen (och sen ev. skicka tillbaka den till fabriken) så jag har ju inte "kontroll" över den - och eventuellt får jag tillbaka den i juli! (!!!!)

    Som det känns nu vill jag inte ha den, med alla felen - den kändes slarvigt gjord och för inga goda känslor med sig

    Jag kan bara inte få tillbaka den i juli/augusti och då känna samma sak, för då är det alldeles för sent ju!
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 5 May 21:48
    #17

    Lite framgång i alla fall..

    Har ringt en sömmerska och ska dit för ett möte. Hon lät positiv men betonade att man måste börja direkt om man ska sy upp.

    Jag har även provat en begagnad klänning som var ute till försäljning på Blocket, den var fantastiskt fin men för liten för mig

    Nu börjar jag fundera på om det kanske, kanske går att fixa till min klänning ändå... Dels åtgärda felen men också lägga ut hela klänningen så den passar. Visst kan jag kräva av butiken att de fixar detta NU och inte senare i sommar?

Svar på tråden Brudklänningspanik!!!