• Äldre 18 Apr 21:33
    6115 visningar
    13 svar
    13
    6115

    Vi med munsår

    Jag har för vana att få munsår, alltså herpes på läppen, just när det som minst passar. Det händer inte oftare än ett par gånger om året, vilket naturligtvis betyder att det lär dyka upp kvällen innan bröllopsdagen eller nåt i den stilen. Är det bara jag som nojjar mig för det och vill ha någon sorts "back-up plan"? Vad kan man göra? Finns det någon hemlig förebyggande medicin som jag inte känner till? Någon som delar samma tankar?

  • Svar på tråden Vi med munsår
  • Äldre 21 Apr 11:00
    #3

    Ja det finns ju ändlöst med fenomen att oroa sig för :) Tack för tipset! Det ska jag absolut prova! 

  • Äldre 23 Apr 21:11
    #6

    Det som har visat sig funka bäst för mig är salt! Jag blandar salt med bara en droppe vatten så det blir som en salva. Jag stryker på den och låter torka, och stryker på igen, så torkar det ut efter några sådana omgångar. Men det är knappast så att det bromsar processen, bara gör att det torkar ut och läker fortare. Så det är ändå ingen direkt back-up plan för bröllopsdagen!
    Ska nog prova mig på att gå till läkaren som blivandebrud här ovan. Gardera sig liksom!

  • Äldre 23 Apr 21:11
    #6

    Det som har visat sig funka bäst för mig är salt! Jag blandar salt med bara en droppe vatten så det blir som en salva. Jag stryker på den och låter torka, och stryker på igen, så torkar det ut efter några sådana omgångar. Men det är knappast så att det bromsar processen, bara gör att det torkar ut och läker fortare. Så det är ändå ingen direkt back-up plan för bröllopsdagen!
    Ska nog prova mig på att gå till läkaren som blivandebrud här ovan. Gardera sig liksom!

  • Äldre 23 Apr 21:11
    #7

    Det som har visat sig funka bäst för mig är salt! Jag blandar salt med bara en droppe vatten så det blir som en salva. Jag stryker på den och låter torka, och stryker på igen, så torkar det ut efter några sådana omgångar. Men det är knappast så att det bromsar processen, bara gör att det torkar ut och läker fortare. Så det är ändå ingen direkt back-up plan för bröllopsdagen!
    Ska nog prova mig på att gå till läkaren som blivandebrud här ovan. Gardera sig liksom!

  • Äldre 23 Apr 21:12
    #8

    Oj! Råkade bli massor av inlägg.

  • Äldre 3 Jun 11:46
    #9

    Till er brudar som undrar över detta.
    Jag gick till läkaren och fick också zovirax aciclovir utskrivet. Så nu ska jag gå runt med den ett par veckor innan bröllopet och får jag känning så tar man direkt ett piller, vilket ska helt stoppa processen. Vi skojade om att nu när jag är garderad med medicin och därmed lugnare så lär det inte ens bryta ut! Psykologiskt det där! 

  • Äldre 3 Jun 12:30
    #12

    Ja alltså jag tror att medicinen är ämnad för de med underlivsherpes egentligen, eller i ögonen eller andra läskiga ställen. Att de egentligen inte skriver ut den för vilken herpes som helst. Men blivande brud tycker jag går in under kategorin "specialfall"!

  • Äldre 3 Jun 12:32
    #13

    AnnelieK har helt rätt! De värsta utbrotten jag har fått har varit pga sol. Sedan dess smörjer jag alltid in läpparna med lypsyl som har solskydd även om jag bara ska gå till affären. (bor iof i ett väldigt soligt och varmt land)

Svar på tråden Vi med munsår