• Äldre 2 Apr 20:44
    61735 visningar
    6 svar
    6
    61735

    Strypa födelsemärke med tråd?

    Det är ku inte så känsligt det här men gillar du inte kroppsliga grejer sluta läsa här :P

    Jo, jag har ett utstående födelsemärke som sitter illa till vid troskanten, därför gjorde jag slag i saken och gick till vårdcentralen i onsdags förra veckan. Läkaren knöt då en tråd runt märket också att det skulle skrumpna. Om det inte hänt ngt på fredagen veckan egter skulle jag höra av mig.

    Det blev lite vitt i kanterna på fredagen men efter det har det egentligen bara blivit svullet och argt, och olåstret har lovordats gult av ngn form av vätska (det är ju inget sår så kan det vara var? Eller har han knutit så hårt att det blivit ett sår som då inte lovord tvättat ordentligt?)

    Nu till min fråga - ni är säkert några som gjort detta, både hemma och på VC, blev det såhär för er också innan fläcken trillade av? Enda jag hitta rör Flashback där det står att det är som värst dagarna innan den dör...

    Fick en ny tid på vc på fredag men är så orolig av mig och hatar småsår och sånt som ömmar och är infekterat...

  • Svar på tråden Strypa födelsemärke med tråd?
  • Äldre 2 Apr 21:28
    #2
    Pernilla S skrev 2014-04-02 20:59:57 följande:

    Har aldrig hört att man kan strypa födelsemärken med tråd.

    Däremot vårtor. 


    Man kan med födelsemärken också:). Finns visst en hel tråd på familjeliv men den är knappt aktiv. Så, någon här som kan lugna mig?
  • Äldre 4 Apr 11:50
    #4
    Kileane skrev 2014-04-04 08:02:24 följande:

    Jag ströp ett jättestort och utåtstående födelsemärke en gång :)  Hade tidigare visat upp det för läkare som bedömde att det var ofarligt, men det satt så illa till och på ett intimt ställe så jag ville/vågade inte ta bort det på sjukhus...utan gjorde det själv!


    Lite läskiga detaljer då!


    Först knöt jag en ögla på sytråd och drog åt så hårt jag kunde runt märket och knöt till. Det stacks lite, men gjorde inte ont. Under den följande veckan liksom "åt" tråden sig in under kanten på märket, så det blev löst runt om. Det var ju ett sår, så det geggade lite, jag försökte torka rent men det gjorde lite ont att pilla på det. Sen hände inte så mycket mera. Då insåg jag att tråden nu satt ganska löst, så jag gjorde en ny ögla och knöt runt så hårt jag kunde. Det gjorde lite ont, eftersom det faktiskt var ett sår under märket. NU ströps blodtillförseln och märket började mörkna i kanterna, efter 2-3 dagar var det helt svart och trillade av! Äckligt!


    Där födelsemärket hade suttit lämnade en svagt röd fläck, nästan osynlig om man inte vet var den sitter :)


    Att ditt märke vätskar lite tycker jag är normalt, men om det blir väldigt svullet eller börja göra ont när du rör vid det tycker jag nog du ska gå tillbaka till läkaren omedelbart! Det ska skrumpna bort om man gjort rätt, inte svälla upp. 


    Var på vårdcentralen idag och hon klippte bort det. Det var sårigt och hade inte blivit bra med en tråd till, hon var inte alls nöjd med vad tidigare läkaren gjort...

    Jag kommer aldrig knyta igen om man säger så, nu var det jätteömt och gjorde jätteont när hon klippte och tittade på det...sen har jag typ ingen smärttålighet och grät som ett barn i panik (ja, min fästman var med och höll mig i handen)...så, summa summarum hade jag hellre sett att de klippte det direkt för det hade gjort ont, men mindre ont och hade varit läkt nu istället för ännu en vecka med ett sår precis vid troskanten...
  • Äldre 5 Apr 11:31
    #6
    Kileane skrev 2014-04-04 13:16:00 följande:

    Ajajaj det låter inte skönt alls :( Vilken otur du hade! Sen förstår jag inte riktigt varför läkaren inte klippte det meddetsamma, att knyta trådar är ju en "hemmakur" när man inte orkar/vill gå till läkare... Tycker det var lite oproffsigt gjort.

    Mitt blev inte alls varken ömt eller svullet när jag gjorde det själv men sånt vet man ju inte på förhand.


    Oproffsigt verkade både sköterskan och den nya läkaren också tycka. Kommer ju inte gå till honom igen om man säger så...
Svar på tråden Strypa födelsemärke med tråd?