• Anonym (beklä­md)
    Äldre 12 Mar 13:19
    7469 visningar
    15 svar
    15
    7469

    Hur säga till någon som tror den är bjuden att den inte är det (på så snällt sätt som möjligt)?

    Jag la tråden i anonyma rummet för att folka kanske inte vill svara med sina vanliga nick om anhöriga eller så också hänger här och vet vilka de är.

    Så, till sak.

    Jag har en bekant som tror hon är bjuden på bröllopet. Det är hon inte. Inte på grund av henne utan för att hennes sambo har åsikter vi inte vill befatta oss med.

    Jag umgås aldrig med henne privat. Har inte hennes mobilnummer ens en gång. Men hon är ofta med när jag träffar mina andra jtejkompisar då hon är kompis med dem. och jag tycker om henne, hon är jättetrevlig och genomgullig, det gör det så mycket jobbigare.

    Finns det någon som har ett förslag på hur man säger till henne (helst via mail eller sms då jag bara träffar henne med andra vänner och känns oschysst att ta det när de är med då samtliga av dem är bjudna) att hon inte är bjuden, men kanske inte ger orsaken?

    Man skulle kunna säga att lokalen inte tar fler, men då vi har ett litet bröllop (ca 34 pers inkl oss) är det liksom lite genomskinligt, två pers till känns det som om man ALLTID får plats med om viljan finns...

    Snälla, HJÄLP tänker på det här varje dag och det gör liksom allt planerande lite mindre roligt för jag vill inte göra någon ledsen egentligen men nu är situationen som den är...

    hoppas ni orkar läsa, och har tid och lust att hjälpa mig :)

  • Svar på tråden Hur säga till någon som tror den är bjuden att den inte är det (på så snällt sätt som möjligt)?
  • Anonym (beklä­md) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 14:45
    #2
    Santtu skrev 2014-03-12 14:42:02 följande:

    Om ni har skickat ut inbjudningar och hon inte fått någon, så är hon inte bjuden ;) Och inte något mer med det. Om hon sedan undrar något om bröllopet/inbjudan så kan du säga att ni bara ville ha ett litet,intimt bröllop med de allra närmsta. Om hon sen tar illa upp av det ska du inte bry dig om, det är din dag! :)


    vi har inte skickat ut dem, och hon frågar mina vänner om det har plenrats ngt mer etc hela tiden....visst, det är vår dag men hela vardagen kommer efteråt där hon oftast är med när jag träffar mina vänner, därför vill jag göra det otrevliga så bra som möjligt för jag KOMMER träffa henne många gånger i framtiden...det är liksom det som gör det svårt :(
  • Anonym (beklä­md) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 14:48
    #3

    Tilläggas ska kanske att jag inte träffar mina vänner jätteofta (men vi är bra vänner ändå) därav träffar jag henne inte jätteofta men tillräckligt...

    Och planerats skulle det stå (det förstår väl alla men är jag språkpolis så är jag...) :P

  • Anonym (beklä­md) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 16:04
    #6
    Santtu skrev 2014-03-12 14:50:01 följande:

    Okej! Ja det är ju lite pinsamt att hon tror att hon är bjuden men så blir hon inte. Men om någon av mina bekanta, som jag bara umgås med med mina andra vänner, skulle gifta sig och inte bjuda in mig skulle jag inte ta det så hårt.
    Man måste ju inte behöva förklara sig till varje halvbekant varför man inte kommer att bjuda dem, vissa vill ha små bröllop med endast de närmaste. Jag tror nog hon förstår att ni inte är SÅ nära, så om du förklarar att bara innersta kretsen blir bjuden så bör hon förstå. :) Alla gör sina bröllop som de vill, ta inte så stor stress över detdär, jag tror det ordnar sig.


    Jag skulle inte bry mig det minsta om jag inte blev bjuden till hennes bröllop. Skulle skicka ett kort/telegram och lyckönska dem och så är det bra med det. Och fråga skulle jag nog också göra :). Blir nog så att jag bara säger som det är och hoppas på det bästa (eller ja, det blir ett mail för vi träffas aldrig själva och jag har inte hennes nummer, och det känns inte bra att säga det till henne framför de andra som samtliga är bjudna).
    Anonym (feltolkat?) skrev 2014-03-12 15:56:53 följande:

    Jag förstår det är en lite obekväm situation...
    Är du säker på att hon tror hon är bjuden?
    Jag känner mig igen i situationen, då det är lika förhållande i mitt kompisgäng. En av tjejerna där gifter sig om två veckor, och jag är inte bjuden, räknade inte heller med att bli bjuden. Men jag har frågat mycket runt bröllopet ändå, av intresse och för att jag glädjer mig för henne. Du tror inte det kan vara så, och att de andra tjejerna kanske tolkar det fel?


    Hmm, nja, hon har frågat i alla fall två av dem om de vet något om vilka jag tänkt bjuda och vilket datum det blir, så det känns ju som hon tror hon ska bjudas? :S Och hon "ställer väldigt mycket frågor om bröllopet" har det också sagts...åååh det känns som om hur jag än gör blir det dåligt :/
  • Anonym (beklä­md) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 16:31
    #10
    Lenblo skrev 2014-03-12 16:13:24 följande:

    När hon frågar om planeringen nästa gång, så kan du väl säga att ni bestämt er för ett litet bröllop med bara de närmaste?
    Om "alla" tror att det "alltid går att klämma in två gäster till" så sväller ett bröllop kvickt upp. För alla med små bröllop så är det liksom inte ett alternativ att bjuda alla intresserade.


    Anonym (feltolkat?) skrev 2014-03-12 16:19:02 följande:

    Nja, om hon frågat om vilka du ska bjuda så kanske hon är osäker?

    Jag vet inte om jag hade skrivit mejl till henne, men isånafall kan du ju skriva att ni ska ha ett litet bröllop, med bara de allra närmsta. Och att det har varit svårt att setta någon gräns, men att du och din m2b har kommit fram till detta tillsammans. Han kanske också har flera vänner han skulle vilja bjuda? Oftast får man ju dela på gästlistan, och om budgeten/lokalen inte tillåter fler...
    Jag vet inte, jag förstår att du tycker det är svårt :/

    Jag brukar säga att man inte får bli sur om man inte blir bjuden, och heller se på det som en ära när man blir det. Hon kanske har större förståelse för det än du tror;) Det löser sig nog:)


    Anonym (feltolkat?) skrev 2014-03-12 16:21:27 följande:

    Annars lär hon ju förstå när hon inte får någon invitation. Sen kan du ju heller förklara då om det skulle bli dålig stämning...

    Jag tror jag hade tykt det var pinsamt att få ett mejl om att "alla" säger du tror du är bjuden... Det blir dumt att göra ett problem utav något som kanske inte är det.
    Men jag känner inte dig och dina kompisar, du vet nog bäst själv:)


    Att jag vill skriva ett mail till henne är för att jag ska slippa säga det när alla de andra som är bjudna sitter runt omkring, det känns ju som mobbning?

    Tänkte skriva ngt i stil med detta:

    Jag vill inte göra någon ledsen, det är det värsta jag vet. Jag har hört att du frågar om bröllopsplaner och så, och det är ju jätteroligt iofs. Dock tänkte jag att jag nog måste säga det här till dig nu. Vi kommer bara bjuda den allra närmaste familjen och vännerna, och det hoppas jag du förstår ? även om jag såklart förstår ifall du blir besviken. Hoppas det inte blir dumt mellan oss nu men jag har gått och grämt mig över det här så länge nu och det fanns inget bättre sätt att säga det på?

    Funkar??

    Det framgår ju att jag har förstått att hon frågar men inte att alla säger att hon frågar...eller har någon ett förslag på en bättre formulering?

  • Anonym (beklä­md) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 20:10
    #14
    Anonym (Missförstånd?) skrev 2014-03-12 17:31:04 följande:

    Det känns som att här kan vara ett missförstånd mellan er.
    När hon frågar dina vänner om de vet vem som blivit bjudna så innebär ju inte det per automatik att hon tror att hon är bjuden. Möjligtvis att hon kanske skulle önska det. Men att tro att man är och att önska att man är, är skilda saker tänker jag.
    Innan jag och min man gifte oss så var det flera som undrade om bröllopet och antalet bjudna osv... kanske för att de "fiskade" efter om de själv var bjudna eller helt enkelt för att det är kul med bröllop och de var glada för vår skull (jag tror på det sistnämnda i mitt fall iaf).

    Hoppas du förstår hur jag menar? Om det verkligen är så att hon verkligen TROR att hon ska bli bjuden, då hade jag hellre väntat och tagit diskussionen med henne när inbjudningarna är ute och hon eventuellt efterfrågar "sin", inte tagit det via mail på eventuella spekulationer kring huruvida hon tror eller ej. För jag tycker det verkar otydligt?
    Fast det kanske finns mer till historien som jag inte känner till givetvis. Du vet ju ändå bäst i slutändan. Men att döma av det jag läst så skulle inte jag tolka det som att hon faktiskt tror att hon är bjuden.


    Allrakäraste skrev 2014-03-12 19:16:37 följande:

    Oj då, inte lättaste situationen. Men jag tror att du ska försöka att ta det lugnt. Det är mycket möjligt att det är som Anonym (Missförstånd?) skriver här ovan att folk i allmänhet blir väldigt glada och nyfikna när de hör att det är bröllop på gång och självklart hoppas att bli bjudna.

    Men hur som helst, jag förstår att det här är en jobbig situation, speciellt om du vet att du kommer träffa den här tjejen flera gånger i framtiden. Jag tror dock - fast du skriver att det är jobbigt/svårt - att det bästa är att säga en sådan här sak face-to-face. Det blir en helt annan sak eftersom du kan lägga till tonläge på rösten och kroppsspråk. Ett mail kan nog lätt uppfattas som opersonligt så strunta i det.
    Låt inbjudningarna gå ut och sedan får hon acceptera att hon inte får någon. Och frågar hon så får du säga att ni håller det väldigt litet med släkt och närmaste vännerna. Du kan ju med fördel försöka att sprida detta innan också.


    Chicita skrev 2014-03-12 19:37:17 följande:

    Vänta. 
    Du behöver inte göra något alls förrän hon frågar varför hon inte fått någon inbjudan.
    Om hon frågar...

    Och då förklarar du helt enkelt att eftersom ni inte umgås annat än via gemensamma bekanta så är det anledningen. Men att om hon vill lära känna dig bättre så får hon gärna höra av sig så kanske ni kan träffas mer bara ni två också.
    Men att just till bröllopet så fick ni ju lov att dra gränsen någonstans. 


    Gud vad ni är kloka och bra :) och man får alltid bra svar här på BT, alla (de flesta) är så himla trevliga!

    Det känns ju faktiskt mest logiskt att göra så. Det som ställer till det är ju att alla mina vänner vet att hon inte är bjuden och varför (att hon bara är bekant PLUS hennes sambos kassa åsikter)...men jag kan ju säga till dem att jag gör såhär och att hon i så fall får fråga mig om hon undrar istället för att fråga dem hela tiden?

    Eller?


Svar på tråden Hur säga till någon som tror den är bjuden att den inte är det (på så snällt sätt som möjligt)?