• Äldre 5 Mar 02:28
    13572 visningar
    44 svar
    44
    13572

    Är jag gravid?

    Det finns tester man kan ta väldigt tidigt, som detta: www.rfsu.se/sv/Produkter/Hemtester/Graviditetstest/

    Från bruksanvisningen: "Du kan göra testet redan 6 till 15 dagar efter befruktning, dvs en vecka innan förväntad mens."

    Denna lista kanske kan vara av intresse:

    15 TIDIGA TECKEN PÅ ATT DU ÄR GRAVID:
    1. Illamående. De flesta gravida drabbas av morgonillamående runt vecka 6, men vissa känner av det tidigare än så. För de flesta försvinner illamåendet när de går in i andra trimestern.


    2. Frekvent kissnödighet. Din kropp producerar extra mycket vätska när du är gravid vilket gör att du måste besöka toaletten oftare än vanligt.


    3. Ömma bröst. Att brösten känns svullna och ömma kan vara ett tecken på att du är gravid. Likaså om vårtgårdarna antar en mörkare färg.


    4. Trötthet. Du känner dig utmattad utan någon uppenbar anledning. Tröttheten beror på gravidhormonerna och många kvinnor upplever att tröttheten håller i sig under hela första trimestern.


    5. Huvudvärk. De förändrade hormonnivåerna kan ge huvudvärk. Innan du vet om du är gravid eller inte är det därför bra att kontrollera att dina värktabletter är okej att använda under en graviditet.


    6. Magsmärtor. De kan påminna om mensvärk och beror på att livmodern gör sig redo för ett växande foster.


    7. Sug efter särskild mat. Helt plötsligt kan du inte få nog av t.ex gröna äpplen, apelsiner eller havregrynsgröt. Du kan också bli illamående när du tänker på mat som du förut tyckt om.


    8. Svullen mage och förstoppning. Gravidhormonet progesteron kan göra magen lite svullen så att jeansen plötsligt känns trängre än vanligt. Det gör också matsmältningen långsammare, vilket kan orsaka förstoppning.


    9. Luktkänslighet. Vissa lukter ger dig plötsligt kväljningar. Om du plötsligt känner dig äcklad av dofter som du tidigare inte reagerat på kan det vara ett tecken på att du är gravid.


    10. Yrsel. Lågt blodtryck eller blodsocker kan göra att du känner dig yr eller svimfärdig. Se till att äta och dricka ordentligt.


    11. Utebliven mens. Att mensen inte kommer som den ska är förmodligen det allra mest uppenbara tecknet på att du kan vara gravid. Om din mens brukar vara regelbunden är det dags att köpa ett graviditetstest.


    12. Nidblödning. En nidblödning är en lättare blödning som inträffar några dagar efter ägglossningen då ägget fäster i livmodern och är alltså inte att förväxla med en mensblödning. Alla gravida drabbas dock inte av en nidblödning.


    13. Humörsvängningar. Minsta lilla strul gör dig rosenrasande eller får dig att brista ut i förtvivlad gråt. Det kan vara gravidhormoner som spökar.


    14. Värkande rygg. En värkande ländrygg kan vara ett tecken på att du är gravid. Värken beror på att ligamenten i ryggen mjukas upp.


    15. Förhöjd kroppstemperatur. Många som vill bli gravida mäter sin basala kroppstemperatur, BKT. Den basala kroppstemperaturen är din temperatur då du vaknar efter en normal natts sömn. Vid ägglossning ökar din BKT med   0,2-1 grader och den fortsätter att vara förhöjd i fjorton dagar framåt. Om din kroppstemperatur inte återgår till det normala då kan det bero på att du är gravid.


    Källa: promotion.viforaldrar.se/salusansvar/artiklar/2010-09/15-tidiga-tecken-pa-att-du-ar-gravid/index.xml


     


    Det skulle förstås vara en välkommen graviditet eftersom ni försökt så länge! Glad Det sägs ju att det ofta blir så här, man beslutar sig för adoption eller IVF-behandling, eller rentav ger upp och "slappnar av" och PANG! så blir kvinnan gravid. Det hände ett par bekanta til mig, de försökte länge men då inget hände bestämde de sig för att adoptera i stället. Och vad händer när allt pappersarbete är klart och de "får" ett barn? Jo, hon blir gravid, så klart! Så de fick en ljuvlig liten flicka från Kina och en ljuvlig liten biologisk flicka! Glad


     


    Din sambo har delvis rätt, det finns förstås en risk att ni blir besvikna. Men testa dig så snart kan, så får du veta säkert. Och så kommer du omedelbart hit och berättar resultatet, för nu är jag nyfiken!


     


    Och ett tips: Innuendo är könsneutralt och passar lika bra på en pojke som på en flicka... Flört


     


     


    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 5 Mar 02:40
    #4

    Måste bara tillägga en sak, apropå listan och nummer 13. När jag väntade min äldste son (som fyller 19 i maj, hjälp!) jobbade jag på ett café. En dag kom en man med sin kaffekopp och sade, i trevlig ton och med ett vänligt leende:: "Hördu, det här kaffet var lite beskt. Skulle jag kunna få nytt?"

    Jag bara stirrade på honom och brast ut i gråt, och han blev naturligtvis helt förskräckt. "Det är okej, det går bra, jag behöver inget nytt kaffe!" skyndade han sig att säga. Stackars man, han måste ha undrat vad det var för psykfall som stod där bakom disken! Glad

    Ja förlåt, lite OT men minnet av den händelsen kom tillbaka så starkt nu när jag såg listan... Sådana roliga upplevelser, och många fler, kan alltså en graviditet föra med sig! Flört


    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 5 Mar 10:29
    #7
    Anonym (Otålig) skrev 2014-03-05 09:53:37 följande:
    Nu har vi bestämt att vi ska vänta till fredag med att testa (varför gick jag med på det egentligen? Glad)

    Men ännu inga tecken på mens så vi håller tummarna.
    Men hur ska du stå ut?! Förvånad Jag saknar två viktiga karaktärsdrag: Beslutsförmåga och tålamod. Jag skulle aldrig kunna vänta!

    Ja, varför gick du med på det, varför ska ni vänta? Jag förstår att din sambo tänker på risken för att ni ska bli besvikna, men vem vill han skydda egentligen - dig eller sig själv? Du är en stor flicka, nog kan du hantera om testet är negativt?

    Det är ju lika negativt i dag som på fredag i så fall, menar jag.

    Men jag vill absolut inte låta som en pessimist, jag hoppas det är ett litet frö där inne! Du är säkert ljuvligt vacker i en mammabrudklänning! Flört
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 5 Mar 14:33
    #9
    Anonym (Otålig) skrev 2014-03-05 10:39:11 följande:
    En anledning till att jag gått med på att vänta är andra gånger när jag trott att jag varit gravid så har mensen kommit precis när jag kissat på stickan, så det känns lite jinxat. Nu är mensen iofs mer sen än den varit då, men ju längre jag väntar, desto mindre risk för just det scenariot iaf. :)
    Aha, då förstår jag. Ja, jag ska naturligtvis inte utgå från att jag saknar tålamod och skulle ha oerhört svårt att vänta, det är ju du och din sambo som avgör hur ni ska göra. Och ni kanske har bättre tålamod än jag, jag har uselt tålamod. Det är ett släktdrag; morfar hade uselt tålamod, mamma har uselt tålamod och äldste sonen har uselt tålamod. Rätt illa...

     Men nog om mig och min hopplösa familj nu, ursäkta att jag tar upp det i din tråd!

    Du berättar väl sedan vad resultatet blir? Eller, det angår förstås inte mig/oss, men nu har man ju blivit engagerad! Flört
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 5 Mar 19:55
    #11
    Anonym (Otålig) skrev 2014-03-05 15:59:34 följande:
    Klart att jag berättar, man kan ju inte påbörja en sådan här tråd och sen inte berätta hur det gått.

    Hittills har brösten blivit mer ömma, annars ingen förändring.

    Nja, tålamodet är väl sådär. Varför skriver jag här tror du? Glad

    Lutar åt att köpa ett test imorn om inget nytt händer så jag kan testa fredag morgon. Har för mig att man ska testa på morgonen helst.
    En del gör ju tyvärr så, man får aldrig veta hur det gick. Inte för att det egentligen angår en som sagt, men det är ju irriterande ändå! Men man kanske glömmer om man får ett nedslående besked, just då vill man nog bara bearbeta det för sig själv, och med sin man förstås, och sedan går tiden så fort och man glömmer helt sonika bort tråden.

    Jo, klart att det är svårt för dig att ha tålamod nu, det förstår jag så väl! Glad Ömmande bröst är ju en sådan där riktig "klassiker", att behöva gå upp och kissa på nätterna likaså (du nämnde ju det tidigare). Har du fler symptom som stämmer med "listan"?

    Det här är ju nästan lika spännande som när jag själv skulle testa mig! Glad Jag håller verkligen tummarna för er!

    Jag tror inte man behöver ta testet någon särskild tid numera, dagens tester är betydligt mer "sofistikerade" än de var för bara några år sedan, när det senast begav sig för mig. Eller "några" - minstingen fyllde 9 i november!

    Jag har haft lätt att bli gravid, blev gravid fast jag åt p-piller två gånger, däremot har jag haft svårt att behålla barnen. Fick ligga på sjukhus när jag väntade bägge mina barn för att jag hade så många blödningar att jag var nära att mista dem, och har haft ett par missfall också. Så jag har haft problem med att få barn jag också, även om de inte var på samma sätt som era. Därför känner jag stark sympati för er och hoppas så att det ska komma ett plus på stickan! Glad

    Jag kollade nu på google vad det stod i bruksanvisningen till ett grav. test, och ddet stod att man kan göra det när som helst på dygnet men att man får säkrast resultat på morgonen. Så du hade rätt!

    Du vet att det finns tester som visar hur långt man är gången? Clearblue har sådana, de har gjort mycket reklam på TV för dem. Men jag skulle tro att de är ganska mycket dyrare än de vanliga.
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 10 Mar 23:25
    #40
    GRATTIS! {#emotions_dlg.flower} Typiskt nog brakade vårt internet ihop i torsdags, och i dag har jag inte kunnat använda datorn av andra skäl så jag har inte kunnat föja tråden förrän nu. Men det gjorde inget, för jag fick ju se så glada nyheter när jag äntligen kunde använda datorn igen!

    Jätteroligt att se att det är en liten knoddis på G! Vad gäller storlek på magar är det ju, som andra sagt, väldigt individuellt. Min BM sade att magen växer snabbare med andra barnet, eftersom livmodern "töjs" snabbare när den redan burit ett barn. Så din kanske inte växer så mycket i början, men som sagt; det är individuellt. Du får kanske finna dig i att det blir ett uppenbart "shot gun wedding"...Flört

    som någon sade; börja äta folsyra bums! Jag vet inte hur det skyddar mot missfall, men ddet minskar risken för missbildningar som ryggmärgsbråck och liknande hos barnet.

    Livsmedel som innehåller mycket folsyra (eller vitamin B9):
    Baljväxter som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser.[1] Gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallad, mâchesallad.[1] Kål som broccoli, brysselkål, blomkål. Rotfrukter som kålrot, rödbetor.[1] Grönsaker som röd paprika, majs.[1] Frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon.[1] Bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär.[1] Fullkornsprodukter som bröd, råris, fullkornsgryn.[1] Leverpastej och lever.[1]

    Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Folsyra


     


    Än en gång; stort grattis! Vilken udnerbar tid du har framför dig. Blir nästan lite avundsjuk...Flört


    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 11 Mar 10:15
    #42
    Anonym (Otålig) skrev 2014-03-11 07:44:14 följande:
    Ni som pratar om folsyra kan vara lugna, vi har ju försökt få barn i 2 år så jag äter det sen länge (det ska tydligen gynna fertiliteten också). Glad

    Jag har alls inget emot om magen syns på bröllopet, just nu är jag snarare otålig på att det ska börja synas.
    Det som är svårt är ju att man inte vet, tänk om jag köper en klänning med plats för mage och så har jag ingen, eller tvärt om....
    Har tittat lite på den här klänningen www.tiffanyrose.com/maternity/clothing/AMLI/A...-(Ivory).html och skulle vilja ha något liknande, men med mindre magplats. Sååå stor magen kommer jag ju inte ha.
    Så dumt av mig att inte tänka på att du nog redanbörjat äta folsyra! Det rekommenderas ju att man ska göra det redan när man sätter igång med "tillverkningsförsöken".

    Jag förstår att du inte har något emot att magen syns, jag skojade bara lite om begreppet "shot gun wedding", alltså att man är "tvungen" att gifta sig. När jag gifta mig första gången var jag bara 19 år, och alla .ite äldre i släkten var övertygade om att vi var tvungna att gifta oss för att jag var gravid.  Flört "På deras tid" var det ju ofta så om man gifte sig väldigt ung, och sedan kom barnet av någon märklig anledning för tidigt men såg helt fullgånget ut... Drömmer

    Klänningen är jättesöt, det vore väl toppen om du hittade något liknande!
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
Svar på tråden Är jag gravid?