• Äldre 26 Feb 15:13
    5202 visningar
    21 svar
    21
    5202

    Dålig stämmning på BT

    Alyllyra skrev 2014-02-26 14:24:16 följande:
    Mycket bra poäng.

    Jag kan nog säga att jag tycker att när anonymitetsfunktionen kom så blev det mycket lättare att vara rent ut sagt elak här inne.
    Visst kan det finnas anledningar att behöva starta en tråd anonymt här.
    Men seriöst... Om man använder ett rätt anonymt nick och inte berättar vem man är så bör det inte vara några problem att hålla detaljer dolda från släkt och vänner som kan tänkas finnas här inne.
    Och för den delen - som var uppe till diskussion när anonymitetsfunktionen kom - behöver alla detaljer runt ens bröllop vara så extremt hemliga egentligen? Glad Flört

    Det är ju ett bröllopsforum, det finns egentligen ingen anledning att behöva vara anonym för att kunna diskutera favoritställningar i sovrummet eller liknande. Det som kan vara känsligt är väl om man har någon släkting eller vän (eller själv) som har typ drogproblem eller liknande och man inte vill hänga ut det såhär.
    Men som sagt - väljer man ett anonymt nick och är lite försiktig med att berätta vilken stad och berätta ingående om familjerelationer, vart man jobbar osv så bör det räcka långt.

    Som daniiel skriver så går det upp och ner här. 
    Jag har märkt att våren "den stora brudtilströmningen Tungan ute" verkar vara tiden på året då det är mest tjafs. Många är nya här, och många har taggarna utåt för att dom har inte hunnit landa i den (faktiskt) oftast bra stämningen och tryggheten i att vi väl alla (eller i alla fall dom flesta) är här för att vi antingen vill ha hjälp med planering mm. Eller har fått så mycket hjälp att vi själva vill ge något tillbaka.

    Att vara försiktig med att läsa in för mycket mellan raderna är ett tips.
    Ett annat är att faktiskt läsa hela inläggen och inte dra slutsatser baserat på bara en del av det - eller den del man irriterade sig på. För det kan vara bara en dålig formulering och inte poängen i sig... 
    Och om ni ser rena personangrepp så anmäl !
    Tryck på den där lilla röda pricken med en vit hand i och välj en kategori som passar och skriv en motivering så att personen som läser förstår vad du reagerar på.
    Att anmäla trådstarten och säga att det är hela tråden som behöver granskas ska fungera. Men inte alltid...

    Bidra med positivitet, försök hellre fria istället för att fälla och ja - sluta läsa om du blir upprörd.
    Du är ju här för att få tips och hjälp. Så fokusera på det positiva så kommer resten att blekna i jämförelse Solig 
  • Äldre 26 Feb 16:00
    #8
    Alyllyra skrev 2014-02-26 15:42:57 följande:
    Men vad säger det mig? Jo, det säger mig att "Chicita" har skrivit ett anonymt inlägg, men det ger mig ju ingen mer info om "Chicita" än jag redan vet (sorry att jag använde dig som exempel här Flört). 
    haha det är lugnt... Jag har faktiskt aldrig använt funktionen, så den som blev nyfiken nu kan ju leta sig blå Flört
    Eller jo en gång - när det var en direkt fråga på vad våra föräldrar hade bidragit med pengamässigt. Och då ville jag inte hänga ut dom eftersom jag inte är så anonym Flört

    Jag skulle nog säga att det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite.
    Speciellt när det gäller det man tycker är obehagligt skrivet. Och det räcker med att ni motiverar det så... Typ "jag vet inte om det här klassas som påhopp, men jag tycker att det är otrevligt i alla fall".
    Sen är det upp till moderatorn att agera eller ignorera.
    Om tillräckligt många anmäler samma inlägg så kan dom ju inte ha skygglapparna på hur länge som helst liksom Glad 

    Reklaminlägg och spam - anmäler jag alltid om jag hinner se dom.
    För jag vill inte ha ett forum som består av massa reklam. Jag vill kunna lita på att de tips jag ser är oberoende tips, skrivna av någon som verkligen tycker så - inte någon som fick rabatt på "heldagskonceptet" (eller vad det nu var) mot att dom skrev något positivt här på BT Flört 
  • Äldre 9 Mar 12:10
    #15
    drömprinsensfru skrev 2014-03-09 10:30:00 följande:
    Om den som startar tråden skriver att h*n vill ha ärliga svar, ja då kommer det ärliga svar, man ska helt enkelt räkna med att alla kommer inte att hålla med.

    Om man vill ha råd och/eller ärliga svar så ska man skriva det men vara beredd på att folk har olika åsikter, precis som i verkliga livet. Sen finns tyvärr de som verkar ha svårt att formulera sig eller som verkar gömma sig bakom anonymitetsfunktionen för att kunna vara lite för hårda, nästan elaka och nedvärderande och det är helt galet. Om man upplever att en tråd håller på att spåra ur så ska man anmäla det. Det har jag gjort flera gånger och ibland får jag gehör för det, ibland inte, men oavsett så har jag då i alla fall försökt bidra till att forumet är hyfsat trevligt.

    För övrigt är det så att om man skriver med stora bokstäver och använder uttropstecken så kan det tas som att man "skriker" och om det är uttropstecken och/eller stora bokstäver i rubriken och/eller i trådstarten så framstår trådstartaren som lite aggressiv och då är det inte så konstigt om svaren blir därefter.
    Jag har ett par gånger sett att exempel på att rubriken avslutas med frågetecken och uttropstecken alltså att trådstartaren "skriker sin fråga" och sen är det samma visa i trådstarten med uttropstecken och även stora bokstäver och sen svarar folk i samma stil och sen tar trådstartaren illa vid sig och det tjafsas i tråden och då har ju trådstartaren faktiskt anlagt tonen redan från början.
    Ja  det jag markerat i ditt inlägg håller jag verkligen med om.

    Jag minns en av de första trådarna där en tjej höll på att sy om en klänning och ville ha smakråd, hon tyckte inte att hon riktigt fick till det men hon kunde inte sätta fingret på vad som var fel.
    När jag klev in och sa "jag tycker att du borde göra såhär, och det känns obalanserat här... osv" så blev jag totalt nedsablad av skaparna till alla "det är jäääääättefiiiiint, gör preciiiiis som du vill"-inläggen som TS var så frustrerad på för hon inte kunde få ut någon bra åsikt som hjälpte henne... FlörtHur man skriver gör ju också väldigt mycket - precis som du skriver.
    Jag startade en tråd om det för ett antal år sedan, undrar om jag har den kvar så man ska puffa upp den, eller om det kunde vara värt att starta en ny.
    Det blev lite bättre den gången - efter att folk hade börjat tänka på det där med stora bokstäver, utropstecken mm. Det blev lättare att "se" tonen i inläggen liksom. 
  • Äldre 9 Mar 19:44
    #17
    daniiel skrev 2014-03-09 19:35:31 följande:
    Håller med
    Ibland är det bara att bläddra förbi de trådar man inte gillar.
    Vissa saker kan jag ibland känna att dom hör hemma på andra forum mer än här. Men det är inte förbjudet att lägga upp trådar om annat än bröllop här även om dom ju självklart dominerar.
Svar på tråden Dålig stämmning på BT