Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    Gör inte dessa misstag

    Saker som kan vara bra att tänka på vid värmning (av t.ex potatisgratäng) är att det är bra om formarna inte är allt för fulla. 
    Hellre flera formar med tunnare lager - än att man slabbar på allt man kan för att slippa så mycket disk / underlätta frakt. För det tar så mycket längre tid för det som är i mitten att bli varmt än det på sidorna.
    Det är varken roligt att få den brända kanten eller den iskalla mitten av en potatisgratäng Flört 

    Tänk igenom hur buffén ska serveras.
    Det är väldigt bra om det går att ta från minst 2 sidor. Men då behöver man ju dubbel uppättning av serveringsfat. Och om ni då beställer buffémat från en cateringfirma så behöver dom veta det. Dom kan inte stå och lägga om alla fat när dom kommer fram till lokalen.
    Är det många gäster så kan det behövas möjlighet att ta från 4 håll, så att inte maten blir kall (om det är varm mat) innan sista personerna kommer fram. Plus att de som tagit mat först inte ska hinna äta upp och gå fram för att "bara fylla på lite" innan dom sista hunnit fram och ta mat.
    Jag har varit med om tillställningar då jag i princip blivit utan mat för att jag hamnade bland dom sista i kön. Och dom som tog mat först har trängt sig emellan för att "bara ta en skinkbit till" eller "lite mer av den där laxen"...
    Och då blir ju även middagen så väldigt långdragen om man måste tillbringa kanske en timme eller mer i kö för att få mat (eller om man är bland dom första som tar så får man kanske tillbringa en timme eller mer i väntan på att dom andra ska äta klart).

    Det är som sagts ovan fullt möjligt att göra maten själv. Men man behöver planera ordentligt och gärna ändå ta in i alla fall någon utöver "frivilliga gäster" som tar hand om maten.
    Helt enkelt för att vissa saker kanske måste börja förberedas medan vigseln är för att det inte ska bli så långdraget innan maten kommer fram. Och vilken gäst vill missa vigseln?  
    Det tar mycket mer tid i anspråk än man tror att sköta en buffé om den ska se någotsånär fräsch ut.
    Och det kan vara bra att tänka på att den/de som sköter buffén ska kunna komma fram och fylla på lätt.
    Ett alternativ jag puffar för, speciellt om man har två ingångar till köket. Men det funkar också om man bara ser till att lämna öppningar mellan vägg och bord så att man kan ta sig förbi där - är denna lösning på uppdukning av buffén. Gör gärna höjdskillnader på bordet också så att det som står bakom raden närmast gästen är lite högre och alltså gör det mer överskådligt.
    Det kan räcka med en bred planka, bara för att lyfta upp formerna lite så att det syns vad som är längst bort från gästen...
    Men att kunna sitta ner och slappna av tillsammans med alla släktingar är värt väldigt mycket mer än de pengar man lägger på att någon annan ska sköta maten.
    Så det är helt klart värt att ta billigare mat - och få det "serverat och klart" än att stå dom sista dagarna innan bröllopet och tokstressa.
    Ok om man har ett mindre bröllop med kanske 20 gäster. Men sen börjar det bli svårt om man inte verkligen vet vad man gett sig in på Flört
    Jag fick problem att få ihop bröllopstårtan... och då var det det enda vi gjorde själva i matväg Flört

     

  • Chicita
    Helenis skrev 2014-02-21 16:40:29 följande:
    Chicita, den där teckningen är guld värd.. vi har en lokal med en liten utgång från köket direkt till lokalen så det skulle kunna funka för oss.. skall kolla upp det när jag återbesöker lokalen. Jag måste kolla hur många bord som blir över efter vi dukat upp för gästerna. I så fall kunde man ju lätt fixa det som din bild och kanske sätta ett skynke in till köket, för det är jättelitet och diskmaskinen är precis bakom dörröppningen. alternativt skulle man kunna ha buffén i nästa rum som är kökets andra ingång, men det blir kanske lite långt att gå..

    Hur gjorde du med tårtan? Jag har tänkt frysa min i delar och sedan ta ut, täcka med marsipan, stapla och göra snygga kanter och sätta på blombuketten med sockerblommor som redan skall vara klar. Jag hoppas marsipanen klarar det. Jag har testat att frysa sockerpasta men den svettades och killen gillar den inte heller..

    Det är mycket att tänka på.. kommer ha en A4 minst med saker jag måste mäta och kolla upp i lokalen.
    Jag förberedde inte tårtan mer än att jag började baka bottnarna på onsdagskvällen, fyllde dom på torsdagen och lät dom ståtill sig över natten och på fredagen skulle jag börja täcka med sockerpasta och dekorera.
    Då visade det sig att den vita chokladmoussen som var en av 3 fyllningar, hade inte blivit skärfast, så den var för lös för att hålla upp sockerpastan.
    Så det blev att transportera den som den var i formarna till lokalen och bygga ihop den där och sen spritsa grädde över hela (hade inte grädde så det räckte ordentligt ens utan man såg tårtan igenom)... Men men, den smakade ju gott i alla fall Flört 
  • Chicita

    Jag kan ju säga att jag var väldigt stressad och irriterad då. Och jag hann inte vara med och hjälpa till med dukning och sådana saker eftersom jag behövde hålla på med tårtan - som skulle varit klar redan...

    Då var jag glad att det bara var tårtan som krånglade och inte all mat... 
    Tänk att misslyckas med köttet, eller bränna vid potatisgratängen... eller...
    Skrikandes 

Svar på tråden Gör inte dessa misstag