• Äldre 20 Feb 23:57
    6094 visningar
    10 svar
    +1
    10
    6094

    Gör inte dessa misstag

    Jag driver en cateringfirma och nu ska jag gifta mig och har spenderat en del tid här på forumet och tänkte dela med mig av mina tankar om vilka misstag jag upplever att en del brudpar gör angående maten. Kanske hjälper det någon som riskerar att falla i dessa gropar.

    Ni som ska göra maten själva, naturligtvis går det att göra maten själv, men att laga mat till 50-70-100 personer som sedan ska serveras under en dag då ni själva har fullt upp med annat är inte helt enkelt! Bara att laga mat till så många personer i ett eller flera hemmakök är en utmaning! Så tänk igenom menyn ordentligt, allting kan inte förberedas samma dag eller dagen innan, det hinner ni inte!
    Varm mat till många personer, även om det bara är en del av buffén, är svårt om er lokal bara har hemmaugn att värma i. Och tänk på att ni troligtvis bara ska värma upp maten till servering, inte tillaga den! En form potatisgratäng i din ugn hemma tar betydligt kortare tid än en större mängd gratäng i en ugn som du dessutom inte känner till.
    Vem är det som ska se till att göra iordning det sista inan servering och se till att maten kommer fram till bordet och fylls på? Om det är gäster som ordnar med detta, se till att det finns ordentliga förkläden.
    Det går såklart att ornda maten själv (det ska vi själva göra till vårt bröllop), men det kräver planering och en väl genomtänkt meny och körschema.
    Tänk även på era allergiker! Den som inte är kunnig ska nog dubbelkolla menyn med sina allergiker. Stenfrukt är en lite komplicerad allergi då olika personer lägger in olika produkter i den kategorin, och det är verkligen inte bara bröd som innehåller gluten! Inte så svårt, men viktigt att tänka på.

    Ni som beställer catering, berätta helst för cateringfirman att det är ett bröllop! Jag har hört om alla yrkeskategorier att en del tror att man får betala extra om man berättar att det gäller ett bröllop, och visst finns risken att en del företag gör så (en del med rätta, andra av girighet), men vi har upplevt två problem när vi kommer med mat till en fest som visar sig vara ett bröllop:
    Vi vet inte vem vi ska kontakta (t.ex. om det är svårt att hitta, otydligt var köksingången är eller helt enkelt att ingen möter upp och ingen av de gäster man träffar är intresserade av att lotsa rätt), vi kan ju knappast ringa brudparet och någon annan kontaktperson har vi troligtvis inte.
    Vi kommer med maten vid fel tid. Bröllopsscheman är svåra att sätta och ofta drar det ut på tiden. Vet vi att det gäller bröllop har vi antingen kontakt med personalen/toastmaster och kollar av hur de följer tidsschemat eller så har vi avtalat att de kontaktar oss ifall de blir väldigt sena. Då kommer inte maten för tidigt och hinner kallna. På en "vanlig" fest vet värden när maten ska serveras och vi vet att vi ska leverera på utsatt tid och inget annat.

    Ha serveringspersonal! Vare sig det är erfaret folk eller fullständiga nybörjare, och oavsett vilken typ av mat ni har, så tänk på att det tar tid och kraft både att servera maten och framförallt att plocka disk! Vid en enkel kall buffé krävs inte så mycket, men maten ska fram, buffén ska fyllas på under middagens gång och disken ska bort från borden. Ska gästerna själva ta bort sin disk blir det lätt så att någon/några går runt och plockar det mesta ändå. Och så är det det där med att smutsa ner finkläderna igen.

    Kolla porslinsförrådet i tid! Många lokaler har mycket porslin, men i och med att porslin går sönder är risken stor att det inte finns full uppsättning när ni väl kommer dit. Vissa uthyrare är jätteduktiga på att fylla på, andra verkar inte kolla förråden förrän i slutet av säsongen.

    Jag hoppas att det hjälper någon. Tråkigt att göra vissa av dessa misstag vid sitt eget bröllop!

Svar på tråden Gör inte dessa misstag