• Äldre 23 Feb 18:48
    9441 visningar
    67 svar
    67
    9441

    För livet eller tills du tröttnar?

    Anonym skrev 2014-02-16 11:00:42 följande:
    Det är absolut för livet!

    Jag har varit gift en gång tidigare och är därmed skild så det känns nästan falskt att säga att det är för livet den här gången.
    Anledningen till att jag valde att avsluta mitt förra äktenskap var att jag blev utsatt för psykisk misshandel under flera år och som om att det inte var nog så upptäckte jag att mitt ex även haft diverse otrohetsaffärer i princip hela tiden vi varit gifta. Han hade även avslutat sin svensexa med att ta med sig en tjej upp på hotellrummet.

    Den här gången ska jag gifta mig med en man som är kärleksfull, pålitlig och alldeles underbar på alla sätt.
    Alla har vi våra brister men det gäller att gifta sig med en person vars brister man kan leva med och som kan leva med mina brister.
    Jar också varit gift tidgare, och jag känner också att det kan klinga lite falskt att säga att mitt nuvarande äktenskap är för livet, men det är så jag känner det! Jag var 19 år när jag gifte mig örsta gången, och även om jag naturligtvis förstod principen med att vara gift så insåg jag nog inte exakt vad det innebar (om ni förstår vad jag menar). Jag tyckte vi kämpade bra för att få äktenskapet att hålla, men inte alls som vi borde ha gjort. Vi gav upp för snabbt, helt enkelt. Som tur var hade vi inga barn, så ingen blev lidande av vår skilsmässa.

    Min skilsmässa berodde inte på något så drastiskt som din, vi var bara för unga och naiva när vi gifte oss och förmådde som sagt inte att kämpa.

    Det är viktigt att man gö det, arbetar och kämpar för sitt äktenskap, men samtidigt ska ju äktenskapet inte vara en enda lång kamp. Känner man att man bara sliter och kämpar, eller att det bara är en själv som jobbar medan den endre inte verkar bry sig, kan jag tycka att det är bättre att avsluta äktenskapet. Många tycker ju att man ska hålla ihop för barnens skull i de fall där man har barn, det tycker jag inte alls man ska göra. Barnen mår nog sämre av att ha föräldrar som inte kan fra jämt och har ett dåligt äktenskap än av att mamma och pappa gåt skilda vägar.

    Som sagt, jag är frånskild men är numera gift med en alldeles underbar man. Han har också varit gift tidigare,vi vet alltså bägg vilka minor och skä man kan gå på och är därför måna om varandra och vårt äktemskap. Ett tidgare äktenskap är naturligtvis ingen garanti för att ett nytt ska fungera, men jag tror man har större chans i alla fall.

    Jag gratulerar till att du nu har ett lyckligt äktenskap, och skickar mina varmaste välgångsönskningar! {#emotions_dlg.flower}
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 24 Feb 00:13
    #16
    Anonym (Tillsammans) skrev 2014-02-23 20:44:45 följande:
    varför alla dessa negativa skilsmässotrådar? Jag tycker mig ha sett flera stycken på sista tiden, detta är väl endå ett bröllopsforum? Meningen är att dela tips och ideér, man blir ju deprimerad varje gång man går in här och ser någon som startar en tråd som denna, det är väl klart att man när man gifter sig har ambitionen att dela livet tillsammans hela vägen, men som många säger har man kämpat tillräckligt och skilsmässa är den enda utvägen, ja då är det bättre att gå isär än att leva olyckligt.
    Varför inte diskutera skilsmässor på ett bröllopsforum? Väldigt många äktenskap sutar ju tyvärr i skilsmässa (även om det tydligen inte är 50 5, som jag trodde) och alla sätt att kanske förhindra det är väl bra?

    Om man ska vara riktigt krass tillhör väl skilsmässa ett av ämnena som verkligen bör diskuteras i ett bröllopsforum, tycker jag. En del gifter sig utan att riktigt inse vad de ger sig in på, och sådana äktenskap slutar ju ofrånkomligen i skilsmässa. Är det inte bra om man då diskuterar ämnet skilsmässa, för att alla ska vara medvetna om risken för att äktenskapet ska spricka?

    Dessutom finns det ju ingen regel som säger att du måste läsa alla trådar, ser du en rubrik som antyder att det kommer diskuteras skilsmässa i tråden kan du ju bara sucka lite och hoppa över den! Flört
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 25 Feb 15:36
    #19
    Anonym (för alltid) skrev 2014-02-24 08:54:28 följande:
    Så här ser jag det: 

    Jag älskar min man oerhört djupt och har en bild av att det ska vara vi två för alltid vilket han självklart också har. Vi har gift oss för att vi båda är beredda att kämpa för att behålla vår kärlek och jobba på att den ska hålla sig vid liv och för att vi faktiskt tror att vi har en god chans att vilja hålla ihop så länge vi lever. Så otroligt mycket älskar vi varandra. 

    Dock är livet alldeles för kort och om jag en dag vet att min man inte längre älskar mig men av envishet stannar för att "äktenskapet ska vara livet ut" så är det fel för mig.  Det är också för mig att ta det för givet. Att "nu är det vi livet ut så nu behöver vi inte aktivt jobba på det mer". Jag vet att min man älskar mig men det är inget jag tar för givet, det är samma sak för honom, han vet att han har min kärlek och respekt men den är inte villkorslös, är den någonsin det?

    I min familj och släkt har det varit starka äktenskap och så även i hans familj. Skilsmässor är inget vi är "vana" med så att säga. Kommer den dag då jag inte längre älskar min man kommer jag absolut att skilja mig (inte hux flux utan att kämpa men jo, till slut vill jag nog lämna då) och det skäms jag faktiskt inte för att säga. Jag är med honom av kärlek och som det varit hitills så växer kärleken bara sig starkare och förhoppningsvis kommer det alltid vara så. 

    En skilsmässa är inget misslyckande! Att ha varit gift lycklig i x antal år och att sedan lämna varandra som vänner är inte fult! Det är så mycket värre att stanna och plåga sig igenom år av leda, för vems skull gör man det? För att det ska vara så? Att man skiljer sig någon gång betyder inte att äktenskapet inte var värt något, det är ju ett hemskt sätt att se på livet, enligt mig. 

    En sista sak; när jag stod framme vid altaret så grät jag, för att det var så vackert att stå där och lova att leva resten av mitt liv med den man som stod bredvid mig, min bästa vän. Så vackert känns det varje dag, att veta att vi är man och fru. Självklart är målet för alltid.  
    Du skriver många kloka saker, men vad menar du med att er kärlek inte är villkorslös? För mig är det precis det kärlek ska vara, utan villkor och förbehåll. Visst, jag förväntar mig naturligtvis trohet av min man och det skulle somliga kanske kalla villkor. Men det är inte vad jag menar med villkor och förbehåll, det är ju ett löfte man avgav vid vigseln och att förvänta sig att det hålls är knappast att ställa ett villkor. Ett villkor är snarare att säga så länge du ser till att ha en snygg frisyr, är smal, klär dig sexigt och är bra i sängen kommer jag att älska dig, slutar du med det slutar jag genast älska dig. Kanske dåliga exempel men jag är lite stressad och kom inte på något bättre. Flört

     Jag vet inte, jag kan ha fel, men jag tror de flesta älskar varandra just villkorslöst och att saker som att man förväntar sig att ens partner håller löftet om att vara trogen inte är att ställa villkor. Det är ju en självklarhet.

    Jag menar absolut inget illa med min fråga, jag blev bara så överraskad av att se dig uttrycka dig så och undrar hur du menar.
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 25 Feb 22:41
    #35
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-02-25 19:20:16 följande:
    jag tycker det här är en intressant frågeställning.

    Efter ungefär 12 år här på Bröllopstorget och som medlem på andra diskussionsforum så ser jag en tydlig tendens som skrämmer mig väldigt mycket.

    Väldigt många fokuserar på FEL saker när det pratas bröllop.  Många ser själva vigselakten som avslutningen på en hejdundrande lång förberedelsefest där bröllopet är grädde på moset.  Man fokuserar 120%  på att BLI gift att man helt glömmer bort innebörden i att vara gift. 

    och som en del skriver här också, man blir skrämd av allvaret i det där med att älska varandra i lust och nöd att man väljer bort den biten och tar det borgerligt istället och det blir en kul grej av det hela. 

    Handen på hjärtat - är inte äktenskapet viktigare än så?   Är äktenskapet bara en kul grej? 

    jag blir faktiskt provocerad av att det tas så lätt på att  gifta sig.  

    Man har tråkigt en eftermiddag, man kommer på den briljanta iden att man kanske skulle gifta sig. Men usch det där med att älska varandra i nöd och lust det känns inget vidare, vi kan ta 20 sek i kommunalhuset istället.....  alltså är det ingen som hör hur det låter? 

    folk skiljer sig inte lättvindligt däremot blir man ihop alldeles för fort och man har ingen aning om vad man ger sig in på när man säger ja till frieriet.  DET tror jag folk helt missar...
    Nu blir nog många arga på mig, men jag har ju samma rätt att uttrycka mina åsikter som alla andra...

    Jag håller med dig helt och fullt! Det verkar som att allt fokus läggs på förberedelser, enormt viktiga frågor som om man måste ha både förlovnings- och vigselring, om ens diamant på 0,60 carat är för liten (vad i hela evighetsbastun?) mm mm i all oändlighet. Ingenstans diskuteras hur livet efter bröllopet kan komma att se ut, meningen med ett äktenskap, tankar och förhoppningar kring äktenskapet och annat. Nu kan vi ha helt fel förstås, eftersom detta är just ett bröllopsforum och det då helt naturligt blir så att man diskuterar just förberedelser inför bröllopet, hur Den Stora Dagen ska se ut osv, men precis som du får jag intrycket att man inte riktigt tänkt på det ska komma skall efter att orgelmusiken tystnat och det sista riskornet har kastats: Äktenskapet!. Har jag fel är jag bara glad (hur ofta säger man det? Flört) förstås!

    Men även om du och jag har fel i stort tror jag det finns för många som ser fram emot bröllopet och den vackra klänningen och att få bära en vacker ring. Att det kommer en vardag efter den stora festen och påträdandet av ringen verkar (OBS! Jag säger verkar, jag säger inte att det är så här!) somliga inte ha klart för sig. Förhoppningsvis har vi fel, förhoppningsvis är alla medvetna om att bröllopet innebär att man sedan ska vara gift, förhoppningsvis hela livet. Jag hoppas (och tror!) att vi har fel och att vi bara projicerar våra tidigare dåliga erfarenheter på det vi läser.

     Och de som inte riktigt tänker på att det kommer en dag efter bröllopet, en dag som är en vanlig vardag där man ska hålla ihop äktenskapet även när det är grått och trist - ja, de får ju själva inse vad de gett sig in på och göra det bästa av situationen. Somliga kommer aldrig lyssna när människor med mer erfarenhet försöker berätta för dem, de sätter händerna för öronen och lallar vidare. Deras äktenskap kommer ju hålla resten av livet och det kommer alltid vara stoj och stim. De måste själva få upptäcka att det är bröllopet, det, inte äktenskapet.

    "Man fokuserar 120%  på att BLI gift att man helt glömmer bort innebörden i att vara gift." Mycket bra sagt. Glad
    Anonym (ETT äktenskap) skrev 2014-02-25 19:35:32 följande:
    Nyfiken Gul: Den "trenden" ser du nog enbart för att det här forumet till största del handlar om planering av vigsel och bröllopsfest. Vad tycker du man ska diskutera för att verka seriös? Vill du se trådstarter som "hur blir jag en god fru?" " hur fostrar jag min man?" Många, många trådar tar upp relationsproblem och funderingar kring parrelationer. Men förhoppningsvis så går dom flesta och diskuterar sina relationer med sina partners istället för med främlingar på internet. JAG och min blivande diskuterar vårt förhållande med varandra och inte med främlingar på nätet. Ytliga saker som skor, diamanter och vigselmusik kan vi mycket väl diskutera öppet på nätet.
    Du ställer frågan till Nyfiken Gul, nu fru, men eftersom jag har precis samma åsikter som hon tar jag mig friheten att svara! Hoppas det är okej. Glad

    Du har alldeles rätt i att detta forum till största delen handlar om förberedlser för vigseln och bröllopsfesten. Namnet Bröllopstorget ger ju viss vink om de främsta diskussionsämnena. Men alla är ju medvetna om att vigsel leder till äktenskap (hoppas jag i alla fall innerligt!). Efter den vackra vigseln och den trevliga och roliga festen börjar äktenskapet och livet som man och hustru. Därför tycker åtminstone jag, och tydligen Nyfiken Gul..., att man mycket väl kan, och bör, diskutera även äktenskapet och livet som gift på ett forum som heter Bröllopstorget. Såvitt jag vet finns inget diskussionsforum som heter "Livet som gift", "Äktenskapets lycka och sorg" eller liknande, det enda forum i "äktenskapsväg" jag känner till är detta.

    Att diskutera hur det kan vara att vara gift, om äktenskapet blivit som man tänkt sig o.s.v. även om forumet heter "Bröllopstorget". Anonymiteten här gör att man helt fritt kan prata om förväntningar man kan tänkas ha och vad som kan förväntas av en. En del av oss kvinnor (och män, givetvis!) som "hänger här" har varit gifta i många år och kan ha många erfarenheter att dela med oss av till blivande eller nyblivna brudar. Varför inte ställa alla frågor man kan ha till oss? Som sagt, vi är alla anonyma här vilken garanterar att man lugnt kan ställa vilka frågor som helst och svara på dem.

    Du kanske upplever att du kan prata om precis allt med din partner, och det är bara att gratulera till det, men väldigt många kan känna att det är svårt att prata om allt med sin partner. Det kan röra sig om frågor som är känsliga att ta upp med den som står en närmast just för att han/hon står en så nära. Att prata med mamma, syster eller annan släkting kanske inte heller alltid är det lättaste, eller så har man ingen mor eller syster. Tänk då att få prata med någon annan helt anonymt!

    Jag säger inte att detta ska vara en "Dear Abby-sida", men jag säger att man definitivt kan diskutera djupare saker än enbart klänningar och servetter. Inte för att det är fel att diskutera de sakerna, men bra ytligt blir det allt ibland...Framför allt är det, som Nyfiken Gul... säger, lätt att få intrycket att många inte har en susning om vad det är de håller på att ge sig in på. Det planeras och köps klänningar och oroas för tärnors skor - men det stora och viktiga man är på väg mot, äktenskapet, verkar man inte ägna en tanke. Det är sorgligt...
    Anonym (ETT äktenskap) skrev 2014-02-25 19:40:47 följande:
    Dessutom är är det oftast dom medlemmar som själv varit gifta ett antal gånger som gnäller över att andra inte fattar innebörden av ett äktenskap, det är ironiskt. Dessutom så väntar paren, enligt statistik, längre med att gifta sig idag. Så det stämmer inte att människor gifter sig som en kul grej till höger och vänster. Jag gifter mig för att det ska vara för evigt. Därför har jag tackat nej till tidigare frierier, inte skaffat barn med andra pojkvänner, väntat på en perfekt man och valt det liv jag vill ha. På nätet så diskuterar jag diamanter, champagne och annat ytlig precis som många andra människor.
    Du har helt missförstått varför vi som varit gifta tidigare "gnäller", som du så charmigt uttrycker dig! Jag kan naturligtvis inte tala för alla som varit gifta tidigare, men jag skriver som jag gör av ren välvilja. Jag berättar om mitt tidigare äktenskap enbart för att påvisa hur det kan bli om man inte tänker sig för ordentligt utan kastar sig in i något utan att ha en aning om vad man gör, och att det kan gå snett om man är för ung och omogen. Naurligtvis behöver det inte gå så för alla, men de som gifter sig mycket unga (jag var 19) brukar tyvärr få uppleva att deras äktenskap spricker.

    Du skriver om ETT äktenskap i din signatur, det måste vara härligt att veta att ens äktenskap kommer vara livet ut, men många har andra erferenheter. Det är ganska fräckt av dig att säga att jag och andra "gnäller" när vi bara försöker hjälpa till, samtidigt som du stolt proklamerar att du själv minsann kommer vara gift för livet.

    Vad gäller att skaffa barn med tidigare pojkvänner har många av oss, däribland jag, upptäckt att exempelvis p-piller inte alltid skyddar mot graviditet. För somliga av oss är abort av endera skälet uteslutet, och då står man snart där med ett barn. Har man tur håller man ihop med barnets far, man kan också ha otur och bli lämnad halvvägs in i graviditeten.

    Du borde kliva ner från dina orimligt höga hästar och ta det lite lugnt med att skryta om hur duktig du har varit. Vi vill alla ha det perfekta förhållandet, men vi träffar inte alla rätt första gången!

    Men oj, nu gnäller jag väl.
    Anonym (ge er nu) skrev 2014-02-25 20:29:18 följande:
    Att dra en parallell mellan borgeliga bröllop och oseriösa diton blir väl ändå väldigt märkligt? Tycker tvärt om att det är utmärkt att ickereligiösa håller sig i från kyrkan och inte bara underkastar sig en gudtjänst för att det "ska vara så", hyckleri känns som en dålig inledning på äktenskapet. Dessutom blir det lite dubbla budskap när du först klagar på hejdundrande fester och sedan på dem som ger det tjugo sekunder i rådhuset.

    Det finns säkert folk som gifter sig allt för lättvindigt men förmodligen färre än du tror, alla är bara inte så sugna på att deklarera sina innersta känslor och tankar för hela världen. Internet har blivit lättilgängligare och kunskapen om hur publikt allt som puliceras online faktiskt är har blivit bättre, vilket säkert bidrar till att du tycker tonen i de forum du tillhör har förändrats. Men generellt tycker jag att det är mycket gnäll av typen 'på min tid skulle ungdomen minnsan aaaaldrig' här inne just nu. 

    Jag gifter mig av kärlek, älskar min blivande man av hela mitt hjärta och skulle se en potentiell skilsmässa som ett misslyckande och en stor sorg. Men jag tror inte det gör mig så jäkla speciell 
    Men inte drog Nyfiken Gul, nu fru, en parallell mellan borgerliga bröllop och oserösa dito? Som jag uppfattade det menade hon bara att man skulle kunna ha tråkigt en eftermiddag och kila in på Stadshuset och gifta sig. Det vore oseriöst, eller hur? Jag antar att man inte kan göra så, man måste väl göra hindersprövning och så även för borgerliga bröllop, men Nyfiken gul... gjorde en överdrift för att visa sin poäng. Man får inte ta allt så bokstavlig här på "the internet"! FlörtHoppsan, nu tog jag bara för givet att det var så här Nyfiken gul... menade. Hon kan ju ha avsett något helt annat. I så fall ber jag dig 1 000 gånger om ursäkt, Nyfiken gul, nu fru, och drar mig helt generöst undan så du får förklara själv! Flört

    Jag håller helt med dig i fråga om att ickereligiösa inte bör gifta sig i kyrkan. På ett annat forum såg jag en gång en tråd där tjejen undrade om hon och hennes sambo kunde gifta sig i kyrkan "utan psalmer och allt religiöst snack" Förvånad. Jag frågade henne varför hon över huvud taget ville gifta sig i kyrkan då hon och hennes färtman uppenbarligen inte var religiösa, och hon svarade att det var för att kyrkan är en så vacker plats, så länge man slapp det religiösa. jag sade att prästen med största sannolikhet inte skulle gå med på att skippa precis allt kyrkligt, varpå tjejen blev arg på mig ... Budbäraren blir alltid skjuten. Flört Hursomhelst, ickereligösa tycker ofta att kyrkor är vackra och naturligtvis är de i sin fulla rätt att tycka det, men det är hyckleri av dem att gifta sig i kyrkan anser jag. Att vilja "skippa allt religiöst" går bortom hyckleri, jag finner inte ord för det! Skrikandes

    Nåja, vidare! Hur många tror du gifter sig för lättvindigt, då? Jag hade en omröstningstråd där jag frågade just om den som svarade hade varit gift tidigare, i den skrev jag att ca 50% av alla äktenskap slutar med skilsmässa, det är ju den siffran man hört i rätt många år. Jag blev uppläxad av en annan skribent som sade att jag hade fel, att det inte alls var så många. Jag kollade på SCB:s hemsida och såg bara rubriker på artiklar, lyckades inte komma åt texten. Äktenskapen varar i snitt i 25 år och att 53 000 äktenskap upphörde förra året varav 23 000 var skilsmässor och resten var för att ena partnern dog.

    Jag kan inte länka till hemsidan nu eftersom jag måste kopiera den här texten, annars försvinner kanske allt när jag skickar inlägget och då blir jag vansinnig... Men jag ska skriva ett inlägg till och länka till SCB, och så får jag hoppas att någon annan kommer åt artiklarna. Jag tror att det finns lite länkar i min omröstningstråd, men det är ju samma sak där; kan inte länka dit just nu tyvärr.

    Hursomhelst, dessa siffror säger ju absolut ingenting om huruvida man skiljer sig lättvindigt eller ej, men kommer man åt artiklarna kan det säkert finnas intressanta saker att läsa!

    Jag frågade ju dig om hur många du tror skiljer sig lättvändigt. Det var inte menat som ett påhopp, jag undrar bara vad du tror. Glad Du kanske inte är intresserad av vad jag tror, men jag berättar det i alla fall. Jag tror att ju yngre man är när man gifter sig, desto större risk är det att äktenskapet spricker. Vad jag tror det beror på orkar jag inte gå in på nu, kan ta det i morgon om intresse finns!
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 25 Feb 22:56
    #36

    Länk till tråden om någon är intresserad, hoppas det är okej att jag länkar till en av mina egna trådar men den ligger också här i Anonyma Rummet så en del kanske "vågar" skriva mer öppet! Inte den tråden jag trodde utan en annan (ja, jag börjar bli trött! Tungan ute) www.brollopstorget.se/Forum-7-98/m4358574.html

    Det fanns en länkadress från DN i tråden, jag har inte provat den själv än (Skäms ) där finns lite enklare siffror gällande skilsmässor, för den intresserade: www.dn.se/livsstil/skilsmassoepidemi-pa-1970-...


    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 26 Feb 00:00
    #41
    Anonym (för alltid) skrev 2014-02-25 21:18:39 följande:
    Du gör en stor skillnad på vad som är ett löfte och ett villkor, hur ser du skillnaden där? Tänker du dig att ett löfte är något uttalat och ett villkor mer är den tysta uppgörelsen? Vad gör i så fall ett löfte bättre än ett villkor? Jag bara undrar :)

    Jag älskar min man utan att han behöver ge mig något omedelbart eller synligt i retur men en kärlek som skall hålla sig år efter år måste skötas. Jag menar att om min man inte respekterar mig, behandlar mig väl och hundra andra saker inom samma "kategori" så tror jag inte kärleken håller. Det finns inga synliga villkor i de flesta sunda förhållanden och jag kan inte ge dig en lista på olika villkor som finns i mitt äktenskap eftersom det där med att behandla varandra väl och respektfullt alltid har fallit på plats för oss naturligt. 

    Jag tror nog inte att nästan någon älsar sin partner villkorslöst, även om det naturligtvis låter fint att säga det. Du menar på att det finns löften som är självklara, men när det finns förbehåll (t.ex. otrohet så finns det också villkor på vilka ni ingått äktenskap med varandra).  Skulle man också älska någon villkorslöst finns det ju inget som skulle kunna vara ett villkor, misshandel, våld osv. Då skulle det inte vara villkorslöst. 

    När du skriver att  kärlek för dig ska vara utan villkor och förbehåll så tror jag du missuppfattat mig till viss del, att jag inte har villkorslös kärlek innebär inte något negativt utan för mig är kärleken inte "för given". 

    Hoppas du förstår mer hur jag menar nu! :)  
    Jag tror jag förstår hur du menar... Kanske är jag för trött för att läsa inlägg på "den hä'r nivån" och hajade nog till inför att det du skrev att er kärlek inte är villkorslös, det "lät" lite märkligt först. Jag såg nog framför mig en massa konstiga krav och villkor, ungefär som de exempel jag tog upp i mitt inlägg... Flört. Jag vet inte hur det är med dig, men jag kan ibland behöva fundera lite på ett inlägg innan jag besvarar det och efter en stunds vridande och vändande tror jag dels att jag förstår hur du menar, dels hur jag själv ska förklara mig (Herregud, jag låter som att jag är korkad. Men jag har inte sovit alls i natt, är lite mosig i skallen Flört). Men jag ska försöka örklara mig.

    Det sägs ofta "jag älskar honom/henne villkorslöst", och jag ska inte hävda att man säger det utan att mena det men man säger det nog ofta utan riktigt tänka på vad det verkligen betyder eller kanske snarare utan att veta vad man egentligen menar med det. När jag hade läst ditt inlägg fick jag mig en rejäl tankeställare i alla faall. Vad menar man med villkor? Vad är skillnaden mellan villkor och löfte? Ungefär det du frågade mig, alltså. Och vet du - jag hade inga svar på de frågorna! Förvånad Alltså, jag vet ju vad orden betyder och innebär naturligtvis, men på det sättet du frågade kunde jag unte besvara frågorna. Efter en stund kom jag på det (tack och lov började som sagtb känna mig korkad! Flört) och kom fram till att det nog är som jag var inne lite grann på i mitt första inlägg till till di; jag föreställde mig att om kärlek inte är villkorslös så innebär den att man har krav på varandra; "Jag älskar dig bara om du"...och så något hårt krav. Sådan kärlek tycker jag inte verkar äkta. Det är snarare ett maktförhållande, där den ene, den som ställer kraven, har all makt och den andra inte får något alls men älskar "makthavaren" innerligt men på ett osunt och skadligt sätt.

    Nu låter det som att jag trodde du levde i ett sådant förhållande! Det trodde jag absolut inte, jag berättar bara vilka associationer "kärlek med villkor" väcker hos mig. Ber om ursäkt om du trodde något snnat.

    Usch vilket pladder det blir, ska försöka komma till saken.

    Löften däremot är för mig något heligt och något man absolut måste hålla (pratar alltså om vigsellöften t ex). Sådana håller man och man utgår från att ens make/maka ckså ser dem som heliga. När jag nu funderade på det här med villkor och löften inser jag att vigsellöftena ju är ett slags villkor; man avger ju dessa vid vigselakten och gör man inte det blir man inte gift. Så redan där ställs ju faktiskt villkor på partnern!

    Som sagt, jag pladdrar mycket, och säger egentligen ingenting. Jag är alldeles för trött... Jag hoppas det i alla fall har framgått att jag förstår vad du menaar, och jag hoppas att allt mitt dillande innehåller tilräckligt med vettig text för att det ska framgå att jag hade missförstått det här med "villkor", eller i alla fall dess innebörd i detta sammanhang. Det är ju självklart att ens kärlek inte villkorslös, men det betyder u inte att man har hårda krav på sin partner!

    Om du känner att du inte riktigt förstår detta dravel så var inte rädd att hojta till, förhoppnngsvis  får jag sova i natt och an resonera som en normal människa i mrgon! Flört

    Och ni som tror jag är p fyllan: Jag dricker aldrig aldrig alkohol! Glad
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
Svar på tråden För livet eller tills du tröttnar?