• Anonym (Fel!)
    Äldre 16 Feb 00:10
    3703 visningar
    15 svar
    15
    3703

    Barnbråk mellan syster och kusin

    Det var hårt sagt av kusinen, men hon sade det nog i affekt, som Sörön10 säger. Då tycker jag faktiskt det är värre säga att man gör abort om barnet har "fel kön", för det låter ju mer som att  din syster verkligen tänkt över det och menar det.

    Abort ska inte göras för att fostret har "fel kön", det ska göras om det är något allvarligt fel på barnet eller om mamman riskerar livet genom att bära ch föda barnet. De är enda gångerna abort är försvarligt. Livet startar vid befruktningen och  abort är, om inte mord så ett avslutande av vad som skulle ha blivit liv, alltså fel.

    Men jag vet att jag är ganska ensam om den åsikten, och 35 000- 40 000 kvinnor om året håller verkligenn inte med mig. Gråter

  • Anonym (Fel!)
    Äldre 16 Feb 00:19
    #4

    Oj jag glömde ju svara på din fråga! Hur du ska tänka kring detta kan ingen tala om för dig. Hur ställer du dig till abort beroende på kön? Tycker du det är okej att göra abort för att barnet är av "fel kön"? I så fall är det ju inget att fundera över.

    Men du verkar inte tycka det är okej, och då åste du ställning utifrån den åsikten. Det är klart att det är lite väl hårt att önska att din syster ska bli barnlös, men det sades som sagt förmodligen i affekt.

    Samtidigt; tänk om din syster bir gravid flera gånger och det varje gång visar sig vara en pojke och hon gör abort. Skulle du tycka det vore okej om hon gjorde abort efter abort, varje gång enbart för att barnet har "fel" kön? Jag vet att detta låter hårt, men jag skulle hellre se att en kvinna blev barnlös än att hon gjorde en massa abort enbart beroende på barnets kön.

  • Anonym (Fel!)
    Äldre 16 Feb 21:09
    #10
    Anonym (Fast i mitten) skrev 2014-02-16 01:41:45 följande:
    Tack för era svar. Vet inte hur genomtänkt det är från min systers sida. Hon är ju inte gravid än och som sagt ser man ju könet rätt sent, då är ju fostret rätt stort och lär kännas i kroppen. Vet inte om min syster vet om dessa fakta. Anonym (Fel!): Jag delar inte alls dina åsikter i abortfrågan så därför blir det svårt för mig att diskutera det. Tycker att de abortlagar vi har i Sverige är bra. Js fästmö: Menar du att jag ska växa upp? Ja, det är ju inte alla i släkten som håller på men en del, hennes sida och vår så att säga (våra pappor är bröder). Men ja, det är sjukt, men det har blivit lite hätskt och infekterat, ingen av dem vill backa. Vill på ett ett strunta i allt men samtidigt lösa det.
    Jag tycker inte vi ska ändra på våra abortlagar, även om jag personligen tycker abort är fel så måste möjligheten naturligtvis finnas för de som inte tycker som jag (fast kanske har vi lite väl hög gräns för när abort får göras, man kan rädda barn allt tidigare så gränsen "suddas ut" lite grann. Men som sagt, det är ändå bra att möjligheten finns) Hellre att man kan göra en säker abort på sjukhus än att kvinnor ska gå till kvacksalvare eller försöka utföra abort själva och nästan dö. Och jag vill inte döma någon som gjort abort, det var inte meningen att låta så om jag gjorde det.

    Jag tycker bara det är sorgligt att det i ett så litet land som Sverige görs så otroligt många aborter. Men det är ju en helt annan diskussion, jag är ledsen att jag ens tog upp det här.

    Som Solkärlek säger tror jag nog att du måste fundera på hur du ställer dig i den här frågan innan du kan försöka medla, det är ju ändå en ganska allvarlig fråga. Även om man tycker abortlagarna är bra och vill behålla dem precis som de är måste man ju kunna ha synpunkter om man tycker abort pga "fel kön" är "okej" eller inte. Det finns många tillfällen då man kan tycka att abort är helt okej, men jag anser ju inte att "fel kön" är ett sådant tillfälle. Sjukdomar hos fostret kan ju vara ett sådant, men verkligen inte könet. Det är ju helt sjukt att man ens kan tänka i de banorna.

    Jag har hört att de flesta sjukhus inte talar om könet förrän det är för sent att göra abort, just för att man inte ska kunna göra abort pga könet, men jag kan ju ha fel där.
Svar på tråden Barnbråk mellan syster och kusin