• Äldre 27 Jan 14:45
    29898 visningar
    57 svar
    57
    29898

    Bröllop i Italien

    Hej! Jag undrar om det är någon här på bröllopstorget som har gift sig i Italien och hur detta i sådana fall gick till? Hade ni hjälp av en bröllopskordinator / ordnade allt själva, var i Italien ägde vigseln rum och var hade ni middagen / festen? Behöver alla tips och råd vi kan få inom detta ämne! Som jag förstår det har varken svenska kyrkan eller svenska ambassaden vigselrätt i Italien utan antingen kan man få en kyrklig välsignelse över sitt äktenskap efter att man gift sig på hemmaplan eller så får vigseln ske i ett rådhus av en borgmästare (?)..! Vi vet i princip bara att vi vill gifta oss borgerligt och ha en fest/middag med vår närmaste familj (runt 10 personer) men inte var och hur. Eller hur vi ska gå tillväga! Någon som kan berätta om er dag och hur ni gick tillväga?

  • Svar på tråden Bröllop i Italien
  • Äldre 21 Apr 09:17
    #4

    Nu har vi äntligen fått bokat! Åker i september med den närmsta familjen och vi har tagit hjälp av en bröllopsarrangör som ordnar allt under bröllopsdagen... Kommer bli en borgerlig vigsel i rådshuset i Amalfi och jag tror att detta kommer bli helt fantastiskt bra!

    Nu är det snart dags att börja fixa med papper och boka restaurang för bröllopsmiddag.. Nu har jag börjat leta efter klänning.. Svårt när det finns så mycket att välja på..

    Hur går det för er EmmaLouise och Ami? (Tack för tipset förresten, tittade på tema Toscana men valde tillslut Costiera travel)

  • Äldre 26 May 09:21
    #7
    Himla skrev 2014-05-19 13:54:15 följande:

    Hur gick ni till väga, vad bör man fixa hemma och vad fixar man på plats? I går hasplade mannen ur sig att han nog ville gifta sig i Italien istället för här hemma i den kyrka han redan bokat....samma datum dock, 27/7-2015 så vi har ju tid att ändra oss....suck


    Trevligt initiativ av din man tycker jag! ???? Att gifta sig i italien! Vi har bokat via en bröllopsarrangör, Costiera travel heter dem.. De har hjälpt oss att boka datum och plats för vigsel .. Var även behjälpliga med bokning av boende om vi ville det! Sen är de med under vigseln som tolk.. Har koll på papper.. Hjälper att boka restaurang, blommor, fotograf.. Det man själv vill ha! Tycker det känns så skönt att ha tagit hjälp..!! Vet inte hur vi skulle gått tillväga annars då varken svenska kyrkan eller svenska ambassaden har vigselrätt i Italien!

    Hur har ni tänkt er? Vill ni gifta er i Italien eller få en välsignelse över ert äktenskap?
  • Äldre 26 May 09:22
    #8

    Oj vad konstigt med massa frågetecken där efter första meningen..!

  • Äldre 26 May 09:30
    #9
    AnnsiA skrev 2014-05-25 21:14:55 följande:

    Hej! 

    Jag och fästmannen ska gifta oss utanför staden Siena i Toscana i slutet av augusti. Det ligger ca 10 mil ifrån Pisa.

    Vi tog hjälp av en släkting som har kontakter där nere men det verkar som att mycket går att ordna väl på plats där nere. Vi har bestämt hotell, bokat flyget och plats för välsignelse men inte bokat prästen än.. Hjäälp! Haha stress till tusen! Vi blir närmare 30 gäster. 

    Vi vet inte hur vi ska göra för att hitta en fotograf eller vad det skulle kosta samt om det finns möjlighet att hitta en frisör som på kort tid kan göra en håruppsättning på en? Någon annan som har koll på detta? 

    Bollar gärna ideér och hjälper till där jag kan till andra som planerar att gifta sig i Italien :) 


    Hej! Va kul! Toscana ser så vackert ut!

    Vad bra att ha en släkting på plats! Lyxigt! Gifter ni er hemma innan ni åker då? Om ni ska ha en välsignelse? Är det en svensk präst som ni ska ha? Fixa håret måste väl gå att ordna hos en vanlig frisör.. Men fotograf kanske är bra att boka innan.. Vi har tittat på så fina fotografier från Marco Miglianti.. Googla på det namnet så hittar du en hemsida med helt underbara bilder från bröllop runt om i italien!! Har dock inte en aning om hur dyr han är!

    Hur länge blir ni borta? Har du hittat klänning och så ännu?
  • Äldre 28 May 20:38
    #13
    EmmaLouise skrev 2014-05-27 22:30:07 följande:

    Det går långsamt framåt för oss. VIlla är bokad och en jättetrevlig weddingplanner, gästlistan är spikad och nerverna höga


    Vart bär det av? Vem är det som ordnar för er? Roligt! Börja kolla klänning och ringar snart då kanske.. Blir ni många?
  • Äldre 28 May 20:42
    #14
    Himla skrev 2014-05-28 06:36:09 följande:

    Spännande....Vad ska man ha för klänning undrar jag??? Italien i juli lär ju vara stekhett???


    Haha ja i juli är det nog bäst att ha något med lite mindre tyg i som är lite svalare.. Ni kan ju lita på fint väder iaf :)

    Jag köpte en klänning i veckan.. Åker ju i september men är säkert ganska varmt då med så satsade på en enkel aftonklänning från Zetterberg.. Lite förre lager tyg.. Älskar den!!
  • Äldre 28 May 21:06
    #16
    EmmaLouise skrev 2014-05-28 20:44:42 följande:

    Hej igen.

    VI är ute i ruskigt god tid det är först nästa år i maj en liten bit utanför Florens. Om alla kommer blir vi 53 st plus lite lösa spädbarn. Det är persempere en svensk tjej som heter Linda som så långt verkligen lever upp till våra förväntningar.

    Jag skulle vilja ha en klänning i chiffong med spetsärm, lätt och luftig och dansvänlig.


    Åh va roligt! Tittade också på persempre och Linda när vi letade! Blir nog jättebra! Det är aldrig fel att vara ute i god tid, speciellt inte när ni är ett större sällskap!
  • Äldre 28 May 21:41
    #18

    Himla: Haha ok! Ja det kanske är lite onödigt..! Har ni redan bestämt en del inför ett bröllop hemma?

  • Äldre 29 May 13:19
    #22
    augusti skrev 2014-05-29 11:47:09 följande:

    Jag måsre bara fråga er som får med er släkt o vänner. Betalar no deras resa då? Jag menar det är ju inte billigt att resa ned dit o bo...


    Nej det har vi dessvärre inte råd med.. Vi resonerade som så att vi bjuder till bröllop, bjöd in vår närmsta familj (som vi iof visste skulle åka tio varv runt jorden för att vara med under vår vigsel).. Vi bjuder på allt som händer under bröllopsdagen.. Men resa, boende och pengar som spenderas under resan står var och en för.. Som under en vanlig semester utomlands.. De bestämmer själva var de vill bo och hur länge de vill stanna :) Det är inget tvång att umgås de övriga dagarna heller ;) om man inte vill!

    Vi har ju inte bjudit några vänner och ingen annan släkt än de närmsta så det kanske skulle kännas annorlunda om vi gjort det, som om vi la press på någon..

    Hur/tänker gör ni andra?
  • Äldre 31 May 08:53
    #24
    AnnsiA skrev 2014-05-29 12:47:43 följande:

    Ja vi får göra en borgerlig vigsel i Sverige innan vi åker och ha med papprena och så ner, allra helst hade vi velat ha en präst från svenska kyrkan eller någon med vigselrätt därnere men när vi valde just Italien så gick det tyvärr bort. (Vi hade kollat på lite andra länder först men fick inse att eftersom vi har kontakter där nere så bli Italien enklast) :) 

    Vi blir borta i 7 dagar, måndag-måndag (bröllop på lördagen) jag, blivande mannen och hans föräldrar. De flesta av gästerna kommer ner på torsdagen och någon på fredagen och hemresa är också lite olika för gästerna. 

    Vi hade bestämt att vi ville ha ett litet och intimt bröllop (en av anledningarna till varför vi valde att åka utomlands för här i Sverige hade gästantalet blivit över 100!) och vi hade väl räknat med att kanske 10 gäster skulle kunna komma, men nu är vi uppe i ca 30 :) 

    Någon ställde frågan om vi betalar för gästernas resor och vi har valt att inte göra det då det skulle bli för många att betala för, då hade det blivit samma gästantal som om vi gift oss i Sverige och det kan vi inte lösa. 

    Klänning är bestämd men inte bokad då jag ska till skräddare imorgon och ta mått inför att få klänningen beställd och uppsydd :) 

    Håller med ett inlägg längre upp här, nerverna är på helspänn! Att få ihop ett bröllop är inte helt lätt, jag hade ingen ANING om vad jag gav mig in på innan det här började haha! 

    Tur att Bröllopstorget och släktingar finns <3 

    Någon som har bra koll på hur man reser med brudklänning och mannens kostym och så, eftersom vi ska flyga MÅSTE det ju vara nerpackat i väskor, finns det nåt tips för att klänningen ska klara en resväska?

    Det bästa vore om jag kunde ha den i handbagaget (max 10kg och måtten 55x40x20). Kanske omöjligt att förvara i så liten väska men litar inte på att bagaget kommer fram! (Jobbar ibland på flygplatser och har sett hur ofta väskor kommer bort..) 


    Roligt att så många kan komma med er..! Vi hade också fått ett stort antal gäster om vi hade bestämt oss för ett bröllop på hemmaplan! Jag är så nöjd med vad vi har spikat nu, har aldrig velat ha ett stort bröllop utan helst gift mig bara vi två.. men så ville mannen ha med sina närmaste och då fick det bli så, vilket jag är väldigt glad för nu! :)

    Det är verkligen mycket att tänka igenom! Men kul! Har också tänkt på kläder.. Hur ska de fraktas ned.. Undra om man skulle kunna ha en resegarderob som handbagage? ;)
  • Äldre 6 Jun 12:04
    #28

    AnnsiA -

    Fin klänning, förstår att du längtar! Väntar med spänning på min också! Önskar den redan hängde hemma i klädkammaren..!!!!! Ska du ha någon slöja eller liknande till?

    Visst tar han fina fotografier! Säg gärna till mig här om du får något prisförslag :) Hade vart bra att veta!

    Vi har inte bokat än men har mailat i dag med vår arrangör.. tänker att det snart är dags att boka restaurang och middag till kvällen.. spännande att se vad hon kommer med för förslag!

  • Äldre 6 Jun 18:27
    #30

    AnnsiA - 

    Valde också att ha det lite svalt utan slöja, men kommer ha någon hårdekoration istället med lite flor, tygblomma och stenar/paljetter.. så känner iaf jag mig liiite mer uppklädd än bara festklädd :)



    Här är min fina klänning, fast jag har beställt den i creme! Har knappar i ryggen.. väldigt enkel tycker nog en del, men väldigt jag! Hittade den på Zetterbergs i Göteborg på södra larmgatan.. :)

    Åh stackars dig! Vad jobbigt :( Det finns ju såklart mycket annat gott att äta, goda grönsaker, skaldjur, grillat.. har ingen aning om hur Italien är, men det finns nog lika många där som har allergier för vissa födoämnen som det finns i Sverige! Ni får hitta en god glutenfri pasta helt enkelt ;)

  • Äldre 7 Jun 08:32
    #32
    Fjärilen skrev 2014-06-06 07:59:42 följande:

    Va roligt att ni ska gifta er i Italien, vi gifte oss i Toscana.

    Vi var hade ca 30 gäster och det var perfekt. Vi bjöd inte på resa eller övernattning, vi hade däremot bokat rum så att vi alla kunde bo tillsammans på vingården.

    Min man tog med sig kostymen i en resegarderob som handbagage på flyget. Min klänning tog dock mina föräldrar hand om som bilade ner, för när jag ringde flygbolaget (SAS) så sa de att det var upp till kabinpersonalen att bestämma om klänningen fick följa med som handbagage eller ej, och eftersom det var mellanlandning så vågade jag faktiskt inte chansa att ta med klänningen i en stor resegarderob om de hade nekat mig vid flyg 2.

    Angående fotograf så googlade jag på fotografer och hittade en vars bilder jag gillade, och han var toppen.

    Lycka till och fråga gärna om ni vill ha något råd.


    Hej!

    När gifte ni er? Hur gjorde ni med middag? Buffé eller 3 rätters..? Ordnade ni maten själva eller var ni på en restaurang? Får jag fråga vad det kostade? Håller på att boka detta nu, har inte fått något förslag ännu från vår arrangör men tänker att det kanske kan vara bra att ha något att jämföra med :)

    Du har inga bilder du vill posta som inspiration för oss som längtar..? :)
  • Äldre 7 Jun 08:34
    #33
    AnnsiA skrev 2014-06-06 18:39:41 följande:

    Hello SunShine:

    Gud vad fin klänning! Kommer bli superfint! 

    Vi tänker nog rätt likt där, less is more helt enkelt :) 

    Ja jag tänkte nog sätta i några pärlor i flätan just för det där lilla "extra".


    Tack! Haha ja då är vi två om att tycka det! Less is more! Hurdan brudbukett vill du ha? Pärlor i håret låter väldigt fint :)
  • Äldre 10 Jun 12:39
    #37
    AnnsiA skrev 2014-06-07 20:43:03 följande:
    Jag tror de blir enkla kallor, antingen bara några stycken utan något speciellt på, eller så denna varianten: 

    Tycker den är fin :) 
    Du då? 
    Verkligen fint!

    Jag vet inte riktigt vad jag vill ha.. har tänkt en vit bukett.. liksom med mycket gröna stjälkar, inte inlindade.. utan jag vill att de ska synas.. Men vilka blommor vet jag inte.. rosor kanske är lite trist.. haha :) Är så dålig på olika blommor..



    Typ så menar jag med stjälkarna :)

  • Äldre 10 Jun 12:44
    #38
    Fjärilen skrev 2014-06-09 14:03:33 följande:
    Vi var mellan sienna och Cortona.
    Vi hade hjälp, men hon var ganska vrädelös, så här iefterhand så hade vi klarat det själva.
    Vi hade en fotograf som var med oss hela dagen och det kostade ca 10 000kr. Då fick vi alla bilder han tog under hela dagen.

    Angående maten så finsn det fortfande en masa gott som du kan äta.
    Tex Anitpasto misto (kallskuret), Melon och parmaskinka. Du får kanske hoppa över primi, tyvärr.
    Till varmrätt så har de ju tagliata, gott kött som endast serveras med sallad.

    Vi hade en gäst som är gluten allergisk och en som var laktos allergisk och de fixade fram special mat till dem. Jag håller tummarna att det går bra för dig.
    HelloSunShine skrev 2014-06-07 08:32:21 följande:
    Hej!

    När gifte ni er? Hur gjorde ni med middag? Buffé eller 3 rätters..? Ordnade ni maten själva eller var ni på en restaurang? Får jag fråga vad det kostade? Håller på att boka detta nu, har inte fått något förslag ännu från vår arrangör men tänker att det kanske kan vara bra att ha något att jämföra med :)

    Du har inga bilder du vill posta som inspiration för oss som längtar..? :)
    Vi gifte oss i September.
    Vi var på en vingård som hade en egen restaurang.
    Vi hade 3 rätters serverat vid bordet och sedn så hade vi en efterättsbuffé. Vi hade ingen tårta, då ingen av oss gillar tårta..
    Det kostade ca 1000 kr/ pers, då ingick även prosecco med tilltugg, vin till alla rätterna och det var inte benhårt ett glas vin per rätt, utan de fyllde på om vi ville ha mer, sedan ingick alla runtomkring grejer som dukning, blommor etc.

    Det fanns billigare menyer, där det var buffe som kostade ca 500kr/pers. Allt beror ju på vad försorts mat du vill äta och vilket vin.

    Du kan hitta bilder i mitt galleri.

    Lycka till.
    Tack för all info! 1000 kr känns som ett pris vi också hade kunnat tänka oss att betala.. Undrar verkligen vad det kommer gå på, har fått för mig att det kommer bli svindyrt.. Hoppas inte :)

    Jag kan inte komma in på din sida, så kan inte se några bilder. Konstigt!

    Härligt att ha fotograf hela dagen! Minne för livet! Har fotografen någon hemsida? Undra om han/hon vill komma till Amalfi för att fota.. haha
  • Äldre 28 Jul 12:35
    #53
    AnnsiA skrev 2014-07-26 18:50:59 följande:

    Hej! 

    Sverige har inte vigselrätt i Italien så oavsett hur du gör så måste du gifta dig i Sverige först och få en välsignelse i Italien. 

    Vi kommer gifta oss borgerligt (500kr) här hemma och sen åker vi veckan efter till Italien med de närmsta 23 personerna i våra liv. 

    Gästerna betalar själva resa och hotell och så står vi för festmiddagen och det som gäller under ceremonin.

    Ceremonin kommer vara precis som en vanlig vigsel fast på engelska och vi kommer få papper på att prästen vigt oss, men det är inte juridiskt bindande papper. Endast de som vigselförrättaren i Sverige ger oss är juridiska och gör oss lagligt gifta.

    Jag har inte använt mig av en bröllopskoordinator, men jag vet att andra gjort det här inne. Jag kände att jag kunde lösa det själv men såhär på sluttampen, en månad innan bröllopet, känner jag att jag nog hade velat ha hjälp av en koordinator då vissa saker är himla besvärliga att lösa när man inte själv är på plats eller har någon med koll och kontakter som kan hjälpa en! 

     Hoppas det hjälpt något! 


    Det stämmer att varken svenska kyrkan eller Svenska ambassaden i Italien INTE har vigselrätt, men måste flika in och säga att man inte alls behöver gifta sig på hemmaplan först. En borgerlig/civil vigsel där t.ex en borgmästare med vigselrätt viger två personer är giltig även i Sverige! Papper skrivs under vigselceremonin, dessa skickas sedan till Skatteverket som godkänner.
  • Äldre 28 Jul 12:40
    #54
    Stressadtjej skrev 2014-07-26 17:46:06 följande:

    Hej!! Jag och min fästman ville egentligen gifta oss i Italien..vi ska gifta oss om ca ett år. Vi vill gärna ha ett litet bröllop med bara familjen då vi hade hamnat på ca 100pers här i Sverige.. Det hade varit en dröm att gifta sig där! Men vi visste inte alls hur vi skulle gå till väga..allt pappersarbete präst foto kyrka mat lokal osv osv.. Vi visste inte heller ca hur mycket allt skulle ha kostat.. Nu kollar vi ändå efter lokal/plats i Sverige.. :/ Allt är klyddigt..Kommer säkert bli här i sverige med massor av folk som jag ändå känner måste bjuda då vi kansdke har det här. Men ni som gift er i Italien hur gick ni till väga? Vad kostade allt som allt resan maten foto osv? Hur många personer hade ni på bröllopet och hur gjorde ni med alla papper? När började ni planera. Känns som om man är helt sent ute nu

    Hoppas på svar :/

    /förvirrad tjej


    Om 6 veckor åker jag och min sambo + våra familjer till Italien för att gifta oss! Vi har tagit hjälp av Costiera travel som anordnar en borgerlig vigsel för oss. Känns väldigt skönt, vi hade nog inte klarat av att boka allt på egen hand.. Även med allt pappersarbete har de hjälpt oss.. Costiera anordnar resor och bröllop på flera platser runt om i Italien. Vi började planera för vårt bröllop i februari och då var vi ute i GOD tid!

    Längtar i hjälp mig efter denna resan..!!!! I veckan ska vi till guldsmeden för att beställa ringar!
Svar på tråden Bröllop i Italien