• Äldre 8 Feb 13:22
    24954 visningar
    85 svar
    85
    24954

    Kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill (2)

    Aloha - Tre ringar kan nog vara en ide för dig. Det finns underkjolar med både tre ringar och släp :) Och i värsta fall, så köp lite tyll och tråckla dit nertill på underkjolen. Det är billigt och tar inte så lång stund.


  • Äldre 8 Feb 13:36
    #32

    pelena - Jättefina klänningar, men båda är ju lite mer åt empiremodell än vad det låter som att du vill ha egentligen. Kika på sheat/column eller snävare A-linje. Du verkar ju vilja ha i chiffong och det går att hitta även i dom modellerna. När det gäller var man ska beställa ifrån, så är det alltid svårt. DHgate är ju som Ebay, flera olika säljare och kvalitén kan skilja enormt. Landy är väl ändå ett säkrare kort måste jag säga. Speciellt om du hittar en "real sample"-klänning :)


  • Äldre 8 Feb 13:42
    #33

    Kalejdoskop - Ja, dom flesta brudklänningarna kommer till sin rätt först med underkjol :) Det finns olika typer av A-linje som passar med olika typer av underkjolar. Den du kikat på är ju en väldigt typisk A-linje och om du tror att den kan passa din klänning, så gör den säkert det :)


  • Äldre 8 Feb 13:44
    #34

    mirran2 - Det kan man göra om man vill, annars går det faktiskt bra att stryka hemma med strykjärn. Låg värme och eventuellt ett tunt lakan emellan. Vissa hänger klänningen i badrummet och "ångar" den slät.


  • Äldre 8 Feb 13:47
    #35

    fkidron - Ju mer volym, desto större behov av underkjol - ja. Men även tex sheat-modeller kan gynnas av någon form av underkjol för att få ett fint fall. Det beror ju lite på vad man själv tycker, därför är det ju bra om man kan pröva klänningen före man köper underkjol. Så man kan känna efter själv vad man tycker och tror :) Men det handlar ju då om underkjolar i ett eller två lager vanligtvis och utan ringar.


  • Äldre 14 Feb 04:01
    #40

    12/2 föddes vår, andra, lilla dotter, så om jag inte svarar här i tråden på ett tag beror det på den saken! Hoppas ni kan hjälpa varandra och lycka till med alla klänningsköp! :)


  • Äldre 21 Feb 19:02
    #54

    Kläder under, numera 1300kr tror jag (inkl frakt), är tullfritt. Det betyder dock inte att man slipper moms och administrationsavgift ifall varorna hamnar i tullen. Och det är ju momsen som är den största "boven", då den är på hela 25%. Administrationsavgiften varierar ju. Man ska aldrig räkna med att slippa någon avgift, för man kan ju inte styra ifall man får betala eller inte. Vissa beställer massor med saker och åker aldrig på tull, medan andra får betala gång på gång.


  • Äldre 7 Mar 14:40
    #59
    Aloha skrev 2014-03-03 22:51:48 följande:
    Grattis daniiel till ytterligare en guldklimp, så underbart!!!  {#emotions_dlg.flower}BabySolig

    Jag har beställt klänning nr 2 (till kvällen för att dansa i), från Light In The Box! Spännande! Uppdaterar med bilder när den kommit!
    Tack :)

    Vad spännande, hoppas den blir bra :) Vad är det för klänning du beställt då?
  • Äldre 7 Mar 14:42
    #60
    Tokbubbla skrev 2014-03-07 13:11:27 följande:

    Hej.


    Någon mer som köpt denna klänning från Jjs? www.jjshouse.com/Sheath-Column-Sweetheart-Swe...


    Jag hade laddat upp en bild istället om jag trott att det funkat men sett om webbläsare, och misstänker att de inte skulle uppskatta om jag byter på jobbet. ;)


    Jag är toktok nöjd med min klänning. Kom i utsatt tid, välsydd och ser precis ut som på bilden men, jag uppfattar att den faktiskt är lite mer åt a-line hållet än iaf på modellen. Skrev till Jjs och frågade om underkjol och de menar att det inte är tänkt, men om jag vill testa? Nån som har nån tanke kring det? :)


    Vilken fin klänning och vad roligt att du är nöjd :) När det gäller underkjol, så satsa på en A-linje i ett eller två lager utan ringar, alternativt med en ring :) Sedan brukar man få pyssla lite med underkjolen för att få till det bra med klänning. Det finns betydligt fler olika klänningsmodeller och kroppsformer än vad det finns underkjolsmodeller :P
  • Äldre 10 Mar 14:32
    #64
    Helenis skrev 2014-03-10 12:41:31 följande:
    Jag skulle rekomendera att man väntar med att betälla underkjol tills man fått brudklänningen. Jag gjorde så och tänkte att jag skulle sytt mig en underkjol själv i tyll när jag såg hur den satt på och nu när min klänning har kommit så var den mycket större i omfång med fler lager av tyg och tyll än vad jag hade väntat mig så jag kommer inte behöva någon underkjol.
    Precis, har man tid på sig, så är det alltid bra att invänta och pröva klänningen innan man eventuellt köper en underkjol :)
  • Äldre 10 Mar 14:44
    #65
    Lavin skrev 2014-03-10 14:01:45 följande:
    Hej! Jag har hittat en designerklänning som jag gärna vill ha, men den är lite för dyr... Tror du att man kan få den uppsydd? Vilken sida/företag tycker du att jag ska vända mig till? Vad kan jag förvänta av resultatet? (Jag har aldrig fått något uppsytt förut så det känns lite nervigt..) Klänningen är denna: www.heidielnora.com/
    Vi börjar med den här klänningen som jag definitivt tror att du kan få en väldigt bra kopia av faktiskt. Jag skulle vända mig till Landy och Dino och skicka bilder och fråga om dom kan sy den, vad det skulle kosta och ifall dom sytt liknande klänningar tidigare och kan skicka bilder på det. Förhoppningsvis har dom bilder att skicka.
    Lavin skrev 2014-03-10 14:09:04 följande:
    Jag har också funderat på en helt annan klänning som är lite mer avancerad gällande tyg & mönster. Men jag är rädd för att jag skulle bli allt för besviken på resultatet om jag låter den bli uppsydd.. Det skulle va skönt om man kunde få höra vad någon som vet mer tror&tycker.. vågar jag? Hur ska jag skriva i beskrivningen till sömmerskan för att det ska bli så bra som möjligt? :S Klänningen är från grace loves lace kollektion fr. 2012: www.pinterest.com/pin/1266706117861024/
    Egentligen har jag samma tips om den här klänningen. Där kan det dock bli svårare, men fråga kan man alltid. Även här, så fråga efter bilder på liknande klänningar. Ett annat tips gällande den här klänningen är att söka på Etsy efter liknande klänningar. Där finns det mycket fint i liknande stil.

    En kopia kommer ju dock alltid vara en kopia och man kan inte förvänta sig att det ska bli exakt lika. Ju bättre bilder och beskrivning man har, desto större chans att det blir rätt dock. Jag brukar säga att man kan förvänta sig ett resultat som är ca 80-95% likt originalet, lite beroende på, och då ska man känna sig nöjd :) Men är det exakt den klänningen på bilden man vill ha, så finns det stor risk för besvikelse. Är det en liknande klänning, som är inspirerad av bilden, då blir man mest troligt nöjd med sin kopia :)
  • Äldre 10 Mar 14:47
    #66
    Lavin skrev 2014-03-10 14:09:04 följande:
     Klänningen är från grace loves lace kollektion fr. 2012: www.pinterest.com/pin/1266706117861024/
    Jag tyckte den såg bekant ut, klänningen, då jag spanat på den här www.polkadotbride.com/2013/01/grace-loves-lace-deep-forest-bridal-inspiration/boho-wedding-gowns24/ Jättefin :)
  • Äldre 10 Apr 10:32
    #71
    17majtjejen skrev 2014-04-08 18:13:25 följande:

    Hej!

    Jag håller på och beställa en jättefin brudklänning från festtid.se.

    Skulle just se till att betala den, men då kom det upp något från SuHuiTong Commerical User Management System. Vad skriver man på den första raden???

    Provat mitt namn, bankens namn...inget händer. Och allt är på kinesiska tecken!

    Snälla, finns det någon här som kan hjälpa mi och lösa detta?

    Gifter mig nu den 17 maj!


    Ojoj, bråttom bråttom! Tyvärr har ingen aning om vad du ska skriva och jag hoppas att det har löst sig för dig på ett eller annat sätt!
  • Äldre 10 Apr 10:40
    #72
    Blivande frugann skrev 2014-04-10 08:39:32 följande:

    Nu har min klänning från Landybridal kommit. Inte helt som originalet, men ja till ungefär 85%. Spetsapplikationerna är faktiskt mer fastsydda än på originalet! Mer lager och därmed fyllighet i kjolen än originalet så alltså mer tyg för pengarna. hahaha. Axelbanden var långa, men hellre det än tvärtom. :)
    Har tyvärr inga bilder ännu, men när jag hittat någon som kan snöra så kanske det kommer. ;) Gillar den även om inte allt är som originalet och några delar kanske jag småjusterar. Jag är nöjd!!
    Fick betala moms men ingen tull. 

    Klänningen går ut med fyllighet från höften och har ett bruschtrain. Vilken slags underkjol passar bäst då? Jag kan tänka mig en kjol som får släpet att falla snyggare till vigseln och sedan ta av dem alt ha en utan släpet under festen.  Var hittar jag en sådan underkjol? Daniiel?


    Vad roligt att du är nöjd ändå :) Ja, klänningarna blir ju aldrig precis som originalen, men det är nog dom flesta medvetna om innan dom beställer.

    Om du har så pass kort släp, för det är det kortaste släpet av alla, så tror jag faktiskt inte att en underkjol med släp är nödvändigt. Det är stor risk att underkjolen kommer sticka utanför klänningen då. Jag läste i andra tråden att du vill att det ska vara enkelt att gå i klänningen, så en A-linje underkjol med en ring kan nog vara något att satsa på. Hur du sedan gör, under festen, om du tar av den eller har kvar den - det kan du ju avgöra på själva bröllopsdagen, eller åtminstone efter du prövat underkjolen, att gå och sitta i den. Med en ring brukar det inte vara något större problem dock.

    Underkjol går att hitta billigt på Ebay eller DHgate, men det finns ju även på tex Landy och liknande sidor. LITB har ett stort utbud av underkjolar. Här är två som nog kan passa bra till din klänning.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html
  • Äldre 12 Apr 21:39
    #77
    Blivande frugann skrev 2014-04-11 15:06:21 följande:
    Jättetack! 
    Fast det känns allt längre än ett bruschtrain. Eller? Skulle bara vilja ha något som gör att det lägger sig snyggare. En enkel underkjol a lá mermaid med lite tyll i bak, fast tyllen kan man ju fixa själv. En dålig bild, när klänningen är halvsnörad.
    En sån här kanske? :)
    www.ebay.com/itm/2-Hoop-Lycra-Fishtail-Mermaid-Train-Petticoat-Double-Crinoline-Prom-Underskirt-/161143016025&var=&hash=item2584df4a59
  • Äldre 12 Apr 21:42
    #78
    sha skrev 2014-04-12 19:20:46 följande:

    Tänkte läsa om tull & moms i länken som ligger i första inlägget men tyvärr kommer man inte in på bloggen då den är lösenordsskyddad.

    Finns den infon samlad på ett bra ställe någon annanstans?:)


    Jag stängde bloggen för att jag aldrig orkar uppdatera den ;)

    Men det är tullfritt under 1300kr, då räknar man ihop vad varan kostar och frakten. Man kan dock behöva betala moms ändå och det är 25% av varans värde inklusive frakten.

    Blir det över 1300kr, så betalar man tull som är 12% av varans värde samt moms som då är 25% av varans värde + frakt + tullsatsen.

    Sedan lägger fraktbolaget på en administrationsavgift och den brukar vara ett par hundralappar, men det är ju olika.


  • Äldre 17 Apr 23:03
    #80
    Blivande frugann skrev 2014-04-17 08:54:22 följande:
    Den ser perfekt ut! Tack! För det går väl att eventuellt ta bort den ena ringen så att det bara är en längst ned?
    Ja, det brukar vara en öppning så man kan plocka bort ringen. Om det inte är det, så är det bara att sprätta upp en öppning :)
Svar på tråden Kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill (2)